PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Bedrin Aslanları daha şanlı olabilir mi?



seyyidabdullah
18-03-2007, 22:28
Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun

Bu günlerde meşhur bir şairin meşhur şiirlerinden birisi sürekli okunuyor. Çanakkale şehitleri için yazılan bu şiirde diyorki çanakkale şehitleri için :

Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı idi.

Bence yanılıyor. Bedrin aslanları çok çok daha şanlı idi. Ayrıca Uhudun , hendek muharebesinin , yermük ,hayber ve diğer sahabe savaşlarının aslanlarıda çok daha şanlı idi.
Kerbelanın aslanları daha mı az şanlı ki .
Fatihin aslanları hadiste övülmedi mi?

Şair sizce neye dayanarak bunu söylemiş olabilir ? vede haklı mı?

Benim dayanağım Hasan basri hazretlerinin şu sözü :
"Halife Ömer bin abdülaziz Vahşinin ayağındaki toz dahi olamaz"

Dolayısı ile dereceleri pek yüksek olan çanakkale kahramanları hiç bir surette sahabe efendilerimizden daha şanlı olamazlar.

Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun

Bedrin_Aslanı
18-03-2007, 22:34
Benimde dikkatimi yeni çekti. Yanlıştır. Tartışma götürmez bir yanlıştır. Bedrin Aslanlarının şanının yanına kimse yaklaşamaz bile ki neredeyse burada üstün tutmuş...

EGELI EFE
18-03-2007, 22:45
Mehmet Akifin demek istediği

Bedrin Aslanları ancak
bu kadar şanlı idi..

Yani sadece Bedrin Aslanları bu kadar şanlı olabildi.. ;)
Birde siz..

üstün görme ifadesi yok orda..

Ayrıca Mehmet Akifin Peygamber ve Sahabe aşığı bir şair olduğunu herkes biliyor..

Seyfullah Kara
18-03-2007, 22:49
Bu değerlendirme de hata var.
Bedir'in Aslanları'nın küçümsendiği çıkarılmamalı.

seyyidabdullah
18-03-2007, 22:52
Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun


Mehmet Akifin demek istediği

Bedrin Aslanları ancak
bu kadar şanlı idi..

Yani sadece Bedrin Aslanları bu kadar şanlı olabildi.. ;)
Birde siz..

üstün görme ifadesi yok orda..

Ayrıca Mehmet Akifin Peygamber ve Sahabe aşığı bir şair olduğunu herkes biliyor..

Hocam konuyu anlat ozaman kavrayalım. Senin anladığın gibi ise facia.

mesajında altı çizili yere dikkat et. Yani Uhudun aslanları daha az şanlı öyle mi?

Hakkı aramada ayıp olmaz. Aşık olması hata olmamasını gerektirmez.

Ayrıca amacımız şairi aşağılamak değil yanlış mı anladık yoksa çeviri hatası mı var veya zaten daha önce farkedilip düzeltildi mi? gibi sorulara cevap aramak

Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun

EGELI EFE
18-03-2007, 23:04
:)

ben bunun altında art niyet ararım hocam..

Bunun hesabını siz yapabiliyorsanız Mehmet Akifte elbet ki yapmıştır..

Bütün savaşları şiire koyacak hali yok ya..Sadece bir örnek vermiş..

Ve bu Uhud aslanlarının şansız olduğu anlamına gelmez..

Bedrin aslanları ancak, bu kadar şanlı idi. (virgülün yerini değiştirirsen anlamda değişir)

Bedrin_Aslanı
18-03-2007, 23:06
ya ben uhudu falanda işin içine katmadan Çanakkaledeki şehitlerimizle oradakileri bir tutma olayı var ancak bu kadar şanlıdanda daha az anlamı değil daha fazla anlamı çok rahat çıkıyor.

Efe senin yazdığınla bunun arasında bir bağlantı yok...

Bedrin Aslanları ancak
bu kadar şanlı idi..===sadece Bedrin Aslanları bu kadar şanlı olabildi.

Nerden ele alsan uygunsuzdur.

Mehmet Akif 'in Efendimize duymuş olduğu sevgi onu yanlışsız yapmaz.

Bedrin_Aslanı
18-03-2007, 23:10
Ben yazdıklarımı geri alıyorum ve kısaca şunu öğrendiim ::

Yanlış da, burada teşbih var.

Öyle kabul ediyoruz.;)

seyyidabdullah
18-03-2007, 23:14
Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun



:)

ben bunun altında art niyet ararım hocam..

Bunun hesabını siz yapabiliyorsanız Mehmet Akifte elbet ki yapmıştır..

Bütün savaşları şiire koyacak hali yok ya..Sadece bir örnek vermiş..

Ve bu Uhud aslanlarının şansız olduğu anlamına gelmez..


Hocam sen yine Sen yine art niyet arama suizanda hayır yoktur. Hiç birimize hayır getirmez. Mesul olursun.

Ancak şunu söyle şan sırasına koyarsak Çanakkale kahramanları oldukça alt sıralarda kalır. Sahabe efendilerimizin , tabiinin , tebei tabiinin , kavmi kökeni ne olursa olsun Serhat mücahitlerinin , Haçlı seferlerine karşı duran mücahitlerin şanlarıda daha aşağı bir mertebede olmasa gerek.

Osmanlıca bir edebi sanat vardı da Latinceye geçince kayıp mı oldu yoksa mehter marşları gibi kavmi heveslere kurban mı edildi acaba ? Asıl amacımız bu tür bir bilgiye sahip olan kimse varmı onu bulmak.

Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun

EGELI EFE
18-03-2007, 23:15
O zaman ben sizi daha bilgili kişilerle başbaşa bırakıyım..

Selametle..

erciyes_prensi
18-03-2007, 23:25
Şüheda göğdesi, bir baksana dağlar taslar...
O, rüku olmasa, dünyada eğilmez baslar,

Yaralanmış temiz alnından uzanmış yatıyor;
Bir hilal uğruna ya Rab, ne güneşler batıyor!

Ey, bu topraklar için toprağa duşmuş, asker!
Gökten ecdada inerek öpse o pak alnı değer.

Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor Tevhidi...
Bedrin aslanları ancak, bu kadar sanlı idi...

Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?
'gömelim gel seni tarihe!' desem, sığmazsın.
Herc u merc ettiğin edvara ya yetmez o kitaba...
seni ancak ebediyetler eder istiaba

'Bu, taşındır' diyerek Kabe'yi diksem başına;
Ruhumun vahyini duysam da geçirsem taşına;

Sonra gök kubbeyi alsam da, Rica nameyle,
Kanayan lahdine çeksem butun ecramiyle;

Mor bulutlarla acık türbene çatsam da tavan;
Yedi kandilli Süreyya’yı uzatsam oradan;

Sen bu avizenin altında, burunmuş kanına,
Uzanırken gece mehtabı getirsem yanına,

Türbedarın gibi ta fecre kadar bekletsem;
Gündüzün feci ile avizeni lebsiz etsem;

Tulleşen mağribi, aksamları sarsam yarana...
Yine bir şey yapabildim diyemem hatırana.

Sen ki, son ehil-i salibin kırarak savletini,
Şarkin en sevgili sultani Salahaddin'i,

Kılıç Aralan gibi icmaline ettin hayran...
Sen ki islimi kuşatmış, doğuyorken hüsran,

O demir çemberi göğsünde kırıp parçaladın;
Sen ki, ruhunla beraber gezer ecrimi adin;

Sen ki; asara gömülsen taşacaksın... Heyhat,
Sana gelmez bu ufuklar, seni almaz bu cihat...
Ey sehiv oğlu sehiv, isteme benden makber,
Sana ağusunu açmış duruyor Peygamber.

kardeş bir daha oku istersen o kadar çok benzetme var ki sadec eorayamı takıldın

MiHRiMaH
18-03-2007, 23:30
.....................
Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor Tevhidi...
Bedrin aslanları ancak, bu kadar sanlı idi...
.....................

Şiirde art niyet aramamak lazım tabii fakat açıkcası ben de tamamını okumdan evvel böyle düşündüm, yani bozuk bir mana çıktı önüme... Sonra sonra mertebelerini ifade için güzel bir yol diye düşündüm şahsen...

Tabii ki Mehmet Akif'in şairliğine laf söylenmez, ama hiçbir sözü hatalı olamaz mı? (:offtp: )

EGELI EFE
18-03-2007, 23:35
Son bir söz:

Peki neden şair Bedrin Arslanları'nı örnek vermiş;

O savaşta Peygamber Efendimiz şöyle dua ediyordu: “Ey Allah’ım! Şayet şu küçücük ordu eriyip giderse sana yeryüzünde artık ibadet edecek kimse kalmayacaktır...”

