+ Yeni Konu aç
Sayfa 1/2 12 SonSon
12 sonuçtan 1 ile 6 arası

Konu: Islam dininin temel kaynakları : ÖZET

  1. #1

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart Islam dininin temel kaynakları : ÖZET

    İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI : ÜNİTE :2

    - KURAN; M.S. YEDİNCİ ASIRDA NAZİL OLDU.

    - ARABİSTANIN KUZEYİNDE BİZANS VE İRAN İMPARATORLUKLARI BULUNMAKTAYDI.

    HİCAZ YARIMADASININ GÜNEYİNDE İSE HALK YAHUDİ VE HRİSTİYANLARDAN OLUŞUYORDU.

    - YAHUDİLER; PERSLİLER (İRANLILAR)TARAFINDAN DESTEKLENİYOR HRİSTİYANLAR İSE BİZANS VE HRİSTİYAN HABEŞLER TARAFINDAN DESTEK GÖRÜYORDU.

    - YAHUDİLİĞİ KABUL ETMEYEN HRİSTİYANLAR ZU-NUVAS TARAFINDAN ZULÜM GÖRÜYORDU.

    - HİRSTİYANLAR; İLK YILLARDAN İTİBAREN TEOLOJİ-DİN BİLİMİ KONULARI İLE İLGİLİ OLARAK ( EN ÇOK DA HZ. İSANIN İNSAN TABİATLI MI YOMSA TANRI TABİATLI MI OLDUĞU KONUSUNDA ) DERİN AYRILIKLARA DÜŞMÜŞLERDİ.

    * MÜSTEŞRİK = ORİENTALİST = DOĞU BİLİMCİ :

    - BATI DÜNYASINDAKİ ÜNİVERSİTELER VEYA ÖZEL ARAŞTIRMA KURUMLARINDA İSLAM ÇİN HİNT VE DIĞER DOĞU TOPLUMLARININ EKONOMİK SOSYAL SİYASALDİNSEL KURUMLARINI YAŞAYIŞ VE DÜŞÜNÜŞ TARZLARINI İNANÇLARINI MEYDANA GETİRDİKLERİ DÜŞÜNSEL ÜRÜNLERİNİ ARAŞTIRAN BİLİM İNSANI.

    MECUSİ : ZERDÜŞT’ÜN ISLAH ETTİĞİ AKİDELERDEN MEYDANA GELEN DİNİN ADIDIR.

    - İSLAMİYETTEN ÖNCE İRANDA “GEBR” HİNDİSTANDA “PARSİ” DENİLİRDİ. ATEŞE TAPARLARDI.

    - MEKKE TOPLUMUNDA KADININ DEĞERİ YOKTU. KIZ ÇOÇUKLARI MİRASTAN PAY ALAMAZLARDI. ERKEK ÇOCUK ÖVEY ANNESİNE BİLE MİRASÇI OLABİLİYORDU. BU UYGULAMALARI KURAN KALDIRDI.

    - SOSYAL YAPI; KABİLE DÜZENİ İDİ. KABİLE BAĞI ARAP İÇİN ÖNEMLİYDİ.

    KURAN KISASI ( AYNIYLA MUKABELEYİ ) KABUL ETMEKLE BİRLİKTE KAN BEDELİNİ (DİYET) ÖZENDİRDİ.

    - KÖLELERDE KABİLE ÜYELERİ ARASINDA SAYILIYORDU.

    - ARAPLARIN İSLAMDAN ÖNCEKİ DİNİ İNANÇLARI PUTUTAPICILIKTI.

    KURANDA ZİKREDİLEN PUTLAR :

    1- LAT

    2- MENAT

    3- UZZA

    NUH KISSASINDA BUNLARDAN BAŞKA BEŞ PUTUN İSMİ DE GEÇER :

    1- VED

    2- SUVA

    3- YEĞUS

    4- YE’UK

    5- NESR

    HANİF : SAPIKLIKTAN ( DALALETTEN ) DOĞRULUĞA ( HİDAYETE ) YÖNELME ANLAMINI İÇERİR.

    - HZ. İBRAHİM MİLLETİNİN VE BAŞKA DİNLERDEN BATIL TANRILARDAN ÇEKİNİP YALNIZ BİR OLAN ALLAHA YÖNELEN TEVHİD EHLİ KİMSEYİ (MUVAHHİD ) İFADE EDER.

