PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Abdestle İlgİlİ Bİr Sualİm Olacak????



billev04
11-12-2006, 12:54
Tüm önemli kaynaklarda abdesti bozan hükümler yeralır.Çoğunuda okumuşumdur.Ama etrafta duyduklarımın cevabını şimdiye kadar hiç bir yerde okumadım.Kafamı bu cevap alamayışım meşgul ediyor.Soru 1: Karşı cinsten yakınlık ne olursa olsun tokalaşmak abdesti bozarmış?
Soru 2: Abdestli bir bayan başı açık olarak bir erkek tarafından görülürse abdesti bozulurmuş?
Cevap alırsam sevinirim?

Yusuf Bahar
11-12-2006, 13:01
Acizane bilgim ile.
cvp 1 - şafii mezhebinde kan bağı olmayınca bozulur. hanefi de bozulmaz.

cvp 2 - ilk defa duyorum ne gördüm ne duydum sanmıyorum.

ekvani
11-12-2006, 14:00
bir insn bir kişiye sormuş:
-sizin dininiz nedir?
-islamiyettir demiş,
-peki demiş,siz dersiniz ki dinin direği namazdır
-kesinlikle demiş
-peki namazın direği nedir?
-abdesttir demiş
-çok güzel cevap demiş,peki demiş
bu nasıl bir dindir ki demiş?kişi af edersin pırt adince (yellenince)bütün din yıkılıyor......


o kadar basit miki
kardeşler

nesil
11-12-2006, 17:15
bir insn bir kişiye sormuş:
-sizin dininiz nedir?
-islamiyettir demiş,
-peki demiş,siz dersiniz ki dinin direği namazdır
-kesinlikle demiş
-peki namazın direği nedir?
-abdesttir demiş
-çok güzel cevap demiş,peki demiş
bu nasıl bir dindir ki demiş?kişi af edersin pırt adince (yellenince)bütün din yıkılıyor......


o kadar basit miki
kardeşler

Kardeş, ne demek istedin, tam anlayamadım?

Bedrin_Aslanı
11-12-2006, 18:06
bir insn bir kişiye sormuş:
-sizin dininiz nedir?
-islamiyettir demiş,
-peki demiş,siz dersiniz ki dinin direği namazdır
-kesinlikle demiş
-peki namazın direği nedir?
-abdesttir demiş
-çok güzel cevap demiş,peki demiş
bu nasıl bir dindir ki demiş?kişi af edersin pırt adince (yellenince)bütün din yıkılıyor......


o kadar basit miki
kardeşler

Dünya at gözlükleri ile bakanlar böyle düşünüyor kardeş. Öyle diyenlere sen aldırma.

ekvani
12-12-2006, 21:50
bu forumda herkes herşeyi biliyor fakat.....

bilici olan allah

nasıl olupta bunlar bilebiliyorlar :::
işte ben bunu bilmiyorum..

Güllere Vurgunum
12-12-2006, 23:07
Tüm önemli kaynaklarda abdesti bozan hükümler yeralır.Çoğunuda okumuşumdur.Ama etrafta duyduklarımın cevabını şimdiye kadar hiç bir yerde okumadım.Kafamı bu cevap alamayışım meşgul ediyor.Soru 1: Karşı cinsten yakınlık ne olursa olsun tokalaşmak abdesti bozarmış?
Soru 2: Abdestli bir bayan başı açık olarak bir erkek tarafından görülürse abdesti bozulurmuş?
Cevap alırsam sevinirim?

kardeşim 1.sorunun cevabı şafilerde bozulur hanefilerde bozulmaz.2.sorunun cevabı başı açık olmak farklı bir konu abdest ise ibadetle alakalı abdesti bozulmaz fakat saçını harama gösterdiği için günaha girmiş olur.

~zuzii~
13-12-2006, 05:08
1-ben sadece şafiilerde bozulur diye okudum.
2-öyle bişi yok brz uydurmaya kaçıyor o.

ekvani
13-12-2006, 10:38
arkadaşlar nasıl yaparız ona bakalım,
nasıl bozulacağını varsın isteyen düşünsün!!!!

Gülçehre
13-12-2006, 11:19
1.soruda arkadaşlara katılıyorum 2.soruda ise abdest gider diye bişey hiç duymadım olsa olsa bayana günah yazılır sırf başının açıklığından dolayı..öyle abdest gitseydi hepimiz evimizde bile başörtülü dolaşırdık kardeşim...

selametle

ÇiLe-i AşK
13-12-2006, 11:53
cok merhametli olan Rabbimiz bize her konuda nasıl davranmamız gerektigini en ince ayrıntısına kadar Rasulullah(s.a.v) aracılıgıyla ögretmiştir.

bu forumda herkes herşeyi biliyor fakat.....

bilici olan allah

nasıl olupta bunlar bilebiliyorlar :::
işte ben bunu bilmiyorum..
yani sizin burada dediginiz gibi biz bilmiyoruz Rabbim anlatıyor biz ögreniyoruz kafamızdan bisey uydurmuyoruz anlıycagınız ;)


bir insn bir kişiye sormuş:
-sizin dininiz nedir?
-islamiyettir demiş,
-peki demiş,siz dersiniz ki dinin direği namazdır
-kesinlikle demiş
-peki namazın direği nedir?
-abdesttir demiş
-çok güzel cevap demiş,peki demiş
bu nasıl bir dindir ki demiş?kişi af edersin pırt adince (yellenince)bütün din yıkılıyor......


o kadar basit miki
kardeşler

burada sadece demagoji yapmıssınız...
bizlerin aklını bu tip kelime oyunlarıyla sulandıramazsınız bosuna cabalamayın..
sizin dediginizden su cıkarılıyor Fıkıhı reddediyorsunuz( bir nevi benim kalbim temiz diyenlerdensiniz)
bize namaz kılmayıda anlatan fıkıh ilmidir ee yani size göre bunun söyle olması gerekmez mi... "aman canım namazda farklı bazı hareketler yapıyorlar o kadar ben aynı hareketleri yapmadan da namaz kılabilirim sadece düsünmem yeterli..."
her seyin bir adabı, kuralı, yolu vardır.siz bugüne kadar bütün Alimlerin hic ihtilafa düsmeden ortak kararlar aldıkları bir konuyu yok sayıyorsunuz..
sizin kabul ettiginiz alim kimdir? kimin görüslerini benimsiyorsunuz?