Çanakkale Savaşı da bu tarz bir öneme sahipti..Çünkü 600 yıllık bir İmparatorluğun yok oluşu demekti..Gerçi yine yok oldu ama en azından Hadiste belirtilen İstanbul gibi bir şehir Müslüman Türklerin elinden çıkmadı..

Ayrıca Bedirde 3000 meleği de unutmayalım..Çanakkalede de bu tarz rivayetler var..Şair bunlardan esinleşmiş..

Sadece bir benzetme..Olayı abartmaya gerek yok..

Ve Çanakkaleyi basit bir savaş gibi algılamayın..

Ayrıca Hatasız olarak nitelendirmedim Mehmet Akifi..

seyyidabdullah
18-03-2007, 23:42
Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun



Ben yazdıklarımı geri alıyorum ve kısaca şunu öğrendiim ::

Yanlış da, burada teşbih var.

Öyle kabul ediyoruz.;)

Hocam teşbihte olsa burada zahiren büyük bir yanlış ve eksik var.Ayrıca her teşbih kabul edilemez . Bu gün imamını peygambere benzeten onlarca sapık fırka var . Teşbihte hata olmaz mı diyelim.

Sebebi nedir ona bakmak lazım. Şairin kasıtlı söylediğini hiç sanmıyorum da. Arada müdahale edilmiş olması ihtimali var.

Ancak Mehmet Akif zaman zaman eleştirilmiştir. Örneğin Hüseyin Hilmi IŞIK saadeti ebediyye kitabında şairi eleştiriyor.

Diğer görüşleride dinleyelim belki bilen vardır.


Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun

EGELI EFE
19-03-2007, 00:51
Ben desemki Fatih Sultan Mehmet için;

- Hz. Hamza ancak, Fatih kadar cesurdu

Biride çıkıp bana dese ki mesela;

- Ne yani Hz. Ömer cesur değilmiydi yada diğer sahabeler..

Benimde vericek tek bi cevabım olurdu bu kişiye

- :)

Teşbih işte naparsın..Bu konuda aynı bu tarz birşeyi sorguluyor..

hirahos
19-03-2007, 01:09
Teşbihte hata olmaz derler.. Şair Teşbih etmiş tamam, "bu teşbihtir, kötüye yormayalım" desek de yine bir rahatsızlık hissi insanın kalbinde kalıyor.. Yani bu teşbihin tırmalayan bir yönü vardır..

Bu tırmalamaya neden olan kelime de mısradaki "ancak" kelimesidir.. "Ancak" kelimesi mana olarak teşbihi bozmaya elverişli.. Bir örnek: "Ali çalışkandır.. Veli de ancak Ali kadar çalışkandır".. Burdan anlaşılan şu: Ali çalışkan olsa da Veliyi çalışkanlıkta geçemez! "Ancak" demek bir seviye tespitinde kullanılır.. Burada Velinin çalışkanlığı bir seviyeyi temsil ediyor ve Ali'nin çalışkanlığı bu seviyeye göre tarif ediliyor.. Hatta Veli seviyeyi yükseltirse Ali'nin bir sonraki seviyeye ulaşamayabileceği manası dahi çıkıyor..

Aynı sözleri yukardaki örnek gibi ifade edersek: Çanakkale şehidleri şanlı insanlardır.. Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı idiler! Bu ifade ile anlaşılıyor: Çanakkale Şehidleri şanda bir seviyeyi temsil ediyorlar.. Bu seviyeye göre Bedir Şehidleri ya da Gazileri tarif edilince ne oluyor? Bu tavır, kasıtsız da olsa edebe mugayirdir.. Tersi olsa bile, yani Bedir Şehidleri seviyeyi temsil etseler dahi kelam edebe aykırıdır.. Sonuç olarak; "ancak bu kadar şanlı idiler" rahatsızlık verecek biçimde bir teşbih olmuş..

Teşbihte hata olmaz ancak teşbih kastını aşmıştır.. Çanakkale kahramanları Şehidlerdir.. Bedir Ashabı da Şehiddir.. Her iki şehidden Ashab Efendilerimiz kat be kat üstündürler.. Bunun tartışılması bile abes.. Kıyas kabul etmez..

Bununla birlikte, bu mısraı tekrar eden bir kimse, kalbinden "öyledir, Çanakkale şehidleri, Bedir Ashabı gibidirler" gibi bir manayı hissederek söylüyorlarsa teşbihin neticesi de altı çizilen rahatsızlığı haklı çıkarır.. Teşbih, kötüye kullanılmış olur.. Hele de, zaman zaman ırkçı düşüncelerin Dini anlayışlara feda edilebildiği toplumumuzda dikkat etmekte fayda vardır..

fakiri
19-03-2007, 07:20
Allah Dostlarına ve müslümanlara seviye, makamat ve dereceler biçtikten sonra sıra geldi şehitlerimize ! Öyle ya, Bedir'deki şehitler ve İslâm tarihinde diğer beldelerde düşmüş şehitler var. Bunlarında bir sıralaması yapılması gerek !
Hangisi üst katta- hangisi alt katta ?
Bu sıralmayı yapanların seviyesi mi ?
O farketmez canım ! Lâkin, bunların seviyesi şüphesiz şehitlerimizin ayaklarının tozu dahi olabilecek bir seviye değildir.
Bunu çok iyi biliyoruz.

NUHUN_GEMISI
19-03-2007, 08:26
Bu şiirdeki bu söz "Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı idi" şüphesiz haddi aşmış bir sözdür .
Yazar , içinde bulunduğu şartlar gereği dini ve MİLLİ duyguları galayena gelerek Çanakkale savaşı ve askerlerini öveceğim diye yanlışa düşmüştür.

Hz. Muhammed (s.a.v)in komutanı bulunduğu ve askerinin hepsi sahabe olma şerefine sahip bulunan , Bedir ashabından razı olunan Rabbim Bedir savaşı hakkında Kuran-ı Kerimde zikir eylemiştir :

3-AL-İ İMRAN 123- Andolsun, sizler güçsüz olduğunuz halde Allah size Bedir'de yardım etmişti. Allah'tan sakının ki, O'na şükretmiş olasınız.

3-AL-İ İMRAN 140- Eğer size (Uhud savaşında) bir yara değmişse, (Bedir harbinde) o topluma da benzeri bir yara dokunmuştu. O günler ki, biz onları insanlar arasında döndürür dururuz. (Bu da) Allah'ın sizden iman edenleri ayırt etmesi ve sizden şahitler edinmesi içindir. Allah zalimleri sevmez.

3-AL-İ İMRAN 165- (Bedir'de düşmanı) iki katına uğrattığınız bir musibet (Uhud'da) size çarpınca mı: "Bu nereden" dediniz? De ki: "Bu başınıza gelen kendinizdendir". Şüphesiz Allah her şeye kâdirdir.

8-ENFAL 41- Şunu da biliniz ki, ganimet olarak aldığınız her hangi bir şeyden beşte biri mutlaka Allah içindir. O da peygambere ve ona yakınlığı olanlara, yetimlere, miskinlere ve yolda kalmışlara aittir. Eğer siz Allah'a iman etmiş, hak ile batılın ayrıldığı o gün, iki ordunun karşı karşıya geldiği o (Bedir) günü kulumuza indirdiğimiz âyetlere iman getirmiş iseniz bunu böyle biliniz. Ve biliniz ki, Allah, herşeye kâdirdir.



Çanakkae savaşının başkumandanı ALMAN ALBAYdır. Osmanlı Devleti 1. Dünya savaşına Almanya ile ittifak halinde girdiğinden dolayı Çanakkale savaşında tüm ordunun genel komutanı bir KAFİR olan Alman General liman Von Sandres 'dir .
Bu ordunun içinde hem islam hem hırıstiyan dinine mensub askeler mevcuttur . Müslüman askerlerinde acaba kaçta kaçı ırkçılık , milliyetçilik veya istemeyerek katılmış olabilir Allah bilir. Bunlar nasıl Allah ve rasulunun istisnasız razı olduğu Bedir ashabından üstün olabilir , ya da Bedir ashabı ancak çanakkale savaşındakiler kadar denk olabilir ?