    BÜTÜN BOZULMALARA RAĞMEN ARAPLAR ALLAH MEFHUMUNU UNUTMAMIŞLARDI.

    - MÜŞRİK ARAPLAR PUTLARA ALLAH İLE İNSANLAR ARASINDA ARACILIKTA (ŞEFEAT ) BULUNMAK GÖREVİ VERMİŞLERDİ.

    - GEREKÇELERİ İSE ; HAYATIN ZORLUKLARININ GİDERİLMESİ VE DÜNYA İŞLERİNİN YOLUNDA GİTMESİNİ SAĞLAMA DÜŞÜNCESİDİR.

    MÜŞRİK ARAPLAR AHİRETE DE İNANMIYORLARDI.

    MÜŞRİKLER “ ONLARA BİZİ ALLAHA YAKLAŞTIRSIN DİYE KULLUK EDİYORUZ “ DİYORLARDI.

    - VE PUTLAR İÇİN “ BUNLAR BİZİM ŞEFEATÇİLERİMİZDİR” DİYORLARDI.

    MÜŞRİK ARAPLAR ; KENDİLERİNİ YOKLUĞA SÜRÜKLEYEN ŞEYİN ZAMAN (DEHR) OLDUĞUNA İNANMAKTADIRLAR.

    AHLAKİ VE TOPLUMSAL BOZULMUŞLUĞUN BİR SEBEBİ DE AHİRET İNANCINDAKİ BU BOŞLUKTUR.

    KURAN;

    - İNSAN KELAMINI

    -ARAP KÜLTÜRÜNÜ

    - VE İNSAN AKLINI KULLANARAK

    İNSANLIĞA YOL GÖSTERMİŞTİR.

    VAHİY YÜCE AŞKIN BİR VARLIMTAN ALLAHTAN GELMİŞTİR. ANCAK İNDİĞI YERDEKİ SOSYAL VE KÜLTÜREL ŞARTLARI DİKKATE ALMIŞTIR.

    KURAN; PEYGAMBERİMİZİN MEKKEDE BAŞLAYAN VE MEDİNEDE DEVAM EDEN MÜCADELESİ BOYUNCA (YİRMİ ÜÇ YILDA) İNMİŞTİR.

    - ONÜÇ YILLIK BİRİNCİ BÖLÜMÜ MEKKEDE GEÇMİŞTİR.

    YÜCE ALLAH; MEKKİ SURELERDE DAHA ÇOK TEVHİDDEN İNSANLARIN YENİDEN DİRİLTİLEREK HESAP VERMELERİNDEN VE DOĞRU AMELLERİN NE OLMASI GEREKTİĞİNDEN ÇOKÇA BAHSEDER. ÖNCEKİ PEYGAMBERLERE AİT KISSALAR BU DÖNEMDEKİ AYETLERDE ANLATILMIŞTIR.

    MEKKİ AYETLER; KISA FAKAT ANLAM BAKIMINDAN YOĞUN AYETLERDİR.

    MEKKEDE GELEN AYETLER; VAHYİN İNDİĞİ MEKANDAKİ BÜTÜN MUHATAPLARINA SESLENMEKTEDİR. BU YÜZDEN AYETLER “ EY İNSANLAR” DİYE BAŞLAR.

    MEDENİ SURELERİN MUHATAPLARI İSE FARKLIDIR. BURADA MÜSLÜMANLAR YAHUDİ VE HRİSTİYANLARLA YAKIN TEMASA GEÇTİLER.

    MEDİNEDE İNEN AYETLERİN ÇOĞU; “EY İNANANLAR” YADA “ EY EHLİ KİTAP “ DİYE BAŞLAR.

    - MÜSLÜMANLARIN CEMAAT OLARAK KENDİ HUKUKİ MESELELERİ BURADA İNEN AYETLERİN KONUSUNU TEŞKİL EDER.

    MİRAS İLE İLGİLİ AYETLER VE BİR TAKIM SUÇLARA BELİRLENEN CEZALAR (HUDUD) İÇEREN AYETLER MEDİNEDE İNMİŞTİR.

    - YİNE MÜŞRİKLERLE SAVAŞA İZİN VEREN VE EMREDEN AYETLER MEDENİ AYETLERDİR.