MiHRiMaH
13-12-2006, 15:16
İşte kardeşim... Bir günah işliyorsan önce namazlarına bakacaksın... Namazlar tamsa sonra abdestine bakacaksın!!! Biryerlerde mutlaka bir yanlışın vardır... Abdest çok önemli konu evet... Bugün binlerle kişi cünüp gezerken! abdest çok önemli!!!! Tuvalet adabı çok önemli!!! Ahirette bunlardan sorulacak!!!!! O yüzden öyle kardeşimizin de dediği gibi demogoji yapmanın alemi yok!...

Ve evet... Allah ilmin sahibidir zaten!... Bu kelimeleri birleştirip yazmayı dahi Allah nasib ediyor!!!! Bir problem mi var??? Allah bizlere bu aklı niye vermiş ---ha bire ateşi bulup suyla söndürelim--- diye mi?!?!?!? İslam ilim kaynıyor!!!! Oku, sende öğren!... Herkes herşeyi bilmiyor burda... Herkes araştırıyor!...

billev04
13-12-2006, 16:51
herkese görüşleri için teşekkür ederim.cevaplarınızdan bir hayli aydınlandım.zaten banada hiç mantıklı gelmiyordu.Ama şirkette bunu yapan bayanları görünce kendimce acaba yanlış mı biliyorum diye düşünmüştüm.tekrar teşekkürler

zeygue
22-12-2006, 23:14
=ÂmmaR;104781]Acizane bilgim ile.
cvp 1 - şafii mezhebinde kan bağı olmayınca bozulur. hanefi de bozulmaz.



Şafiiler neye dayanarak bozulur diyor,hanefiler neye dayanarak bozulmaz diyor.Muhakkak dayandıkları bir gerekçe vardır.
Bu konu hakkında bilgisi olan varmı?

aktifkimlik
14-01-2007, 00:25
Tüm önemli kaynaklarda abdesti bozan hükümler yeralır.Çoğunuda okumuşumdur.Ama etrafta duyduklarımın cevabını şimdiye kadar hiç bir yerde okumadım.Kafamı bu cevap alamayışım meşgul ediyor.Soru 1: Karşı cinsten yakınlık ne olursa olsun tokalaşmak abdesti bozarmış?
Soru 2: Abdestli bir bayan başı açık olarak bir erkek tarafından görülürse abdesti bozulurmuş?
Cevap alırsam sevinirim?
BEN DE DUYDUM BAS ACIK GEZİNCE ABDEST BOZULUR DİYE VE İLGİNÇTİR BENİM ON YIL ÖNCE KAPAMMAMA VESİLE BU HURAFE SÖZDÜR.AYNI SÖZÜ ORUÇ İÇİN DE SÖYLÜYORLARDI CAHİLLİK İNANDIM YAA NİYE ORUÇ TUTUYORUM Kİ DEDİM VE ÇARSIYA CIKIYORUM ERKEK GÖRDÜGÜ İÇİN ABDESTİM BOZULUYOR YENİDEN ALMAK ZOR GELİNCE NAMAZIMI TERK EDİYORUM .NEDEN DEDİM ORUCUNU NAMAZINI TERKETMEYİ SECİYORSUNDA TESETTÜRÜ SEÇMİYORSUN.ŞUANDA ELHAMDÜLİLLAH ÇARSAFLIYIM O SÖZ BENİM İÇİN İYİ OLDU AMA AKSİ TESİR YAPANLARDA VARDIR MUTLAKA.ABDESTİ BOZANLARDA ÖYLE BİR SEY YOKTUR AMA SANIRIM ADABLARINDA OLACAK BİR GÜNAH İŞLEDİGİNDE ABDESTİ TAZELEMEK...BAKİ SELAMLAR

aktifkimlik
14-01-2007, 00:37
Şafiiler neye dayanarak bozulur diyor,hanefiler neye dayanarak bozulmaz diyor.Muhakkak dayandıkları bir gerekçe vardır.
Bu konu hakkında bilgisi olan varmı?
GEREKÇELERİ KURAN,SÜNNET,İCMA VE KIYAS SEVGİLİ KARDEŞİM.RASULULLAH(sav)ONLARA ÖRNEKTİR BİRGÜN NAMAZINI KILARKEN MÜBAREGİN PARMAGI KANARVE AİSE VALİDEMİZ GELİR KANI SİLER.PEYGAMBERİMİZ YENİDEN ABDEST ALIR VE NAMAZINA DEVAM EDER.İMAMI AZAM KANADIGI İÇİN,İMAMI ŞAFİİ HZ AİŞENİN ELİ DEGDİGİ İÇİN YENİDEN ABDEST ALDIGINI KABUL EDERLER VE BU OLAY ABDEST BOZANLARDA ONLARA KAYNAK OLUR.BU KÜÇÜK BİR MİSAL DAHA BÖYLE YÜZLERCE OLAY,AYETLER VE HADİSLER KAYNAK ALINARAK BUGÜNKÜ FIKIHIN MİHENK TASLARI OLUSTURULMUSTUR.RASULULLAH (sav) ŞU HADİSİ ARADAKİ FARKIN BİZİM İÇİN NE KADAR ÖNEMLİ OLDUGUNU İFADE EDER "ÜMMETİMİN MUHALEFETİNDE RAHMET VARDIR" BAKİ SELAMLAR