Bu Bedir ashabına bir hakarettir !! İtikatta zaafiyettir. Yanlış anlaşılmasın , Çanakkale savaşının askerleine veya o savaşı islamdışı göstermeye çalışmıyoruz. Ama hiçbir savaş Bedir savaşı seviyesine çıkamaz bunu diyoruz.
Bedir ashabı ANCAK bu kadar şanlı olabilir demek , 2. sırada söylenmesinden dolayı bedir ashabı çanakkale askerlerinden daha düşük seviyede olduğu vurgulanır. Bu da yanlış bir övme çeşididir.

zebih
19-03-2007, 08:39
bir adama olan sevgi eğer o adamın hatalı sözünü de savunmaya sebeb oluyorsa bunun adı asabiyedir ve asabiye Allah Kat'ında son derece aşağılayıcı bir sıfatı hak eder.

hadisi şerifte rasulu muhterem aleyhisselam:

asabiye yapan Allah Kat'ında necaset yuvarlayan böcekten ( .ok böceği) daha kıymetsizdir buyurmuştur.

çanakkale'de şehid olan mehmetçik, sahebeye ve onların dinine duyduğu hürmet için şehit oldu. onların adına onlardan olmayanın onların maksadını aşan cümlelerle onları övmesi, hazreti ali'ye sen tanrısın diye yüzüne söyleyenlerin ruh haline bir nebze benzer.

rahmetli şair hani tavassuf erbabı içinde bazen haddi aşmış sözler söyleyenler olur ya, - yoğun duygu hali içinde, kafası yerinde değilken- aynen o gibi makul olmayan bir teşbih yapmış. şimdi onu seviyoruz diye bu makul olmayan teşbihi de savunmaya kalkmak yanlıştır.

bedrina aslanlarının mertebesine onlardan sonra gelenlerin yetişmesi mümkün değildir.

Alper...
19-03-2007, 09:20
:lac: ne kadar gereksiz bir tartışma....................
mehmet akif bir şairdir...şairliğini yapacak....
bir teşbih yapmış.....
yapılan teşbih yanlışta olsa ....
sahabenin derecesine etki yapar mı ? hayır yapmaz
çanakkale şehitlerinin derecesine etki yapar mı? hayır yapmaz....
allahın katında dereceleri yazılmıştır...
bir şiiri bu kadar abartmaya gerek yok...
çanakkale şehitlerinin canlarını vermeleri size göre gereksiz mi? önemsiz mi?
hiç mi önemi yok sizin için????

fakiri
19-03-2007, 09:25
Mehmet Akif Ersoy'un bu şiirinin bir mısrasında hata bulanlar şunu iyi bilsinler ki, Mehmet Akif Çanakkale Şehitlerini Bedrin Arslanlarından üstün gördüğünden o mısrayı yazmadı ! Bilâkis, onları Bedrin Arslanlarına benzettiği için böyle bir söz söyledi. Bu inceliği anlayamayanlar kalkıp da burada şiir hakkında yorum yapmasın.
Vesselâm.

Enes
19-03-2007, 09:25
çanakkale ve bedir savaşları birbirleri ile büyük benzerlik taşıyorlar...

bedirde durdurulan müşrikler islam'ın yayılmasını kesemdiler...

çanakkale ve o muhteşem gün hani soba boruları mevzilerden dışarı sarkıtılıyordu da top görüntüsü versin düşünülüyordu...

bir avuç inanan devrin en büyük ordusuna karşı savaşmıştı...

ve egeli kardeşiminde dediği gibi teşbihi yanlış değil...

bedir de savunma idi bu da savunma... ve ikiside son sancağın düşmemesi telaşı...

dua ile

zebih
19-03-2007, 09:26
tarışmayı bitirmek için soru sormamak lazım.

benim dedem çanakkale gazisi olarak 95 yaşında 10 sene evvel vefat etti. bacağında üç kurşun yarası vardı.

çoğumuzun ailesinden birileri orada kaldı veya gazi oldu.

dile kolay nufüsün on milyon olmadığı zamanlarda ikiyüzellibin kişi...

kıymetsiz olur mu hiç?

ama ona kıymet veren, ne uğruna olduğudur.

eylül
19-03-2007, 09:31
[QUOTbedrina aslanlarının mertebesine onlardan sonra gelenlerin yetişmesi mümkün değildirE][/quote]
bu söze kimsenin diyecek bir sözü yoktur zannımca.ama

Peki neden şair Bedrin Arslanları'nı örnek vermiş[/B]] bo soruya dikkat etmemiz gerek diye düşünüyorum.
asr-ı saadetteki o ruhu bulmak elbette zor.çünkü onlara yaşamlarının her anında :sav: güç veriyordu.onların manevi boyutları bizlerden kat kat fazla idi.yüzyıllar geçtikçe bu manevi boyut :sav: in dizinin dibinde olmamamız sebeyle haliyle azaldı.bizler yine :sav: den beslensekte asr-ı saadetteki gibi olması mümkün değildir.
işte bu noktada;çanakkale zaferinde şehitlerimizin göstermiş oldukları bu potansiyel aradan onca zaman geçmesine rağmen hiçte küçümsenecek bir mertebe değildir.bu konuda da hem fikir olunduğuna eminim.
şunu demek istiyorum.dikkat edersek Bedrin aslanlarıyla Çanakkale aslanları arasında benzeyen yönler var ki bunu da Egeliefe dile getirmiştir.zor şartlar insanları güçlü kılar ama manevi olarak güçlü iseler yani imanları tam olunca sonuçta böyle muhteşem oluyor.
aslan aslandır.aslanı diğer aslandan farklı kılan onun ruh yapısıdır ki bu da araya oldukça mesafe katar.bence teşbihte hata yoktur.şair Çanakkale aslanlarının imanını Bedrin aslanlarının imanına benzetmiştir.üstün tutma söz konusu değildir.

MiHRiMaH
19-03-2007, 09:58
Bakınız... Savunan kardeşlerim... Ortada bir yanlış anlaşılma vardır ki o da "burada hata var" diyenler de ne Mehmet akifi küçümsemsüyor ne de Çanakkale savaşını ve şehitlerini yererek bu sözü söylüyor değiller... Sadece, burada ifadede bir bozukluk var deniliyor, ki açıklamaları da okuduktan sonra tekrar aynı şekilde düşünmeye başladım ben de... Niye, biz şiir, şair eleştiremiyoruz?!... Mehmet Akif teşbih yapmış aman Allah'ım susun....... Ne münasebet?!... Tabii ki düşüncesini dile getiriyor buradakiler!... Kusura bakmayın ama elin gavuru hakaret etti mi veya küçük gördü mü değerlerimizi, şaha kalkıyoruz, bu kişi bir mümin diye, şair diye, oldu ki hakiki manada hatalı bir ifadesi varsa onu eleştiremezmiyiz?!... Böyle yapmayın lütfen... Büyük bir hakaret yoksa dahi, neticede "acaba uygunmudur bu ifade" diye burda herkes kendince yazmış birşeyler... Hem egeli kardeşim, verdiğiniz örnek burda söylenileni yansıtmıyor... Biz hz. Ömer daha az mı şanlıydı demiyoruz da Hz. Hamza'nın cesareti ile, Fatih'i karşılaştırmak olur mu diyoruz?!... Biz teşbih bilmiyoruzdur, edebiyattan anlamıyoruzdur olabilir, fakat biz de kendi anlayışımız nisbetinde değerlendiriyoruz... Buna müsade olmaz mı?..........

Virgülü nereye koyarsan koy...

Bedr'in aslanları ancak, bu kadar şanlı idi........

Yani Bedr'in aslanlarında ancak bu kadar şan vardı, bir de , Çanakkaledekilerde... Mana bu ise, bence hala bozuk........ Başka savaşları karıştırmayalım sadece bu ikisi için bile doğru mana verilmiyor... Yükseltmek manası aşırıya kaçmış bence...

aHuZaR
19-03-2007, 10:10
bir insani elestirmek icin onun kapasitesinin kat kat üstünde olmak gerekiyor sanirim
sanatini eserini elestirmek icinde aynisi gecerli
Istiklal marsi vahset iceriyor diyenlerdenmi ögrendiniz M.Akifin eserlerini elstirmeyi?
M.Akifi anlamak icin onun gibi yürek tasimaniz gerek.....
vesselam
[/B]

Bedrin_Aslanı
19-03-2007, 11:27
Eyvah yandık kimseyi eleştiremeyeceğiz....

Kardeşim böyle bir olaya girmeyin. Yok siz kimsiniz ki onu eleştireceksiniz. Yok onun kadar yüreğiniz var mı? Söylermisin bu dünyada kimleri eleştireceğiz , Eleştirmekten kastım yaptıkları yanlışları burada yanlış yapmıştır diyebileceğiz? Bu sözünde eğer samimisin senin hiç kimseyi eleştirmemen lazğzım. Yada veliyullahtansın eleştirmeden önce kalp gözüyle eleştireceğin kişinin içini dışını görüyorsun senden daha alt seviyedeyse eleştiriyorsun. Yoksa imkanı yok yani. 1 kişiyi bile eleştiremezsin. Gördüğün bir hatayı söyleyemzsin...

fakiri
19-03-2007, 11:33
Müslümanlar geçmişlerini hayırla yâd ederler. Onların hata ve kusurlarını araştırmaz ve yaymazlar.
Biz dinimizin adab-ı muaşeret kaidelerini böyle biliyoruz.
Aksini iddia eden varsa delilini getirsin, getiremiyorsa kafasına göre zırvalamasın !

zebih
19-03-2007, 11:43
cenk11 şu zırvalama zırvalarını bir tarafa bıraksanız kardeşim.