    AYETLERİN İNMESİNE SEBEP OLAN OLAY SORU DURUMA SEBEBİ NÜZÜL DENİR.

    AYETLERİN İNİŞ SEBEPLERİNİ PEYGAMBERİMİZDEN VEYA ASHABINDAN GELEN RİVAYETLER YOLUYLA ÖĞRENİYORUZ.

    NASİH – MENSUH : KURANDA BİR HÜKMÜN KALDIRILARAK YERİNE BİR BAŞKASININ GETİRİLMESİNİ İFADE EDER.

    NESH : İZALE ETMEK KALDIRMAK ANLAMINDADIR.

    İLK VAHİY ; NUR DAĞI HİRA MAĞARASINDA (610) İNDİ.

    - HZ. Muhammed(s.a.v)(s.a.v)İN İLK TAKİPÇİLERİ :

    1- HANIMI HZ. HATİCE

    2- AMCA OĞLU HZ. ALİ

    3- EBU BEKİR (ZENGİN BİR ŞAHIS)

    4- OSMAN BİN MAZUN

    * HZ. Muhammed(s.a.v)(s.a.v); İLK VAHİYDEN İKİ YIL SONRA (612) ÇAĞRISINI AÇIKTAN YAPMAYA BAŞLADI.

    - İLK DÖNEMDEKİ ÇAĞRISININ İÇERİĞI :

    1- ÖNCELİKLE ALLAHA ORTAK KOŞMAYI PUTA TAPICILIĞI BIRAKMAK. (TEVHİDE DAVET).

    2- MEKKEDEKİ YOKSULLAR İÇİN SOSYAL VE EKONOMİK ADALETİN SAĞLANMASI.

    3- HESAP GÜNÜ İLE İLGİLİ MESAJLAR.

    KALEM : 68- 815 : “ EY Muhammed(s.a.v)(s.a.v) ! YALANLAYANLARA ALDIRMA. ONLAR SENİN KENDİLERİYLE UYUŞMANI İSTERLER. BÖYLE YAPARSAN ONLAR DA SENİNLE UYUŞURLAR. - DİLİYLE İĞNELEYEN

    - KOVUCULUK EDEN

    - İYİLİĞİ SÜREKLİ OLARAK ÖNLEYEN

    - SALDIRGAN

    - SUÇ İŞLEYEN

    - ÇOK YEMİN EDEN

    - AŞAĞILIK ZORBAYA

    - BÜTÜN BUNLAR DIŞINDA BİR DE SOYSUZLUKLA DAMGALANMIŞ HİÇ BİR KİMSEYE MALI VE OĞULLARI VAR DİYE UYMAYASIN “

    KURANIN MÜŞRİK ARAP TİPİNDEN YOLA ÇIKARAK ÇİZDİĞİ İNSAN; AHLAK DIŞI DEĞERLER TAŞIYAN BİR İNSAN TİPİDİR.

    - BU MÜŞRİK İNSAN :

    1- NANKÖRDÜR ( ABESE :80-17)

    2- MALA ÇOK DÜŞKÜNDÜR. (ADİYAT : 100- 8)

    3- CİMRİDİR. ( İSRA : 17-100 )

    4- ACELECİDİR ( İSRA : 17-11)

    AÇIKTAN ÇAĞRI SONUCUNDA MÜŞRİKLERDEN BASKI GELDİ. BASKILAR ARTTIĞINDA HZ. PEYGAMBER BAZI MÜSLÜMANLARIN ( O ZAMAN ADİL VE DİNDAR BİR HRİSTİYAN KRAL TARAFINDAN YÖNETİLEN HABEŞİSTANA GÖÇ ETMELERİNE İZİN VERDİ.

    - NÜBÜVVETİN 5. VE 6. YILLARINDA İKİ DEFA MÜSLÜMANLAR HABEŞİSTANA HİCRET ETTİLER (615)- (616).

    HZ PEYGAMBERE VE ARKADAŞLARINA YAPILAN BASKI VE İŞKENCELERE KARŞI KURANIN ÖNCEKİ PEYGAMBERLERİN MÜCADELELERİNDEN VE BAŞARILARINDAN SÖZ EDEN KISSALARI ANLATTIĞINI GÖRÜRÜZ.

    MEKKE DÖNEMİNİN BAŞINDAN BERİ NAMAZ MÜSLÜMANLARIN UYGULADIĞI BİR İBADETTİ.