nebevi
14-01-2007, 16:11
fıkıh ta kaide :bir hukumde, az olan yazılır geriye kalan çok,başka hukumdur.tıpkı sınıfta yoklama yapan hoca gelenleri değil gelmeyenleri yazması gibı.abdesti bozanlar bellidir.geri kalanlar bozmaz.sac acılınca bozulmaz cünkü hicbir mesheb fıkhına bozanlarda yok.FAKAT:Şafi meshebide kadına dokunmak bozar vardır.o bozar/sacı acık olan gunaha gırer ve abdest gunahı döktğü ıcın tazelemesi iyidir/

zeygue
16-01-2007, 11:37
GEREKÇELERİ KURAN,SÜNNET,İCMA VE KIYAS SEVGİLİ KARDEŞİM.RASULULLAH(sav)ONLARA ÖRNEKTİR BİRGÜN NAMAZINI KILARKEN MÜBAREGİN PARMAGI KANARVE AİSE VALİDEMİZ GELİR KANI SİLER.PEYGAMBERİMİZ YENİDEN ABDEST ALIR VE NAMAZINA DEVAM EDER.İMAMI AZAM KANADIGI İÇİN,İMAMI ŞAFİİ HZ AİŞENİN ELİ DEGDİGİ İÇİN YENİDEN ABDEST ALDIGINI KABUL EDERLER VE BU OLAY ABDEST BOZANLARDA ONLARA KAYNAK OLUR.BU KÜÇÜK BİR MİSAL DAHA BÖYLE YÜZLERCE OLAY,AYETLER VE HADİSLER KAYNAK ALINARAK BUGÜNKÜ FIKIHIN MİHENK TASLARI OLUSTURULMUSTUR.RASULULLAH (sav) ŞU HADİSİ ARADAKİ FARKIN BİZİM İÇİN NE KADAR ÖNEMLİ OLDUGUNU İFADE EDER "ÜMMETİMİN MUHALEFETİNDE RAHMET VARDIR" BAKİ SELAMLAR

Sayın aktifkimlik
Ben daha detaylı delillendirme,akıl yürütmeleri hakkında bilgi istemiştim.Mezheplerin çıkardıkları hükümleri delilleri ile anlatan dergi,kitap,site vs arıyorum.

Bu anlattığınız olaydan bu hükümlerin çıkarılması zor hatta akılcı değil.Bu olay Hicretten sonra olmuştur. Çünkü Peygamberimiz Hz.Ayşe validemizle Medine de evlenmiştir.
Namazın farz oluşundan bu olayın oluş ve duyuluşuna kadar geçen sürede sahabenin kıldığı namaz ne olacak.Abdestli iken bir yerinin kanaması çok rastlanır bir olay olmasada abdestli bir insanın eşine veya eşinin ona dokunması,değmesi çok muhtemeldir.
Abdest namazın olmazsa olmaz şartıdır.Namazın farz kılınışı ile eşzamanlı olarak abdestin alınışı ve bozan şeylerin bildirilmesi gerekir.

Bence Ebu Hanife de İmamı şafii de bu olayda yanıldılar.Özellikle de İmamı Şafi,diye düşünüyorum.
"Sen kim oluyorsunki mezhep imamlarına hata ettiler diyorsun." dediğinizi duyar gibi oluyorum ama aklıma takıldı,hatam varsa düzeltelim.

ORHANCAN
16-01-2007, 13:53
internette şöyle bir bilgi var kardeşlerim için yardımcı olabilir diye alıntı yapıyorum..

Şafii mezhebine göre kadına dokununca abdest bozuluyor. Fakat hac eda edilirken kadına dokundukları halde abdestleri neden bozulmuyor?http://www.sorularlaislamiyet.com/images/tezhip-line-1.gif Dört mezhep de hak olduğu içindir ki, hak bir mezhebin herhangi bir meselesini zaruret halinde taklit etmek caiz görülmüştür. İşte hac mevsiminde izdiham olduğundan, farkında olmadan erkeklerin elleri kendilerine yabancı olan kadınların eline değebilmektedir. Bu gibi halde Şafiilerin abdesti bozulmamaktadır. Fakat, tavaf ve diğer vazifelerin icrası anında bu zarûretin önüne geçmek o sırada mümkün olmadığından Hanefi mezhebini taklit ederler, niyet ederek bu hususta Hanefi mezhebine uyarlar. Böylece herhangi bir vesveseye düşmeden gönül rahatlığı ile ibadetlerini ifa ederler.

Zaten o “mübarek beldelerde” her türlü şeytani vesvese ortadan kalktığından hacılar o sırada ellerinin kadın eline dokunduğunun farkında bile olamazlar.

Görüldüğü gibi, mezheplerin farklı olması aslında Müslümanlar için bir rahmettir. Nitekim Peygamber Efendimiz de bir hadislerinde, “Ümmetimin ihtilafı rahmettir”(Keşfü'l-Hafa,1:64) buyurarak buna işaret etmiştir.


Mehmet Paksu (http://www.sorularlaislamiyet.com/subpage.php?s=author_detailes&id=14)

ABDEST LE İLGİLİ 405 SORU VE CEVAPLARI......................................... ....

http://www.sorularlaislamiyet.com/subpage.php?keyword=abdest&qna_search=1&s=search&icerik=1


..

ORHANCAN
16-01-2007, 13:58
..AYRICA ŞU BİLGİLER DE DİKKAT ÇEKİCİDİR..

Eğer abdestli iken bir bayanla el sıkışırsak yada yanak yanağa öpüşürsek abdestimiz bozulurmu?

26-Temmuz-2006 - 03:52:44
http://www.sorularlaislamiyet.com/images/logo_120.gif
Cevabımız

Değerli Kardeşimiz;

Hanefi mezhebinde kadına temastan dolayı abdest bozulmaz. Ancak bu dokunma ve öpme neticesinde cinsel organdan herhangi bir sıvı gelirse abdest bozulur.