şiir geçmişte kalmadı, bugun hala okutuluyor, okunuyor.

şaire kimsenin bir şey dediği yok, şiire de...

saygımız kamil.

sadece şu ibare, bedrin aslanları eh işte çanakkale şehitleri kadar ancak şanlı idi manasına geliyorsa bu ibare sıkıntılıdır, bunu bir dil sürçmesi, bir şatahat, bir duygu yoğunluğunda ağızdan kaçan söz olarak algılasak ne zararı var bu algılamanın bize,

yok bilakis bedrin aslanları tabi ki ancak çanakkale şehitleri kadar şanlı idi. çanakkale şehitleriyle bedrin aslanları boy mu ölçüşebilir tarzı anlarsak ne zararı vara bir vurgudur yazılan çizilen...

ben yazsam hadi oradan sendelik bir cümle, sevdiğimiz bir şairin eseri olunca sahipleniliyorsa buna taassub ve asabiye deniliyor işte.

bunu zırva mırva görmek sizin zekanızın ölçütü olur, bizim değil...

sükunet
19-03-2007, 11:47
tartışalım.. istişare edelim ki doğruyu bulalım
ama dediğim dedik çaldığım düdük oldumu kusura bakma senle(herkes üzerine alabılır) tartışılacak bır şey yoktur kı o zaman susmak icab eder...

bedir savaşı ile çanakkale savaşının ehemmıyetini, kahramanlıklarını bazı kardeşlerim açıklamışlar olaya bu yönden bakmak lazım gıbı....

ayrıca şiirde kullanılan ŞAN kelımesının ne anlamda ve niçin kullanıldığına bakmak, belkıde hissetmek lazım diye düşünüyorum vesselam...

fakiri
19-03-2007, 11:50
Ortaya getirdiğiniz husus hata bulmaktır ve bana göre de zırvadır. Müslümanların günümüz itibariyle bütün işleri güçleri bitti de bu konu mu kaldı konuşulmadık ?
Öyle bir hususu gündeme getir ki, millet ilim öğrensin veya ibret alsın !
Sizin yaptığınız gevezelikten başka birşey değil !

zebih
19-03-2007, 11:51
şan eğer Allah Kat'ında şöhret olma ve kıymet alma manasında kullanıldı ise, bedir sahabelri hakkında ayet vardır. ' onlardan Allah teala'nın razı olduğuna dair'

yok dünyaca tanınmak anlamında ise, çanakkale şehidleri bedir şehidlerii kadar tanınıyor olabilir doğrudur.

güzel bir açılım getirdiniz buğrahan tebrik ederim.

Bedrin_Aslanı
19-03-2007, 11:54
Ortaya getirdiğiniz husus hata bulmaktır ve bana göre de zırvadır. Müslümanların günümüz itibariyle bütün işleri güçleri bitti de bu konu mu kaldı konuşulmadık ?
Öyle bir hususu gündeme getir ki, millet ilim öğrensin veya ibret alsın !
Sizin yaptığınız gevezelikten başka birşey değil !

Kardeşim bazılarının diyaloğu savunurken yaptıklarını şuan kendin yapuyorsun dikkatini çekerim. Biraz düşün şu yaptıklarını gözünde tartışılmaz kişileri sonra devam ederiz inşa'Allah...

zebih
19-03-2007, 11:55
Ortaya getirdiğiniz husus hata bulmaktır ve bana göre de zırvadır. Müslümanların günümüz itibariyle bütün işleri güçleri bitti de bu konu mu kaldı konuşulmadık ?
Öyle bir hususu gündeme getir ki, millet ilim öğrensin veya ibret alsın !
Sizin yaptığınız gevezelikten başka birşey değil !

tarzınız bu olduğu için muhatab almamaya gayret edeceğim sizi.

neticede fikrinize uymayan her şeyi tu kaka ilan ediyorsunuz.

halbuki o şehidler bedr şehidlerinin ayağının altında çamur olmaya razı şehidlerdi. orada can vermek için Allah Peygamber ve sahabe sevgisi zirvede olması gerekir.

okuyan da sanacak ki, şehidleri kötülemeye kalkıyor haşa yazanlar...

size kimlerle muhatab olmamamız gerektiğini tekraren hatırlattığınız için de yürekten teşekkürler kardeşim.

selamet ve esenlik sizinle olsun.

UBEYDUN
19-03-2007, 12:45
bir adama olan sevgi eğer o adamın hatalı sözünü de savunmaya sebeb oluyorsa bunun adı asabiyedir ve asabiye Allah Kat'ında son derece aşağılayıcı bir sıfatı hak eder.

hadisi şerifte rasulu muhterem aleyhisselam:

asabiye yapan Allah Kat'ında necaset yuvarlayan böcekten ( .ok böceği) daha kıymetsizdir buyurmuştur.

çanakkale'de şehid olan mehmetçik, sahebeye ve onların dinine duyduğu hürmet için şehit oldu. onların adına onlardan olmayanın onların maksadını aşan cümlelerle onları övmesi, hazreti ali'ye sen tanrısın diye yüzüne söyleyenlerin ruh haline bir nebze benzer.

rahmetli şair hani tavassuf erbabı içinde bazen haddi aşmış sözler söyleyenler olur ya, - yoğun duygu hali içinde, kafası yerinde değilken- aynen o gibi makul olmayan bir teşbih yapmış. şimdi onu seviyoruz diye bu makul olmayan teşbihi de savunmaya kalkmak yanlıştır.

bedrina aslanlarının mertebesine onlardan sonra gelenlerin yetişmesi mümkün değildir.
hocam düzeyli konuştuğunuz için sizi muhatab almaya çalışıyorum
bu sorunun altında mehmet akifin islamı anlama metodu var gibi geliyor bana
baki mezarlığında kardeşlerini görmeyi arzulayan peygamberimiz sav devamında ise onların biri sizin elliniz gibidir dediği ashabın hatta onların ellisi bizim birimiz gibi değilmi yanlış anlamadık değilmi diye sorduğu yanlış anladıklarını söyledikten sonra onların kendisini görmeden imanlarının sonucu olduğunu söylüyor
sahabe kavramı belli bir haldir
amma ahir zamanın hele şehidleri peygamber övgüsüne mazhardır tıpkı bedir aslanları gibi
selamun aleyküm

zebih
19-03-2007, 12:55
bu da güzel bir izah.. teşekkür ediyorum.

buğrahan'ın yaklaşım nazarı ile birleştirilince isabetli bir noktaya gelinmiş oldu.

bizi bu ibareye bu anlayış ile bakmaya sevk ettiğiniz için her ikinize de kalbi teşekkürlerimi sunarım.

MiHRiMaH
19-03-2007, 15:21
Burada çok özür dileyerek bir şey söylemek istiyorum... Ne demek İstiklal marşı vahset içeriyor diyenlerden mi öğrendiniz, eserleri eleştirmeyi?!?!? Ne kadar komik... Özür dilerim ama, şahsen çok manasız buldum... Sanki adama hakaretler ettik, şiiri alaşşağı ettik de aman aman hemen bir koruma kollama... Mehmet akife kim ne dedi?! Bu söz bozuk mana içeriyor gibi deniyor... Amma meraklısınız hemen ip bulup, idam etmeye... Tak tak işi bitiriyorsunuz........... Hayır nasıl oluyor da olabilme ihtimalini düşünmüyorsunuz?! Bu adam ne ki böyle?!... Böyle tavırlar insanı hiç düşünmediği aklından geçmeyen fikirlere sürüklüyor... Bahsi geçen kişinin zorla bir yanlışını arattırıyor... Ne gerek var?! İslami konularda dahi herkes evliya için, alim için atıp tutarken biz niye burada bir şair için konuşamıyoruz ben bunu anlamakta güçlük çekiyorum açıkcası....... Nedir bu aşşağılayarak susturma gayreti?! Madalya mı takıyorlar size anlamadım ki?!

UBEYDUN
19-03-2007, 15:38
o sadece bir şair değildir.
herkes eleştirilebilir de

SuskunSuvari
19-03-2007, 16:21
Rahman'ın adıyla..