    İLK SURELERDEN OLAN ALAK SURESİNDE NAMAZA ATIFTA BULUNULMAKTADIR.

    ALAK : (96-910): “GÖRDÜNMÜ ŞU MEN EDENİ NAMAZ KILARKEN BİR KULU .”

    AYRICA ZEKATINDA DAHA İLK DÖNEMLERDE EMREDİLDİĞİ BİLİNMEKTEDİR.

    MEKKE DÖNEMİNİN SONLARINA GELİNDİĞİNDE İSLAMI YAYMAK İÇİN MEKKEDEKİ TÜM İMKANLAR TÜKETİLMİŞTİ.

    MEDİNE HALKI PEYGAMBERLE TEMAS KURARAK ONU SİYASİ VE DİNİ BAŞKAN OLARAK KENDİ ŞEHİRLERİNE DAVET ETTİLER.

    HZ. PEYGAMBER MEDİNELİLERLE YAPTIĞI GÖRÜŞMELER SONUCUNDA KARŞILIKLI SÖZLEŞMELER YAPTI.

    - BU GÖRÜŞMELER AKABE DE ĞERÇEKLEŞTİĞİ İÇİN AKABE BİATLERİ OLARAK BİLİNİR. ( 621622)

    ÖNCE MÜSLÜMANLARI MEDİNEYE GÖNDEREN HZ. Muhammed(s.a.v) EN SON HZ. EBUBEKİR İLE BERABER HİCRET ETTİ. (622)

    MEDİNEDE MÜŞRİK ARAPLARIN YANISIRA YAHUDİLER DE BULUNMAKTA İDİ.

    PEYGAMBERİMİZ MEDİNEDE İLK OLARAK;

    1- YAHUDİLERLE MÜSLÜMANLARIN İLİŞKİLERİNİ BARIŞ VE HUKUK ÇERÇEVESİ İÇİNDE DÜZENLEMEYİ AMAÇLAYAN BİR “ANLAŞMA BELGESİ” İMZALADI.

    2- MEKKELİ GÖÇMEN MÜSLÜMANLAR (MUHACİRUN) İLE MEDİNELİ MÜSLÜMANLAR (ENSAR) ARASINDA BİR “KARDEŞLİK ANLAŞMASI “ TESİS ETTİ.

    HZ. PEYGAMBERİN MEDİNEDE BAŞLICA AMACI; ARAPLARIN MERKEZİ OLAN MEKKEYİ KAZANMAK İDİ.

    - PEYGAMBERİMİZ SAVAŞA BAŞVURMADAN ÖNCE AMACINA BARIŞLA ULAŞMAYI HEDEFLEDİ.

    -HATTA SALDIRIYA UĞRADIKLARI ZAMAN BİLE MÜSLÜMANLARA SADECE AYNIYLA KARŞILIK VERMELERİNİ EMRETTİ.

    -HZ. PEYGAMBER SAVAŞIN KAÇINILMAZ OLDUĞU ZAMANLARDA SAVAŞA GİRİŞMİŞTİR.

    MEKKEDE HİCRET EDEN MÜSLÜMANLARIN BIRAKTIĞI MALLARIN MEKKELİLER TARAFINDAN YAĞMALANMASINA BİR CEVAP VERMEK AMACIYLA HZ PEYGAMBER SURİYEDEN DÖNMEKTE OLAN BİR MEKKE KERVANININ YOLUNU KESMEYE KARAR VERDİ.

    - BUNUN ÜZERİNE MÜSLÜMANLAR İLE MEKKE ORDUSU BEDİR KUYULARI MEVKİİNDE HİCRETİN 2. YILINDA (624) SAVAŞA TUTUŞTU.

    BEDİR;MEDİNEYE GÜNEY-BATI YÖNÜNDE 150 KM. UZAKLIKTADIR.

    MEKKELİLER BU SAVAŞTAN YENİLGİYLE ÇIKTILAR.

    - SAVAŞ SONUNDA BİRKAÇ ARAP KABİLESİ MÜSLÜMANLARLA ANLAŞMA YAPTI.

    - DAHA ÖNCEKİ ANLAŞMA MADDELERİNİ İHLAL EDEN YAHUDİ KAYNUKA KABİLESİ SURİYEYE GÖÇE ZORLANDI.