Mahrem olmayan kadına bakmak haram olduğuna göre, onlara dokunmak veya tokalaşmak mutlaka haramdır. Peygamber'e (sav) biat eden kadınlar dediler ki: Ey Allah'ın Resulü, biat ederken elimizi tutmadınız. Peygamber (sav) kadınların elini tutup tokalaşmam, buyurdu (1). Hazreti Aişe (ra) biat ile ilgili şöyle buyuruyor: Allah'a yemin ederim ki Resûlüllah'ın eli bir kadının eline dokunmadı. Sadece sözle onlardan biat aldı" (2).

Peygamber (sav) bir hadisi şerifinde şöyle buyuruyor: "Sizden biriniz, başına iğne ile dürtülmesi kendisi için helâl olmayan bir kadına dokunmaktan daha hayırlıdır." İslâm dini, kadınla tokalaşmayı yasaklamakla kadını tezyif etmiyor. Bilakis şerefini kurtarıyor. Kötü niyetli kimselerin şehvetle el uzatmasına engel oluyor.

1-Ahmed bin Hanbel, Nesâî, İbn Mâce
2-Müslim
Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar II. 170

Selam ve dua ile...

Editör
www.sorularlaislamiyet.com (http://www.sorularlaislamiyet.com/)

zeygue
16-01-2007, 16:14
İşte hac mevsiminde izdiham olduğundan, farkında olmadan erkeklerin elleri kendilerine yabancı olan kadınların eline değebilmektedir. Bu gibi halde Şafiilerin abdesti bozulmamaktadır. ...
Zaten o “mübarek beldelerde” her türlü şeytani vesvese ortadan kalktığından hacılar o sırada ellerinin kadın eline dokunduğunun farkında bile olamazlar. ...


Mehmet Paksu (http://www.sorularlaislamiyet.com/subpage.php?s=author_detailes&id=14)


...
BİRGÜN NAMAZINI KILARKEN MÜBAREGİN PARMAGI KANARVE AİSE VALİDEMİZ GELİR KANI SİLER.PEYGAMBERİMİZ YENİDEN ABDEST ALIR VE NAMAZINA DEVAM EDER.

Olay namazda oluyor,namazı kılan Peygamber efendimiz (Kalem 4-Ve herhalde sen, pek büyük bir ahlak üzerindesin.) kanı silen de Hz.Aişe validemiz,siz hangi şeytani vesveseden bahsediyorsunuz.
Hz.Alinin ayağına saplanan oku namaza durup öyle çıkarttırdığı söylenir.
Namazdaki huşu ve konsantrasyondan dolayı okun acısını hissetmiyor ve namazdan sonra soruyor: oku çıkardınız mı?
Ama Peygamber efendimizin abdesti bozuluyor:confused1[1]: .Olacak şey değil.

ORHANCAN
16-01-2007, 16:21
Olay namazda oluyor,namazı kılan Peygamber efendimiz (Kalem 4-Ve herhalde sen, pek büyük bir ahlak üzerindesin.) kanı silen de Hz.Aişe validemiz,siz hangi şeytani vesveseden bahsediyorsunuz.
Hz.Alinin ayağına saplanan oku namaza durup öyle çıkarttırdığı söylenir.
Hacda hanefinin burnu kanarsa onun abdestide bozulmuyor mu?Namazdaki huşu ve konsantrasyondan dolayı okun acısını hissetmiyor ve namazdan sonra soruyor: oku çıkardınız mı?
Ama Peygamber efendimizin abdesti bozuluyor:confused1[1]: .Olacak şey değil.

kardeş senin yazdığınla benim yazdığımın bir alakası varmıdır da soruyorsunuz..

ben sadece kadınların elinin deymesiyle alakalı bir soruyu buraya aldım ve cevabı da açıklanmış...

birisi hacda böyle böyle oluyor demiş şeytani vesveseden bahsetmiş ve soru sormuş cevabı verilmiş...sen ise başka konuyu bu konuya bağlıyorsun....

,

zeygue
05-02-2007, 14:25
Tüm önemli kaynaklarda abdesti bozan hükümler yeralır.Çoğunuda okumuşumdur.Ama etrafta duyduklarımın cevabını şimdiye kadar hiç bir yerde okumadım.Kafamı bu cevap alamayışım meşgul ediyor.Soru 1: Karşı cinsten yakınlık ne olursa olsun tokalaşmak abdesti bozarmış?
Soru 2: Abdestli bir bayan başı açık olarak bir erkek tarafından görülürse abdesti bozulurmuş?
Cevap alırsam sevinirim?
Bu konuyu bende bilmiyordum sonunda başka bir sitede Şafiilerin neye dayanarak bayanlarla tokalaşmanın abdesti bozduğunu savunduklarını öğrendim.


Orijinali ...

Ey iman edenler, sarhoş iken, ne dediğinizi bilinceye ve cünüp iken de -yolculukta olmanız hariç- gusül edinceye kadar namaza yaklaşmayın. Eğer hasta veya yolculukta iseniz ya da biriniz ayakyolundan (hacet yerinden) gelmişseniz yahud kadınlara dokunmuş da su bulamamışsanız, bu durumda, temiz bir toprakla teyemmüm edin, (hafifçe) yüzlerinize ve ellerinize sürün. Şüphesiz, Allah, bağışlayandır, esirgeyendir.NİSA 43...

"Eğer kadınlara dokunmuşsanız" ifadesinin farklı yorumları vardır. Hz. Ali, İbn Abbas, Ebu Musa Eş'arî, Ubey İbn Ka'b, Sa'id İbn Cübeyr, Hasan Basri (Allah hepsinden razı olsun) ve diğer birçok fakih "kadınlara dokunmak"la "cinsel ilişki"kastedildiği görüşündedirler. İmam Ebu Hanife ve onun gibi düşünenlerle Süfyan-ı Sevri bu tefsiri kabul etmişlerdir. Buna karşıt olarak Abdullah İbn Mes'ud, Abdullah İbn Ömer ve (bazı kaynaklara göre) Hz. Ömer (Allah hepsinden razı olsun) "kadınlara dokunmak" sözüyle, sözlük anlamı olan "el ile dokunma"nın kastedildiği görüşündedirler. İmam Şafiî de bu görüşü benimsemiştir. İmam Malik gibi bazı fakihler ise bu iki görüşün ortasında bir yol benimsemişlerdir. Onlara göre, eğer bir erkekle bir kadın cinsel haz duyarak birbirlerine dokunurlarsa, abdest almak zorundadırlar, fakat hiçbir şey hissetmeksizin vücutları birbirlerine dokunursa bu durumda abdest almaları gerekmez.
**ALLAME MEVDUDİNİN TEFHİMİNDEN**



Hz.Ömer ve Hz.Ali gibi sahabenin bu tartışmanın içine kendi görüşlerini desteklemek için karıştırıldığını sanıyorum.Çünkü onlar bu ayet konusunda farklı düşünceleri olsaydı Peygamber efendimize sorarlardı.