Selam hidayete tabii olanların üzerine olsun..

Malum konuda verimli olabilmek için biraz geniş düşündüm..Bu konu daha önceleri de bahis konusu olmuştu..
Edebi açıdan bakılırsa Üstad burada teşbih'te yapmıştır.Telmih'de

Teşbih: Aralarında ilgi kurulabilecek iki şeyden ilgili oldukları konuda zayıf olanın kuvvetliye benzetilmesidir..

Ki malum beyitte Üstad Canakkale şehidlerini Bedrin aslanlarına yaklaştırarak yüceltmiştir..Zayıf olan ve kuvvetli olan aşikardır..

Telmih ise bir konuya değinirken herkesin bildiği bir olay veyahut kişiye (kişilere ) işaret etmektir..

Ki üstad beyitte buna değinmiştir..bu iki edebi sanatla beyti süslemiştir..

Ama üstad hatasızdır denemez..Çünkü o bu beytin yanlış anlaşılabileceğini hesap etmeliydi ki bu bir şairden beklenecek en son ve en zor istektir..

Dolayısı ile buradaki hata üstadta bir ise şiiri okuyanlarda bindir..

Ki üstadın hatası belki hasen bir hatadır..(hata-i hasene)

Haddimiz olmayarak beyanda bulunduk umarım yardımımız dokunur..

Cenab-ı Hakk Milletimizi Mehmet Akif'den ve Mehmet akiflerden mehmet akif gibilerinden mahrum etmesin.

pur-kusur
SuskunSuvari

AşK_€r
19-03-2007, 16:51
kim daha şanlı...:D
iyi artık...:D
bununda tartışmasını yapmayalım ihvanlar...





iki savaştada şehit olan büyüklerimizi saygı ve rahmetle anıyoruz.:cray:

Hasan
19-03-2007, 16:52
Şimdi arkadaşlar yazacaklarım tamamen konuyu açıklayıcı teşbihtir yanlış anlaşılmaya,şöyle ki;sahabelerin derecesi 10- olsun diyelim,çanakkale şehitleride 7(bu derecelendirme açıklamak içindir kimse yanlış anlamasın lütfen).Çanakkale şehitleri yaptıkları fedakarlıkla öyle bir 7. dereceye gelmişler ki onları ancak 10. derecedeki bedr sahabeleri yakalayabilir anlamında yazmış vatan şairi,bu teşbih şehitlerimizi yüceltmek ve dini tarihimizde çok önemli yeri olan bedr savaşını dolaylı yolla yüceltmektir,kesinlikle aynı kefeye koymak değildir ,zira bunu yazan kişi hepimizden daha fazla islam şuuruna sahip bir zattır.Belki bende eksik anlattım ama elimden bu geliyor SELAMETLE.

MiHRiMaH
19-03-2007, 17:11
Burada kim daha şanlı tartışması yapmıyorum ben şahsen, fakat şunu anlamaya çalışıyorum. Mehmet Akif bu şiirir benim, onun bunun hissedemeyeceği bazı şeyleri hissederek yazmıştır tamam ama bir cümlesi bile hatalı olamaz mı?! Şan şeref bizim bileceğimizden farklı konular... Allah yüceltir kişileri, biz değil... Şehitlerin şanı zaten ayan beyan ortada... Benim şaşırdığım ve birazda rahatsız olduğum nokta, neden hemen "Mehmet akif bu canım, hadi oradan, ağzınızı toplayın!" oluyoruz?! Bakın, biz de şairin şanına dokunmuyoruz... Sadece şanını anlatırken dikkat edin diyoruz... Biz birilerini eleştiremezsek ne olacak?... O şöyle, onu eleştiremezsin, bu böyle, onu da eleştiremezsin... Ezilmiş böcek gibi bak olduğun yerden!!!...

sükunet
19-03-2007, 17:14
sorulan soruya cevap alabıldın mı ona bak sen gerisiyle ne uğraşırsın ki...herkesin sizin gibi düşünmesini bekleyemezsınız farklılıklar olacaktır
selametle...

selam
19-03-2007, 17:16
Eğer Çanakkale'de Bedrin aslanlarını göremiyosunuz size ne söyleyebilirim.
Kaldıki Vatan Şairimiz Mehmet Akif Ersoy'un inancına ne kadar sahip
bir insan olduğuda ortadadır.
Bizim bugün hür olarak varoluşumuz.
Çanakkale'de şehit düşen vatan evlatlarının sayesindedir. Bunuda unutmayalım lütfen.
Tekrar ediyorum ;
Çanakkale'de Bedrin arslanlarını görmeye çalışalım.

Tüm şehilerimize Allah cc. den rahmet diliyorum.

Saygılarımla

fakiri
19-03-2007, 17:16
Geçmişlerimizde hata bulma sevdası taşıyanlara :

"Ölülerinizi hayırla yâd ediniz." Hadis-i Şerifinin muhatabı eğer müslümanlarsa ne diye halâ buraya yazı asıyoruz ?
Yok eğer, aramızda "Bu hadis-i şerif bizi bağlamaz" diyen varsa açıkça ortaya çıksın boyunu bir görelim.
Münasebetsizliğin bu kadarına da ""pes doğrusu !

seyyidabdullah
19-03-2007, 20:56
Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun.

Konu hakkında herkes sözünü söyledi. Verilen cevaplarda üslup sorunu olan argocular haricindekiler başımızın üzerindedir. Üslup sorunu olanları hesabı kolay görücü olan Allah teala ya havale ediyoruz.
Biz onların seviyesine inersek allah dilimizi veya elimizi taş eder.

O halde bir yerde mutabık kalalım. Benim fikrim şu :
1. Söz zahiren yanlıştır. Ancak teşbih veya tevil yolu ile ve izah edilerek manası normalleştirilebiliyor.

2. Çanakkalenin aslanlarının dereceleri bize göre çok yüksektir. Hayal bile edilemez. Ancak Bedrin aslanları ile kıyaslanmaları çok aşırı bir teşbihtir. Onlar sahabeden başka hiç kimsenin ulaşamayacağı bir makamda üstelik şehit şanı içindedirler.

3. Bedrin aslanlarından sonra Uhudun aslanları , hendeğin aslanları ,hayberin aslanları ,kerbelanın aslanları gibi bir çok derece sahibi efendiler var iken Çanakkale şehitlerinin mertebesine sadece bedrin aslanlarının ulaşabileceğini söylemek yanlıştır. (Burada Ancak kelimesi sadece manası taşımaktadır). Ben burada yine latinceye çeviri hatası veya bir ilave olasılığına dikkat çekiyorum. Osmanlıca orjinali kimsenin elinin altında yok mu?

4. Mehmet akif bir islam alimi değildir. Pekala eleştirilebilir. Şiirden anlamadığımız için belki şiiriini ve sanatını değil ama manayı pekala eleştiririz. Daha öncede başka şiirleri içerdiği mana yönünden çok eleştirilmiş . İstiklal marşı ile alakalı konuda ise bizim kimse ile bir bağımız yok. şiddet var diyen O söylem hiç kuran okumamış galiba.

Benim bir diğer itirazım bu günlerde o şiir mevlid tarzında okunup diğer islami adetler atlanıyor. İçinde böylesine bir cümle var iken.

Uzun lafın kısası Şiirin bu kısmını okurken Çok dikkatli olalım . Bence okumayalım .mümkünse Bu ümmetin bütün şehitlerini ve Çanakkale şehitlerimizi Ayet ,hadis ve ulemanın işaret ettiği şekilde yadedip hürmet edelim. Bu şiiri okuyacağına yasin oku , teberake oku , şehadetle alakalı hadisleri 40 hadis yap onları oku , Hadi bilemedin mevlid oku , Bir vaiz veya hatip veya şeyh çıksın vaaz etsin onu dinle ama islami adetleri uygula .Bu adetleri Unutmayalım . Unutturmayalım.

Biz mümin ve hayırlı amel sahibi ölülerimizi hayırla yad etmesek kalkıpta garip kaldıkları bu günde bedrin , uhudun , hayberin, kerbelanın ve diğer cihadların kahramanlarını savunmayız. Asıl hayırsız olan senede bir bile olsa hiç yadetmeyenler utansınlar.

40. göbekten torunları Asrı saadetten bu kadar uzakta sahabe ile kıyaslanamaz. Çanakkalenin mizanında bedir veya uhud tartılamaz. Kırılır.

Esselatü vesselamü ala Rasülüna Muhammedin ve ala Alihi ve Sahbihi ecmain.

Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun.