    MEKKELİLER BEDİRDE UĞRADIKLARI YENİLGİNİN ARDINDAN ONUN ÖCÜNÜ ALMAK AMACIYLA BİR YIL SONRA 625 DE (HİCRİ 3) MEDİNENNİ HEMEN DIŞINDA UHUD DAĞINA GELDİLER.

    SAVAŞTAN SONRA MÜSLÜMANLARA KARŞI TAVIRLARINI GİZLEMEYEN NADİR KABİLESİ GÖÇE ZORLANDI.

    HAYBER YAHUDİLERİ MEKKELİLERİ KIŞKIRTMAYA DEVAM ETTİLER.

    - VE 2 YIL SONRA 627 DE (HİCRİ 5) MEKKELİLER MEDİNEYİ İŞGAL ETMEK İÇİN ORDU HAZIRLADILAR.

    - MÜSLÜMANLAR İSE MEDİNEYİ KORUMAK AMACIYLA ŞEHRİN ÖNÜNE HENDEK KAZDILAR.

    HENDEK SAVAŞININ ARDINDAN PEYGAMBERİMİZ SAVAŞ SIRASINDA MÜBLÜMANLARA KARŞI İHANET İÇİNE GİREN KUREYZA YAHUDİLERİ ÜZERİNE YÜRÜDÜ.

    HZ. PEYGAMBER DİPLOMATİK GİRİŞİMDE BULUNARAK MEKKEYE UMRE ZİYARETİ İÇİN HAREKET ETTİ. (M.628).

    - MEKKELİLER MÜSLÜMANLARI ALMADILAR.

    - BİR ANLAŞMA YAPILDI.

    - ANLAŞMAYA GÖRE MÜSLÜMANLAR GELECEK YIL UMRE YAPABİLECEKLERDİ.

    BİR YIL SONRAMÜSLÜMANLAR ANLAŞMAYA UYGUN OLARAK (M.629 DA) UMRE ZİYARETİNİ GERÇEKLEŞTİRDİLER.

    - BUNDAN BİR YIL MÜSLÜMANLAR MEKKEYİ ELE GEÇİRMEK AMACIYLA MEKKEYİ KUŞATTILAR.

    - BARIŞ İÇİNDE MEKKEYİ TESLİM ALDILAR.

    - KABEYİ PUTLARDAN TEMİZLEDİLER. GENEL AF ÇIKARDILAR. (M.630)

    BU ZAFERDEN SONRA ARABİSTANIN BÜYÜK KISMI İSLAMA GİRDİ.

    - ANCAK HEVAZİN KABİLELERİ HUNEYNDE MÜSLÜMANLARA KARŞI TOPLANDILAR. PEYGAMBERİMİZ DE ONLARIN ÜZERİNE YÜRÜDÜ.

    - MÜSLÜMÜANLARIN GEVŞEK DAVRANMASINDAN DOLAYI MALUBİYET YAŞADILAR.

    MEKKENİN FETHİNDEN BİR YIL SONRA KUZEY BÖLGELERİNDE HUZURSUZLUKLAR ÇIKTI.

    - BURADAKİ KABİLELER MÜSLÜMAN KERVANLARINA SALDIRIYORLARDI.

    - PEYGAMBER BİR ORDU KURMAYA KARAR VERDİ.

    - ANCAK BAZI KİŞLER;

    1- MESAFENİN UZUNLUĞU

    2- VE MEVSİMİN YAZ OLMASI

    SEBEBİYLE SAVAŞA İSTEKSİZ DAVRANDILAR. (M. 631)

    * PEYGAMBERİMİZ M. 632 DE AHİRETE YÜRÜDÜ.

    MEKKEDE TEMELLERİ ATILAN VE İŞLENEN İNANÇ KONULARI MEDİNE DÖNEMİNDE DAHA DA PEKİŞTİRİLDİ.

    MEDİNEDE AYETLERİN KONULARI SOSYAL HAYATIN ÇEŞİTLİ ALANLARINI DÜZENLEYEN HÜKÜMLER İÇERİR.

    - KURAN ÖNCELİKLE ADALETİN KORUNMASI KONUSUNU VURGULAMAKTADIR.