İmamı Şafii ve taraftarları "Kadınlara dokunma" tabirinden sözlük anlamınının kasdedildiğini savunuyorlar.Yani mecazı kabul etmiyorlar.
O zaman sormak lazım: "cinsel ilişki" nasıl ifade edilmesi lazım.Yani Kurandan bir ahlak,edep kitabı olarak bu fiilin kasdedildiğinin anlaşılması için o işin tam karşılığı olan kelimenin kullanılmasınımı bekliyorlar?Böyle bir şey mümkün mü? Bu konuda İmam Şafii (r.a) yanılmıştır diye düşünüyorum.



NİSA 43. Ya eyyühellezıne amenu la takrabus salate ve entüm sükara hatta ta'lemu ma tekulune ve la cünüben illa abirı sebılin hatta tağtesiluv ve in küntüm merda ev ala seferin ev cae ehadüm minküm minel ğaitı ev lamestümün nisae fe lem tecidu maen fe teyemmemu saıyden tayyiben femsehu bi vücuhiküm ve eydıküm innellahe kane afüvven ğafura


İmam Şafiinin 2.yanılgısı ise düştüğü çelişkidir.
"lamestum " kelimesinde sözlük anlamını kabul ederken "ğait" kelimesinde ise mecaz anlamını kabul etmesidir."ĞAİT" kelimesinin gerçek yani sözlük anlamı siper,çukur anlamındadır.Defi hacet gizlenerek yapıldığından bu kelime ile anlatılmıştır.

seyyidabdullah
08-02-2007, 00:06
Allahın selamı üzerinize olsun.

Sorunun vevabı zaten verilmiş. Hanefi mezhebinde 1. soru bozmaz--
1. soru şafi mezhebinde bozar .
2. soru ise tamamen cahiliye sorusu. (Bu tür inanışlar özellikle küçük köylerde vardır ve kesinlikle dinde yeri yoktur.Örneğin:mürted ile zina yapanın ömür boyu abdest tutmayacağı gibi.Bu konuyu birisi kuyuya atar yüzlerce yıl çıkartamaz.) Hiç bir muteber mezhepte bozmaz.


zeygue isimli katılımcıda ciddi ilerlemeler görüyorum. Artık mezhepleşmeyi kabullenmiş ve tefsir üzerinden konuşmaya başlamış artık bir müçtehit adayı veya müstakbel mezhep imamı değil gibi geldi bana. Sanki hanefi mezhebi yolunu seçmiş gibi.
Yanılıyormuyum acaba.?

Bu konu ve benzer konulardaki ihtilafların sebebi Mezheplerin yola çıkış kurallarıdır.:
İmam azam ebu hanifenin yolu rey yoludur. Yani ayet üzerinde gerekli açıklığı görmez ise yeterli sağlamlıkta ve açıklıkta hadis yok ise Sahabe içtihatlarına bakmış ve aklına en uyanı almıştır. Ayrıca bu konudaki hocalarının görüşleride çok etkilidir.

İmam Şafinin yolu ise hadis yoludur. Yukardaki durumu düşerse sahabeden gelmiş en sağlam hadisi kabul etmiştir. Ayrıca hocalarının görüşleride etkilidir.

Bazen müçtehitler çok açık konuları bile tevil edip Aksini yapabilirler. Seyyid İmam cafer sadık hazretleri ipek giymiş ve bu konudaki yasağın yokluk zamanlarına ait olduğunu söylemiştir. Recm konusu böyledir. Örneğin Hz Ali efendim homoseksüellerin kimliğine bakılmaksızın yakılmasını istemiştir.

Ancak bu gibi konularda hiç kimse hakem değildir. Mezhepler üstü bir kurum yoktur. Mezhepsizlerin her birisi ayrı bir mezheptir.

Benim bu tip konularda izlediğim yol şudur: Şu an için muteber sünni mezhepler 4 tanedir. 4 üde doğrudur. Nasıl olur diyenlere izah ederim.Ben ise birini seçerim ve yolunu izlerim. Zaruretler olmadan diğerlerinin kurallarını uygulamam. Ayet ve hadis benim için sadece ibadet vesilesi ve emanettir. Ahkam çıkartacak kadar AKIL SAHİBİ değilim. Amacım mezhebin tüm detaylarını farzlardan başlayarak öğrenmek ,öğretmek ve uygulamaktır.


Allahın selamı üzerinize olsun.

ORHANCAN
08-02-2007, 08:46
AHMED ŞAHİN

a.sahin@zaman.com.tr (a.sahin@zaman.com.tr)

Mezheplerimiz neden zenginliğimizdir?


Mezheplerin doğuş sebeplerini bilmeyenlerden bazıları diyorlar ki: "Neden Kur'an bir olduğu halde mezhep birden fazla? Neden Hanefi mezhebinde kadına el dokununca abdest bozulmuyor da, Şafii'de bozuluyor? İkisi de Kur'an'dan almıyor mu hükmü?"

Konuyu akademik derinlikten çıkarıp sohbet üslubu ile inceleyecek olursak şöyle bir misalle açıklık getirmeye çalışabiliriz.