AdigeBatur
19-03-2007, 21:16
Arkadaşlar, Mehmet Akif Bir şairdi... bunu hatırlatırım, hemde devrinin en iyisi...
İkinci olarak o mısra da iki önemli edebi sanat vardır:

Bedrin Arslanları ancak bu kadar şanlı idi.

Birinci sanat Telmih'tir, Hatırlatma manasına gelir. Önemli bir olaya atıfta bulunulmuştur...

İkinci olarak da "Mübalağa" vardır ki o da bir edebi sanattır. Şiirdeki mübalağa normal hayattaki abartmayala bir tutulamaz. Çanakkale şehitleri yüceltilirken mübalağa yapılmış, onların bulunduğu şartlarda bedrin arslanları gibi savaştığı anlatılmaya çalışılmıştır. Gerçekten Ashab-ı bedirle bir mukayese amacı yoktur. Şair "gözlerin cennetimdir" der, gerçekten gözleri cenneti midir?

Mesele edebi açıdan değerlendirilmeli, bu bir şiirdir. Mesela divan edebiyatında şairlerin kendini övmeleri bir gelenektir. Bu bencillik olarak görülmüşse de işin iç yüzü başkadır. Şair Önce bir devlet yada din büyüğünü över sonra da kendini över. Böylece şunu demek ister:

Ey övülen kişi seni öven alelade ve basit bir şair değildir, senin değerini ve kıymetini bilen usta biridir. Sen ancak usta biri tarafından övülmeye layıksın...

Bir çok şey göründüğü gibi değil...

fehim tosun
20-03-2007, 07:15
Mehmet akif bir islam alimi değildir. Pekala eleştirilebilir.

ne demek islam alimi degildi. Osmanli da medrese talebesi olan herkes kendi capinda islam alimidir. ve elestirmek de ancak alimlerin hakkidir. cahiller de sadece konusur.

fakiri
20-03-2007, 07:26
Arkadaşlar,
Şehitlerin veya insanların üstünlüklerini ve derecelerini sıralamak gibi bir görevimiz var mı bizim Allah aşkına ? Biri çıksın bunu aydınlatıversin ! Müslümanların böyle bir görevi var mı ? Eğer , yoksa ne diye bu konuda halâ terane okuyoruz ?
İkinci olarak, Rabbimiz Çanakkale Şehitlerine de aynı Bedirdeki Şehitlerin sevabını veremez mi yahutta buna bir engel var mı ? Peygamber (S.A.V) Efendimiz
"Kıyamete yakın bir mütevatir sünnetimi yerine getirene yüz şehit sevabı verilecektir" ve " Ümmetim yağmur gibidir, evveli mi, ahiri mi daha hayırlıdır bilinemez." diye buyurmamış mı ?
Siz ne kadar da az akledip-fikrediyorsunuz !!!!
Ölülerinizi hayırla yâd ediniz hadis-i şerifini asıyoruz, hiç kimse tınlamıyor !
Başka şeyler yazıyoruz . Herkes yine kendi havasında !!!!!
Ne yapalım ? Amuda mı kalkalım ?
Yahut üzerimize bizi perişan edecek bir ibtilâ mı yağması lâzım !
Bir söyleyiverin de biz de aydınlanalım !!!!

zebih
20-03-2007, 08:12
söz tevil edilebiliyor ve anlamı düşmüyor. şairler sever zaten sözlerini derinleştirmeyi.

düz ve direkt okunduğunda herkes net görebiliyor ki, söz isabetli bir manaya delalet etmiyor.

ama şan şerefiyle meşhur olmak anlamında kullanılırsa, tarihteki en büyük göğüs göğüse muharebelerinden biri olarak da adlandırılabilecek bu muharebenin kazanan tarafı, gerçekten de bütün dünyaca tanınan, bilinen ve saygı duyulan bir konumu hak etmiştir.

şan burada şerefiyle büyük bir çoğunluk tarafından tanınmak anlamında kullanılıyor diyelim ve bu meseleyi nihayetlendirelim.

Allah mekanını cennet derecesini ali eyleye rahmetli şairin.

selametle

MiHRiMaH
20-03-2007, 08:24
Birileri birsürü şeyler yazmış da ben Mehmet Akif'i eleştirmediğim için üstüme alınmıyorum... Mehmet akif başımız üstüne... İlim ehli mi? evet o kesin... O şiirleri "benim" diyen adam yazamaz... Anlatamadım meseleyi... Neyse... Zaten düşündükçe şiirin o bölümü yerine oturmaya başladı şöyle, denebilir mi bu söz için acaba, Bedr'in aslanlarının bir şanı vardı, Çanakkale'dekiler de onların şanı olduğu gibi şanlılar, yani şanları var manasında(aslında kıyas da yok)... Yani insan bir seferde veya ilk bakışta anlayamayabilir ki ben şahsım adına konuşayım hakaret de etmedim, edemem de kimseye ama anlamadım da o şekilde... Çok bağırış, çağırış yapıyorsunuz yahu...

EGELI EFE
20-03-2007, 08:34
Sanırım şiirin orjinali, bilenler bi baksın bakalım..

http://www.resimyuklet.com/uploads3/load183976.jpg

zebih
20-03-2007, 08:38
yukardaki osmanlıca metin bu şiire ait

Çanakkale Şehidlerine

Şu Boğaz Harbi nedir? Var mı ki dünyada eşi?
En kesif orduların yükleniyor dördü beşi,

- Tepeden yol bularak geçmek için Marmara’ya
Kaç donanmayla sarılmış ufacık bir karaya,

Ne hayasızca tahaşşüd ki ufuklar kapalı!
Nerde-gösterdiği vahşetle “bu: bir Avrupalı”

Dedirir-yırtıcı, his yoksulu, sırtlan kümesi
Varsa gelmiş, açılıp mahbesi, yahut kafesi!

Eski Dünya, Yeni Dünya bütün akvam-ı beşer
Kaynıyor kum gibi, tufan gibi, mahşer mi mahşer.

Yedi iklimi cihanın duruyor karşında,
Osrtralya’yla beraber bakıyorsun ; Kanada!

Çehreler başka, lisanlar, deriler rengarenk.
Sade bir hadise var ortada : Vahşetler denk.

Kimi Hindu, kimi Yamyam, kimi bilmem ne bela...
Hani tauna da zuldür bu rezil istila...

Ah o yirminci asır yok mu, o mahluk-i asil,
Ne kadar gözdesi mevcut ise hakkiyle sefil,

Kustu Mehmetçiğin aylarca durup karşısına;
Döktü karnındaki esrarı ! hayasızcasına,

Maske yırtılmasa hala bize affetti o yüz...
Medeniyet denilen kahbe, hakikat yüzsüz.

Sonra mel’undaki tahribe müvekkel esbab,
Öyle müthiş ki: Eder her biri bir mülkü harab.

Öteden saikalar parçalıyor afakı;
Beriden zelzeleler kaldırıyor a’makı;

Bomba şimşekleri beyninden inip her siperin;
Sönüyor göğsünün üstünde o aslan neferin.

Yerin altında cehennem gibi binlerce lağam,
Atılan her lağımın yaktığı: Yüzlerce adam.

Ölüm indirmede gökler, ölü püskürtme de yer
O ne müthiş tipidir: Savrulur enkaaz-ı beşer...

Kafa, göz, gövde, bacak, kol, çene, parmak, el, ayak,
Boşanır sırtlara, vadilere, sağnak sağnak.

Saçıyor zırha bürünmüş de o namerd eller,
Yıldırım yaylımı tufanlar, alevden seller.

Veriyor yangını, durmuş da açık sinelere,
Sürü halinde gezerken sayısız tayyare.

Top tüfekten daha sık, gülle yağan mermiler...
Kahraman o orduyu seyret ki, bu tehdide güler!

Ne çelik tabyalar ister, ne siner hasmından;
Alınır kal’a mı göğsündeki kat kat iman?

Hangi kuvvet onu, haşa, edecek kahrına ram?
Çünkü te’sis-i ilahi o metin istihkam.

Sarılır, indirilir mevki’-i müstahkemler,
Beşerin azmini tevkif edemez sun’-i beşer;

Bu göğüslerse Huda’nın edebi serhaddi;
“O benim sun’-i bediim, onu çiğnetme” dedi.

Asım’ın nesli... diyordum ya... nesilmiş gerçek:
İşte çiğnetmedi namusunu, çiğnetmeyecek.

Şuheda gövdesi, bir baksana, dağlar, taşlar...
O, rukü olmasa, dünyaya eğilmez başlar,

Vurulup tertemiz alnından, uzanmış yatıyor,
Bir hilal uğruna, ya Rab, ne güneşler batıyor!