    * TOPLUMSAL DÜZENLEMELER :

    1- İNSAN CANINA KIYMA SUÇU İÇİN KISAS (BAKARA:2-178179)

    2- HIRSIZLIK İÇİN EL KESME CEZASİ (MAİDE 5-3334)

    3- ZİNA SUÇU İÇİN DEĞNEK CEZASI ( NUR: 24-2)

    4- EVLENME KURUMUYLA İLGİLİ HÜKÜMLER (EVLENME- BOŞANMA)

    5- MİRAS DÜZENLEMELERİ

    * MEKKEDE FARZ KILINAN NAMAZ VE ZEKAT İBADETİNE MEDİNEDE ORUÇ VE HAC İBADETLİRİ KATILMIŞTIR.

    MÜŞRİKLERİN DİNİ İÇİNDE ALLAH İNANCI BULUNMAKTAYDI.

    - ANCAK ONLAR ALLAHIN YANINDA ONUNLA KENDİ ARALARINDA ARACI (ŞEFİ)’ KABUL ETTİKLERİ PUTLARA DA TAPIYORLAR ALLAHA ORTAK KOŞUYORLAR AHİRETE İNANMIYORLARDI.

    MEKKEDE KURANIN MUHATABI MÜŞRİKLERDİ. KURAN ÖNCELİKLE ONLARIN PUTA TAPICILIĞNA VE BU İNANCIN YOL AÇTIĞI SOSYAL ADALETSİZLİĞE KARŞI GELMEKTEDİR.

    Tüm forumdan rastgele konular:

    • » Sultan Vahdettin Kaçtımı Kaçırıldımı ?
    • » Kalplerin pasını giderecek cila nedir?...
    • » Ömrenin fazîleti
    • » Ceza nedeni: rabbinsadikkulu: Argo...
    • » Allah'a inanmıyorum dedi ve adam...
    • » Sevinmistim...
    • » Zübeyir Gündüzalp / Gençliğin El Kitabı
    • » Bu hadis ne demek istiyor?
    • » deniz erdoğan harika bir klip
    • » istek bulana cooook dua etcem:)

    Aynı kategoriden rastgele konular:

    • » US declares PKK 'a common enemy'
    • » Gürültülü sınıf iyi eğitim aracı oldu
    • » AÖF Finansal Yönetim - Görsel Eğitim...
    • » Uzay Geometrisi Notları/ Powerpoint/...
    • » The creation of the universe
    • » Çocukken hangi mesleği isterdiniz? Ne...
    • » Yönetim Ve Bilgi Sistemleri - Görsel...
    • » 2010 İlkbahar Dönemi Yan Dal Uzmanlık...
    • » 2004 ve 2005 yili oks sorulari
    • » İthal İngilizce öğretmen sayısı belli...


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  2. #2

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    Islam dininin temel kaynakları : ünite :3

    * hz. Musaya verilen ilk vahiylerin taş levhalar- tabletler üzerine yazıldı.

    - israiloğullarına gelen vahiy daha sonra sözlü olarak aktarılmıştır.

    - hz. Isaya ğelen vahiy ise şifahi olarak aktarılmış ve yayılmıştır.

    - kuran vahyin ilk döneminden itibaren yazıya geçirilmiştir.

    - peygamberimiz gelen vahiyleri kronolojik bir sıra içinde yani geliş sırasına göre değil kuranınn kendine has tevkifi sıralaması içinde yapılmıştır.

    - peygamberimiz her ramazan ayında o güne kadar inmiş olan ayetleri cebraile okurdu. (arza) (mukabele yaptığı).

    - son ramazan ayında iki kere arza yaptı.

    - bu son okumada (arzai ahire) zeyd bin sabitin de hazır bulunduğu.

    * kuran ayetleri : *

    1- tabaklanmış koyun keçi deve derilerine

    2- tahta levhalara

    3- develerin kürek kemiklerine

    4- üzerine kolayca yazı yazılabilecek taş levhalara

    5- hurma dallarına

    6- kırık porselenlere yazılmıştır.

    - peygamberimizin hayatının son aylarında başlayan ridde harpleri onu meşgul ediyordu.

    - yalancı peygamberlere karşı yapılan ridde harpleri kanlı geçiyondu.

    - bunlardan müseylemeye karşı yürütülen yemame savaşında kuranı ezbere bilen sahabilerin çoğu şehid edildi.

    - hz. ömerin teklifi ve hz. Ebubekirin emriyle zeyd bin sabit dağınık durumda bulunan üzerine kuran yazılı malzemeleri toplayarak iki kapak arasında kitap halinde bir araya getirdi.