Önce peşinen ifade etmeliyim ki, hak mezhepler hiç zararlı değil hep yararlıdırlar. Hatta mezhepsiz din olmaz, sözü de yanlış değildir. Çünkü, dinin hükümleri Kur'an'da ve hadiste yazılıdır. Yazılı olan bu metinlerin yüzde doksan nispetinde çoğunluğunun manası açıktır, tektir. Ama yüzde on nispetinde az bir kısmı teşkil eden bazı kelimelerin manaları açık ve tek değildir. Birkaç manaya gelebilir. Nitekim Türkçede de böyle birkaç manaya gelen kelimeler vardır. Mesela (meyve) kelimesi çok manalı bir kelimedir. İsterseniz Türkçedeki bu (meyve) kelimesiyle mezheplerin doğuşuna bir bakalım.

Ülkenin her tarafında görevde bulunan çocuklarına yazdığı mektubunda baba:
- Bayramda ziyaretime gelirken bana (meyve) getirin, der. Bayramda gelen çocuklardan biri elma, öteki armut, üçüncüsü portakal getirir. Baba bundan çok memnundur. Ancak mektuptaki inceliği anlamayanlar derler ki:
- Senin çocukların çok anlayışsız ve itaatsiz. Sen sadece meyve istedin, onların her biri farklı şeyler getirdiler. Emrine itaatsizlikte bulundular.

- Hayır, çocuklarım beni çok iyi anlamışlar. Ben istedim ki, herkes bulunduğu yerin meyvesini getirsin. Nitekim Ankara'da oturan armut, Amasya'da olan elma, Mersin'de olan portakal getirmiş. Ben kasten (meyve) dedim ki, herkes bulunduğu yerin mahsulünü getirsin de muhitinde olmayan meyveyi aramak zorunda kalmasın.
İşte bu misalde mektup; bir ama anlayış bir değil dört tane. Neden? Çünkü mektup sahibi mektubunda tek manalı kelimelerin yanında çok manalı kelime de kullanmış (elma) dememiş de (meyve) getirin demiş, dikkatli ve titiz okuyucuları da kullanılan kelimenin şamil olduğu manalara göre tercih yapmışlar. "Dört evladın meyve kelimesinden anladıkları farklı manalar yanlıştır." diyebilir misiniz?

İşte Kur'an'da da böyle çok manalı kelimeler vardır. Mezhepler de bu çok manalı kelime ve metinleri yorumlamaktan meydana gelmektedir. Nitekim kadına (temas) edenin abdesti bozulur manasına gelen ayetteki (temas) kelimesi de böyle çok manaya gelen bir kelimedir.

Bundan dolayı Ebu Hanife Hazretleri: "Ayetteki 'temas'tan kasıt cinsel temastır, elin teması değildir ki, kadına el değince abdest bozulsun." diyor. Bu itibarla erkeğin elinin kadına temasıyla (değmesiyle) Hanefi'de abdest bozulmuyor.

Şafii Hazretleri de diyor ki: "Temastan kasıt elin temasıdır. Bu yüzden abdestli olan erkeğin eli kadına temas ederse abdesti bozulur..."

Görülüyor ki, Hanefi ve Şafii mezhebinin farklı görüşe sahip olmaları, temas kelimesinin her iki manaya da şamil oluşundandır. Biri cinsel teması anlıyor, öteki de elle teması anlıyor. Her iki manaya da şamildir kullanılan (lems) kelimesi. Farklı anlayan mezhebe yanlış demek mümkün değildir. Tercih meselesidir. Ayrıca her birinin başka delilleri de vardır. Kâbe'yi tavafta elinin bilmeden bir kadına teması halinde abdestinin bozulmasından korkan birçok Şafii cemaat, Hanefi'yi tercih ederek abdesti bozulmadan tavaf etme imkanı bulur. Efendimiz'in, "Ümmetimin ihtilafında rahmet vardır!" hadisi de bu kolaylığa işaret eder. Yani, mecbur kalınan yerlerde diğer hak mezhebin görüşüne uyularak zorluktan çıkılabilir. Demek ki, hak mezhepler bir çatışma unsuru değil bir yardımlaşma, kaynaşma ortamıdır. Birinde zorlanılan yerde diğerinde kolaylığa kavuşarak dinî hayatı sıkıntıya düşmeden sürdürme imkânı sağlanabilir. Bu genişliğinden dolayıdır ki İslam, farklı coğrafyalarda, farklı iklimlerde, farklı ihtiyaç ve mizaç sahibi insanların ihtiyaçlarını kolaylıkla karşılayacak zenginliğe sahip olur. Çünkü bir mezhepteki hükmün uygulamasının zorlaştığı yerlerde diğer mezhebin hükmünde bir kolaylık bulmak pek mümkündür. Bu sebeple de Kur'an bir olduğu halde, mana zenginliğimizi temsil eden hak mezheplerimiz birden fazla olur. Akla ve ilme aykırı bir durum söz konusu olmaz.

07/02/2007

zeygue
08-02-2007, 17:21
Allahın selamı üzerinize olsun.




zeygue isimli katılımcıda ciddi ilerlemeler görüyorum. Artık mezhepleşmeyi kabullenmiş ve tefsir üzerinden konuşmaya başlamış artık bir müçtehit adayı veya müstakbel mezhep imamı değil gibi geldi bana. Sanki hanefi mezhebi yolunu seçmiş gibi.
Yanılıyormuyum acaba.?

Bazen müçtehitler çok açık konuları bile tevil edip Aksini yapabilirler. Seyyid İmam cafer sadık hazretleri ipek giymiş ve bu konudaki yasağın yokluk zamanlarına ait olduğunu söylemiştir.

Ancak bu gibi konularda hiç kimse hakem değildir. Mezhepler üstü bir kurum yoktur. Mezhepsizlerin her birisi ayrı bir mezheptir.

Benim bu tip konularda izlediğim yol şudur: Şu an için muteber sünni mezhepler 4 tanedir. 4 üde doğrudur. Nasıl olur diyenlere izah ederim..