Ey, bu topraklar için toprağa düşmüş, asker!
Gökten ecdad inerek öpse o pak alnı değer.

Ne büyüksün ki, kanın kurtarıyor Tevhid’i...
Bedr’in aslanları ancak, bu kadar şanlı idi.

Sana dar gelmeyecek makber’i kimler kazsın?
“Gömelim gel seni tarihe” desem, sığmazsın.

Herc ü merc ettiğin edvara da yetmez o kitab...
Seni ancak ebediyetler eder istiab.

“Bu, taşındır” diyerek Ka’be’yi diksem başına;
Ruhumun vayhini duysam da geçirsem taşına;

Sonra gök kubbeyi alsam da, rida namıyle;
Kanayan lahdine çeksem bütün ecramıyle;

Mor bulutlarla açık türbene çatsam da tavan;
Yedi kandilli Süreyya’yı uzatsan oradan;

Sen bu avizenin altında, bürünmüş kanına;
Uzanırken, gece mehtabı getirsem yanına,

Türbedarın gibi ta fecre kadar bekletsem;
Gündüzün fecr ile avizeni lebriz etsem;

Tüllenen mağribi, akşamları sarsam yarana...
Yine bir şey yapabildim diyemem hatırına.

Sen ki, son ehl-i salibin kırarak savletini,
Şarkın en sevgili sultanını Salahaddin’i,

Kılıç Arslan gibi iclaline ettin hayran...
Sen ki, İslam’ı kuşatmış, boğuyorken hüsran,

O demir çemberi göğsünde kırıp parçaladın;
Sen ki, ruhunla beraber gezer ecramı adın;

Sen ki, a’sara gömülsen taşacaksın... Heyhat,
Sana gelmez bu ufuklar, seni almaz bu cihat...

Ey şehid oğlu şehid, isteme benden makber,
Sana ağuşunu açmış duruyor Peygamber.


Mehmet Akif Ersoy

not: kalınlaştırmadığımız yerin osmanlıcası yok

EGELI EFE
20-03-2007, 08:46
Tamam işte onun olduğunu biliyorum da

"Bedrin Arslanları ancak, bu kadar şanlı idi" sözünde değişme varmı yok mu onun için orjinali koydum...

Seyidabdullah hocam istediği için..

zebih
20-03-2007, 08:50
Tamam işte onun olduğunu biliyorum da

"Bedrin Arslanları ancak, bu kadar şanlı idi" sözünde değişme varmı yok mu onun için orjinali koydum...

Seyidabdullah hocam istediği için..


Bomba şimşekleri beyninden inip her siperin;
Sönüyor göğsünün üstünde o aslan neferin.


buraya kadar almışınız.

osmanlıca aslı bu kadar meşhur bir ibarede tahrife müsait olamaz.

bizim kanaatimiz

söz tevil edilebiliyor ve anlamı düşmüyor. şairler sever zaten sözlerini derinleştirmeyi.

düz ve direkt okunduğunda herkes net görebiliyor ki, söz isabetli bir manaya delalet etmiyor.

ama şan şerefiyle meşhur olmak anlamında kullanılırsa, tarihteki en büyük göğüs göğüse muharebelerinden biri olarak da adlandırılabilecek bu muharebenin kazanan tarafı, gerçekten de bütün dünyaca tanınan, bilinen ve saygı duyulan bir konumu hak etmiştir.

şan burada şerefiyle büyük bir çoğunluk tarafından tanınmak anlamında kullanılıyor diyelim ve bu meseleyi nihayetlendirelim.

Allah mekanını cennet derecesini ali eyleye rahmetli şairin.

not: buğrahan kardeşime bu yoruma ulaşmamızdaki vesilesi için teşekkür ediyorum.

EGELI EFE
20-03-2007, 08:50
Bedr'in aslanlarının bir şanı vardı, Çanakkale'dekiler de onların şanı olduğu gibi şanlılar, yani şanları var manasında(aslında kıyas da yok)...

İşte bunu anlatmaya çalıştık..Neyse geçte olsa anlaşıldı :)

Gerçi Seyidabdullah hoca bu tarz düşünmemekte ısrar etsede yinede sorusuna en doğru ve kesin cevabı Mehmet Akiften başkası veremez..

Biz burda anladığımızı yazdık..Herkesin düşünce yapısı farklı olduğu için farklı anlamların çıkması normaldir..

Tamam Hak-dilaram hocam özür bende diyodum var bu şiirde bi anormallik :)

seyyidabdullah
20-03-2007, 17:14
Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun




İşte bunu anlatmaya çalıştık..Neyse geçte olsa anlaşıldı :)

Gerçi Seyidabdullah hoca bu tarz düşünmemekte ısrar etsede yinede sorusuna en doğru ve kesin cevabı Mehmet Akiften başkası veremez..

Biz burda anladığımızı yazdık..Herkesin düşünce yapısı farklı olduğu için farklı anlamların çıkması normaldir..

Tamam Hak-dilaram hocam özür bende diyodum var bu şiirde bi anormallik :)

Efe hocam kusura bakma nedense ben anlayamadım.(Zeka seviyem düşük kaldı herhalde. Bu kadar tevilden sonra Başım döndü. ben bunu bu şekilde kimseye açıklayamam kusura bakmayın.Şair hata etmiştir.)

Ancak(Yalnızca,sadece) kelimesi orada olduğu müddetçe tevil anlamsız geliyor bana. Ama hocalarım daha iyisini bilirler. En doğrusunu Allah bilir.

Mehmet Akif üstat bu gün bu durumda bana cevap verirse korkarım herhalde !

Bence bu sorumun cevabı şu olmalı :

Evet. Bedrin Aslanları Çanakkalenin Aslanlarından çok ama çok daha şanlıdır.

Ayrıca sadece bedirin değil Uhudun , hendeğin , hayberin , Kerbelanın ve Fatihin Aslanları da Çanakkalenin Aslanlarından daha şanlıdır. Ve adını unuttuğumuz başka daha şanlılarda olabilir.

Garip kaldıkları bu günde Aslanların hepsinin ruhuna el fatiha.


Allahın selamı ve rahmeti üzerinize olsun

zebih
20-03-2007, 17:43
Bence bu sorumun cevabı şu olmalı :

Evet. Bedrin Aslanları Çanakkalenin Aslanlarından çok ama çok daha şanlıdır.



wa aleykumusselam

muhterem efendim,

biz de hadiseye şartlı baktığımız için şu yaşımıza kadar merhum şairin cümlesini tevile hiç niyet etmemiştik ve onu bu cümleden dolayı daima hatalı addetmiştik.

sağolsun burada bir kardeş (bugrahan) bir açılım gösterdi bize. (yani hepimize)

'şan' tdk sözlüğüne göre ün, şöhret anlamına geliyor.

biz şeref kelimesi ile yorumluyoruz ya umumen şan kelimesini sıkıntı orada oluyor.

tabiidir ki bedr şehitleri müslümanlar arasında son derece şöhret sahibidir; ama müslümanlar arasında sadece...

şair demek istiyor ki Allahu alem

' bedrin arslanları, sayı olarak azdılar ve küçük bir beldede şehid olmuşlardı.

çanakkale'de ise bir muharebede bütün dünyanın gözü önünde ikiyüzellibin müslüman şehit olmuştu.

'şanlı idi' kelimesini 'şöhretli idi olarak' şiire koyalım şimdi.

'bedrin arslanları ancak bu kadar şöhret idi.'
'bedrin arslanları ancak bu kadar ünlü idi.'

şerefli, saygıyı hak ediyor manasında değil...

hatta burada bedrin arslanlarını çanakkale şehitlerinden yeğ tutma bile okunabilir iyiniyetli bakıldığında...

yani

bedrin arslanları ve temsil ettiği şüheda bir, bir de bu çanakkale şehitleri son derece şöhretlidir.

gülmisal
20-03-2007, 18:08
Selamun aleyküm..
hepinizin yorumlarını okudum..
Ben daha önce bu şiiri(beyti) hiç bu şekilde düşünmedim..Böyle bir gerek te hissetmedim..
Allah razı olsun,hepiniz anladığını yazmış..
Bazısı eleştirlemez mi,hatasız mı demiş.
olur mu kardeşler,hatasız kul olmaz*..Bu bir
Mehmet Akif Ersoy, belki de hepimizden daha çok islam şuurunun farkındaydı*,hepimizden çok islam tarihi (bedir,uhud,..) biliyordu. o Osmanlı da yaşamıştı..bu iki
tamam bu beyitte ilk okuyuşta,(herkeste olmasa da) bir teşbih hatası var gibi görülebilir ama bencebu beyit şiirin bütüne çok güzel bir uyum sergiliyor.
öyle dedikleri gibi Çanakkale şehitlerini, bedrin aslanlarından üsütün görme gibi bir düşüncesi olduğunu düşünmüyorum şaiirin.
yani böyle bir niyeti olsa olaya neden bedrin aslanlarını karıştırsın ki dimi ama,
o bir şair istese herkesten üstün şehit manasında çok güzel başka bişeyde yerleştirebilirdi..
yani ben ne demek istediğimi pek anlatamasamda
bu konuda bu kadar takılacak bir şey yok
ameller niyetlere göredir,şaiirin niyetide,
İslamın son sancağı niteliğinde ki osmanlı askerinin(çanakkale şehitlerinin)
İslamın ilk yıllarında ki Bedr harbinde ki gibi Tevhid mücadelesinde oldyuğunu tasvir etmek..düşüncesindeyim

tabii bu yazdıklarım acizane benim yorumlarım..
daha düşündükçe çok şey yazabilirim ama..
Neyse herşeyin Şüphesiz En doğrusunu Allah Bİlir..