Allahın selamı üzerinize olsun.

Ben İmam-ı Azam hayranıyım.Hem ilmine,hem mantığına hem de yiğitçe duruşuna...Hayatına göz atılırsa görülecektir.Zalim iktidara tavrı:
"...Ebu Hanife’ye baskı yaptılar. O, arkadaşlarına şöyle dedi:
“Vali benden Vasıt Mescidi’nin kapılarını saymak gibi basit bir işi talep etse onu dahi kabul etmezken...."
....
"Halife tutuklu olduğu günlerde Ebu Hanife’yi (r.a.) tekrar sarayına çağırtarak kadılığı kabul-edip etmeyeceğini sordu. Ebu Hanife:

- Allah devlet başkanını ıslah etsin. Ben bu göreve layık değilim diyorum ya!

- Yalan söylüyorsun.

Halife ikinci defa Ebu Hanife’ye aynı teklifi yöneltti. Bunun üzerine İmam Azam: “Emiru’l-Müminin benim kadılığa layık olmadığımı itiraf etti. Çünkü beni yalancılıkla itham etti. Eğer yalancı isem bu işe liyakatim yok demektir. Eğer liyakatsizlik itirafında doğru söyledimse, devlet başkanına bildirdim ki, bu göreve layık değilim.” "
http://www.inkisaf.net/modules/articles/article.php?id=88

Benim mezheplere karşı olmak mezhepsizliği savunmak gibi bir derdim yok.Ama toplum olarak slogancı,insanları katagorize etmeği damgalamayı sevdiğimiz için
öyle anlaşıldım herhalde.Mezhep imamı dediğimiz kişiler alimlerimizdir.Alimleri bırakıp cahillerin peşinden gitmeyi kim savunabilir.....
Benim sorup durduğum mezheplerin anlaşamadığı konular ve bu konudaki fikirlerini dayandırdıkları bilgiler nelerdir?


...Recm konusu böyledir. Örneğin Hz Ali efendim homoseksüellerin kimliğine bakılmaksızın yakılmasını istemiştir...
Hz.Ali neye dayanarak bu hükmü vermiştir?
İslamda yakma cezası var mı?Yoksa bu hukuksuzluktur,Hz.Ali ye iftiradır.
Beşeri hukukta bile kanunsuz ceza yokken İslamda olur mu?

4 mezhebin dördüde doğrudur demişsiniz.Bence de dördü de yanlış olabilir ama dördü de doğru olamaz.Çünkü doğru birdir.
İzah edebileceğinizi yazmışsınız,merakla bekliyorum.

selamlar

seyyidabdullah
09-02-2007, 22:02
Allahın selamı üzerinize olsun

Dün uzun bir cevap yazmış idim fakat site bakımı sebebi ile sanırım güme gitti. Ana fikrini tekrar yazayım.




Hz.Ali neye dayanarak bu hükmü vermiştir?
İslamda yakma cezası var mı?Yoksa bu hukuksuzluktur,Hz.Ali ye iftiradır.
Beşeri hukukta bile kanunsuz ceza yokken İslamda olur mu?

4 mezhebin dördüde doğrudur demişsiniz.Bence de dördü de yanlış olabilir ama dördü de doğru olamaz.Çünkü doğru birdir.
İzah edebileceğinizi yazmışsınız,merakla bekliyorum.

selamlar

Hz. Alinin dayandığı hükmü ben bilemem. Kesin olarak Bilen olduğunuda Duymadım. Ancak Lut kavmine verilen cezayı baz aldığını duymuştum. Bu cezayı Hz. Alinin önermesi haberi eğer tevatüren bize ulaştı ise bu ceza dinde vardı çünkü hz. Ali efendim uygulamıştır.İmamı azam bu konuda farklı hareket etmiş ve cezayı bu konuda az turmuştur. Niyesi ise bir çok tefsirde , fıkıh külliyatlarında ve ilmihal kitaplarında yazıyor.

Bu konuda yani mezhep ifhtilafları hakkında bilgi sahibi olmak için ömer nasuhi bilmenin büyük ilmihal kitabı bile iyi bir örnek.

Ancak benim önerim ihtilafları öğrenmek yerine bir mezhebi çok iyi öğrenip uygulamak ve öğretmek daha iyi bir yol. Bu konuda sıra Akaid , farzlar ,vacipler ,sünnet ve takva olabilir. İhtilaflar takva hususunda işe yarayabilir. Şöyleki : Başka bir mezhebe göre abdesti bozan bir husus olursa için rahat etmeyip tekrar abdest almanın benim mezhebime göre bir yasağı yoktur. Bu daha iyi bir iç huzuru sağlayabilir.

4 doğru birden olamayacağı konusunda ise : Bu soru genelde ateistler tarafından çok sorulur. Ancak şu anda durum başka olsada aynı cevapları vereceğiz kusura bakılmasın.

Bu konuyu modern bilim örnekleri ile açıklayalım :

soru1: Hangi sayının karesi 4 eder. CEVAP: 2 ve -2

şimdi söyle bakalım hangisi doğru.?

Birçok matematiksel denklemin çözüm kökleride birden fazladır.
Hangi iki sayının toplamı 10 eder.
örneğin x+y=10

ise x=1 y=9 : x=2 y=8 : x=7 y=3 vs vs .

Hangi iki çift daha doğru.?

Soru 2: Hidrojen gazı nasıl üretilir. cevap : elektroliz ile veya kimyasal reaksiyon ile vs vs.

Hangisi doğru Hepsi. Kullanıcı istediğini seçip kullanır. Birinin elektriği çoktur elektroliz yapar diğerinin reaksiyon materyalleri vardır reaksiyon sonucu üretir

ve duruma en uygun soru :

Soru 3: İstanbuldan ankaraya nasıl gidilir : cevap: Otoban ,E5 , ADAPAZARI-AYAŞ yolu , havayolu , demir yolu , Antalya -İzmir üzerinden turistik yol vb.