Selametle kardeşler..
yazfıklarımın yanlış anlaşılmasını istemem.

seyyidabdullah
20-03-2007, 19:12
Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun




'şan' tdk sözlüğüne göre ün, şöhret anlamına geliyor.

biz şeref kelimesi ile yorumluyoruz ya umumen şan kelimesini sıkıntı orada oluyor.

tabiidir ki bedr şehitleri müslümanlar arasında son derece şöhret sahibidir; ama müslümanlar arasında sadece...

şair demek istiyor ki Allahu alem

' bedrin arslanları, sayı olarak azdılar ve küçük bir beldede şehid olmuşlardı.

çanakkale'de ise bir muharebede bütün dünyanın gözü önünde ikiyüzellibin müslüman şehit olmuştu.

'şanlı idi' kelimesini 'şöhretli idi olarak' şiire koyalım şimdi.

'bedrin arslanları ancak bu kadar şöhret idi.'
'bedrin arslanları ancak bu kadar ünlü idi.'

şerefli, saygıyı hak ediyor manasında değil...

hatta burada bedrin arslanlarını çanakkale şehitlerinden yeğ tutma bile okunabilir iyiniyetli bakıldığında...

yani

bedrin arslanları ve temsil ettiği şüheda bir, bir de bu çanakkale şehitleri son derece şöhretlidir.

İsmail Hocam tevil yaparsan mutlaka bir sonuca ulaşırsın. Hiç itirazım yok. Bu konu vicdaniyete kalmış.

osmanlıca sözlükte Şan kelimesinin manası şu şekilde açıklanmış :
ŞAN(C.: Şuun) Büyük sevap. * Şeref. * Irz, namus. * Nam, şöhret, şan, ün. * Mahiyet. * Gösteriş, çalım. * Tabiat, huy, âdet. * Hal, keyfiyet.

Şan kelimesinin hangi manasını alırsan al. Hepsi olumlu manalar. Senin yaklaşımında Bedir daha ŞANsız(Yani ünsüz , şöhretsiz) olmalı ozaman. Şair gene hata etmiş olmalı.

Aynı durumda Amerikan Askerleri Çok şanlı! olmalı herkes onları biliyor.

Moğollarda Çok Şanlı! Bağdatta bir milyon kişiyi kesmişler.

Şiirin gelişini sizin yazınızdan okudum. Bu gelişe bu anlam da çok uygunsuz.

"Ey, bu topraklar için toprağa düşmüş, asker!
Gökten ecdad inerek öpse o pak alnı değer.

Ne büyüksün ki, kanın kurtarıyor Tevhid’i...
Bedr’in aslanları ancak, bu kadar şanlı idi.

Sana dar gelmeyecek makber’i kimler kazsın?
“Gömelim gel seni tarihe” desem, sığmazsın.
"

Ama tevil bu dersen olur mu olur. Yeterki vicdanlar rahat etsin.
bu durumda ben vicdanen rahat edemiyorum. Bu kadar tevile gerek olmadığı kanaatindeyim.


Bu arada sizde safahatın tümü var mı? Daha önce şairin başka şiirlerine itirazlarda olmuş.Onlarıda inceleyelim mi?. Ayrıca Ahmet Davutoğlu kitabında eleştirmiş ,yazarı tanımıyorum ancak bu kitabı ben bulamadım.


Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun

zebih
20-03-2007, 19:18
wa aleykumusselam

muhterem efendim,

bu zatı bu tevil ile anmak bize zarar vermeyecektir. hakikati haddizatında tevilde de bildirmiş oluyoruz. yani hiçbir cihad ehli, sahabenin cihad ehli ile denk tutulamaz.

bedrin arslanları da ünlüdür, çanakkale arslanları da

deyip merhum şaire bir dua mahiyetinde bu desteği verelim.

başka sözlerini de biliyoruz; ama aktarmaya şu aşamada luzum var mı?

bizce yok...

bize lazım yine son son hüsnü niyet wesselam...


kim örttü, örtülür biiznillah...

seyyidabdullah
20-03-2007, 19:27
Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun


wa aleykumusselam

muhterem efendim,

bu zatı bu tevil ile anmak bize zarar vermeyecektir. hakikati haddizatında tevilde de bildirmiş oluyoruz. yani hiçbir cihad ehli, sahabenin cihad ehli ile denk tutulamaz.

bedrin arslanları da ünlüdür, çanakkale arslanları da

deyip merhum şaire bir dua mahiyetinde bu desteği verelim.

başka sözlerini de biliyoruz; ama aktarmaya şu aşamada luzum var mı?

bizce yok...

bize lazım yine son son hüsnü niyet wesselam...


kim örttü, örtülür biiznillah...

Settar olan Allahın Adıyla

Haklısın hocam en doğrusunu Allah bilir.

Ama Tam çözülemeyen her konu engeç 1 ay içinde tekrar açılıyor.

Rahmet ve dua tüm ümmeti Muhammede olsun

Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun

gunduzalp
20-03-2007, 22:27
Şiir düzyazıdan daha ziyade duyguların pekiştirildiği bir yazı biçimidir,zaten şiire değer katan insana verdiği duygu nispetindedir,sanırım çoğu insan bilgi edinmek için şiir okumaz,şiir insanın kendisinin fikriyatına uygun manaları, kelimelere dökülmüş şekilde ve seslerin uyuşması ile his etkileşimine sebebiyet veriyorsa,işte şiiri cazip kılan şey odur.

Bahse konu olan şairin fikriyatı ne yöndedir?...Akif Osmanlı’nın en sancılı dönemlerin de yaşamış ve Devlet-i Aliye’nin maddi-manevi her yönden yıkılışlarına bizzat tanıklık etmiş,ve bunların ızdırabını çekmiş bir insandır.Mesela yazdığı “Bülbül” şiiri,Balkan Harbinden sonra yazdığı şiirler,Arnavutluk da ki ihtilalden sonra yazdığı şiir,Ümmetin birlikteliği adına yazdığı şiirlerin hepsi birer inkisarın mahsülleridirler.Akif iyi derece de Arapça ve hadis bilir,kuran-ı kerimin Türkçeye meal ve tefsiri ilk önce ona teklif edilmişti,malum tefsiri yazmaya başladı ve sonradan vazgeçip yaktırdı,zaten kendisi de bir çok meşhur alim gibi Osmanlı Darül Hikmet-i İslamiyye azası idi.Müellifin Bedir savaşında ki ashab-ı kiram(aleyhir rıdvan)’ın faziletini bilmemesi elbette ki olanaksız.Peki Akif’i bu ifadeyi kullanmaya iten sebep ne olabilir?belki içinde ki bu derece azimle ve ızdırapla, gördüğü bu kadar hezimete binaen,askerleri yüceltmek adına şiirin içinde mübalağalı bir teşbih yapmış diyebiliriz.Yoksa Akif neyin kimin efdal olduğunun farkında bir insandır.

İmam-ı Gazali’nin Kimya-yı Saadet adlı kitabında şairlerin teşbihlerine cevaz verdiğini okumuştum(şuan sayfası aklımda değil) fakat elbette ki dinen mahsurlu olan şeyler buna dahil değildir.

Fuzuli birazda muzip bir şekil de ne demiş?

Ger derse Fuzuli kim güzellerde vefa var
Aldanma ki şair sözü elbette yalandır.

Bütün insanlar hata yapar, hata yapanların en hayırlısı ise hatasından dönendir(İbn Mâce, Zühd, 30)

Cenab-ı Hakk, Çanakkale de iman şuurunu yakalamış şühedanın torunlarına da böyle dinine vatanına bağlılık nasip eylesin.