Şimdi söyle bana Hangisi doğru? El cevap :Hepsi doğru. Çünkü amaç Ankaraya gitmekse hepsi gider.

Şimdi gelelim mantıki çıkarmalara:

1. Doğru birden fazla olabilir. Şu anda Allaha giden en doğru yollar 4 hak mezheptir. Hepside Allaha çıkar. Batıl mezhepler Allaha çıkmaz.

2. Bir yolun talibi diğer yolun kurallarını kendi yoluna muhalif ise uygulayamaz. Bu yöntem E5 yolunda Otoban kurallarını uygulamaya benzer. Allah korusun Kaza yakındır.

3. Kendi yolu bir yerde çözüm üretemez ise Geçici olarak başka yolları uygulayabilir. Zaruri durumlar gibi. Örneğin otobanda giderken bolu dağında tünel henüz bitmediği için kısa bir süre E5 kullanılsa bir mahsuru olmaz.

4. Yol seçilirken hakkında en çok bilgi sahibi olunan yol seçilir . Bilmediğin durumlarda soru sorarak izlenilebilen ve kaynak en çok bulunan yol tercih edilir. Bu durumda Türkiyenin orta ve batısında en uygun yol Hanefi mezhebidir.

Eğer ikna oldun ise Artık İmam Şafi yanılmıştır, Vay İmam Azam bu Ayeti görmemiş , Ahmet bin Hanbel bu mevzuda uyumuş gibi cümleler kurma. Onların hepsi Deha nitelikli insanlar. Onların bildiği hadis sayılarını örneğin 300.000 Bu gün ulema diye gezen zevat o sayıya kadar birer birer sayamaz.

Bu günkü zevatın Kuran bize yeter hadisleri kullanmayalım sözlerine aldanma .
Dinin delilleri 4 tür.KURAN, SÜNNET ,İCMA ,KIYAS . Günümüz şartlarında Biri eksiktir diyeni ulemadan saymam. Ayrıca Bu deliller AKIL SAHİPleri dediğimiz ULEMA içindir. Avam takımı yani bizler bunları kullanarak Ahkam üretemeyiz.
Bizim deliller üzerinde görevimiz 1. Bunları ibadetlerde kullanmak 2. Gelecek nesillere bozulmadan iletmektir.

Tekrar söylüyorum Hak mezhep İmamlarına karşı fikir üretirken çok dikkatli olunmalı ve mümkünse üretilmemeli.

Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun.

seyyidabdullah
14-02-2007, 23:16
Allahınselamı ve rahmeti üzerinize olsun.

Soru ve cevap kısmında devam eden bir tartışmada geçen aşağıdaki cümlenin ve cevabının bu konuya daha uygun olduğu kanaatindeyim. o yüzden bu konuya taşıdım.

Zeygue isimli katılımcı diyor ki :

" Peygamberimiz kan abdesti hem bozar,hem bozmaz mı diyor? "

el cevab :

Peygamberimizin bu konuda ne dediğini bilmiyoruz. Bilen olduğunuda zannetmiyorum. Bilsek zaten bu tartışmanın hiç bir anlamı kalmaz.

Eğer bu konuda bir çözümü olan var ise :"Zamanda yolculuk gibi." Gidelim ve soralım.

Ancak din ilimlerinin Çoktan seçmeli sınav sistemi olarak görülmesi çok yanlıştır.

Aşağıda şıklar olacak. Birini seçeceksin. doğruyu seçmiş isen puan senin . yanlışı seçmiş isen 4 yanlış 1 doğruyu götürür. Olaki 2 şık doğru ise soru iptal.
YOK BÖYLE BİR ŞEY.



Abdestin kan ile bozulması konusunda ise durum şöyle :

Mezhep imamları önlerine delilleri almışlar.Deliller KURAN , SÜNNET , İCMA ve KIYAS . Onlarca yıl boyunca geliştirdikleri mezhep metotlarını kullanarak Bir TEOREM üretmişler. TEOREM : İspat edilebilir iddia demektir. Her defasında aynı delilleri ve metodu kullanırsan aynı sonuca çıkarsın. Meselede müçtehitlerde yani mezhep içindeki farklı görüşlerde genelde metot aynı fakat delillerdeki değişmeler ile farklı bazı içtihatlar verilmiştir.

Abdest konusu genelde Sünnet ve İcma kaynaklı bir konu. İmamlar özellikle ilmine güvendikleri sahabelerin sünnet rivayetlerini ve Bu konudaki bu sahabelerin uygulama ve içtihatlarını baz alarak Bu hükümleri vermişlerdir.

Bu duruma göre :
HANEFİ olan bir müslüman her hangi bir yeri kanarsa abdest almak zorundadır. Almaz ise namazları fasid olur.(Kanamanın durmaması gibi hallerde gene hanefi mezhebinin hükümleri uyarınca özürlü olarak namazını kılar.)
ŞAFİİ olan bir müslüman bir yeri kanarsa Abdest almadan sadece Kanı yıkarsa namaz kılabilir. Ancak tekrar abdestte alabilir çünkü bu konuda bir yasak yoktur.

Bu her iki görüşün sahipleride Kendilerine ait olan yolun kurallarını uygular iseler Doğru yapmış olurlar ve amaçları Allahın rızasını kazanıp farzlarını yerine getirmiş olurlar .

Diğer mezheplerde de farklı görüşler vardır.

Uyarı: Şahsi olarak Mezheplerin görüşleri birleştirilerek Takvayı Arttırmak için kullanılabilirler. Ancak bunun için tabi olunan Mezhebin uygulamayı yasak ,mekruh veya kötü görmemesi esas alınmalıdır. Ayrıca bu uygulamalar metotlaştırılamaz. Çünkü bu avam tabakasındaki müslümanlara eziyet olur. Örneğin : Kan akmasından sonra Şafilere Abdesti şart koşmak Zulumden başka bir şey değildir. Hanefiler için ise bir şarttır.

Allahın selamı ve rahmeti ümmeti muhammedin üzerine olsun.