    - her ayet için iki şahıstan yazılı delil istendi. Bu iş mescidi nebevide gerçekleştirildi.

    - hz. Zeyd tevbe suresinin son iki ayetini ebu huzeymenin getirdiği yazılı malzeme dışında hiç bir yerde bulamadığı ve bu ayetleri ondan aldığı belirtilir.

    -hicretin 12. Yılında zeydin hazırladığı bu nüsha "mushaf " adı ile anılır.

    - mushaf hz. Ebu bekirden sonra hz. ömere kalmış onun vefatından sonrada kızı hz. Hafsa ya emanet edilmiştir.

    - zamanla müslümanlar arasında;

    1- coğrafyanın genişlemesi

    2-bir çok kavmin müslüman olması

    gibi sebeplerle kuranı çeşitli şekillerde okuma (kıraat) problemleri başgösterdi.

    - bunun üzerine hz. Osman hz. Hafsada bulunan mushafı isteyerek kuranı çoğaltmak işini yürütmek üzere bir komisyon kurdu.

    * bu komisyonda: *

    1- zeyd bin sabit

    2- said bin as

    3- abdürrahman bin haris

    4- abdullah bin zübeyr bulunmaktaydı.

    (bu komisyonun 12 kişiden oluştuğu da rivayet edilir.)

    - komisyona kureyş imlasına göre yazması emredildi.

    - hicretin 25. Yılında başlayan çoğaltma işlemi bitince hz. Hafsadan alınan nüsha tekrar ona geri verildi.

    * çoğaltılan bu kuran nüshaları : *

    1- medineye

    2- şama

    3- kufeye

    4- basra ya gönderildi.

    Başka bir rivayete göre nüshaların sayısı 7 dir.

    - bu yerlere ilaveten;

    5- mekkeye

    6- bahreyne

    7- yemene gönderilmiştir.

    - ashabdan bazıları kendi kullanımları için kuran ayetlerini toplamış olanlar arasında:

    1 – ibni mesud

    2- ali

    3- ibni abbas

    4- enes bin malik

    5- ömer

    6- ubey bin ka’b

    7- abdullah ibni zübeyr

    8- abdullah bin amr

    9- zeyd bin sabit

    10- hz. Aişe

    11- hz .hafsa nın

    hz. Peygamberin vefatından sonra kendi nüshalarını yazdıkları rivayet olunur.

    * mushafın noktalanması; *

    - ilk önce hicri 65 yıllarında abdülmelik bin mervan (86- 705) zamanında başlandı.

    - daha sonra basra valısı ziyad bin sümeyye (53- 673) nin emriyle ebul esved kuranın harekeleme işini yaptı.

    - emevi devletinin ırak valisi haccac (95-714) zamanında nasr bin asım tarafından hemze şedde gibi işaretlerde kullanıldı.

    - tevrat da arapça ile aynı karaktere sahip ibranicenin harekesiz yazısı ile yazıldığından benzer sorunlara yol açmış müslümanların bu başarısının etkisiyle m.s. 9 y.y. Da benzer şekilde işaretlenmeye başlamıştır.


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  3. #3

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    Islam dininin temel kaynakları : ünite :4

    * kuranın öncelikli amaçları:

    1- bir olan allaha imanı sağlama

    2- ahirete imanı sağlama

    3- salih amel işlemeyi sağlama

    * kuranın temel konuları;

    1- iman

    2- amel

    3- ahlak

    - imamı maturidiye göre (333-944) : “ vahyin doğruluğu ve gerçekliği onun dış dünyaya uygun olmasiyla bilinebilir. Akıl da tek başına vahyin doğruluğunu sağlayacak güce sahip değildir. O halde akıl vahyin doğruluğunu ancak dış dünyadan haraketle vahyin bildirdiklerinin dış dünyada garçekleşmesiyle bilinebilir.”

    - kuran öncelikle indiği topluma ve daha sonra bütün insanlığa insan hayatına anlam arayışında doğru yolu doğru hayat biçimini göstermek için indirilmiş bir mesajdır.

    - kuran; doğru ve yanlışı birbirinden ayırabilen ahlaki idrake sahip insanlar yetiştirmeyi amaçlar.

    - insanlığı kötülüğün karanlığından kurtarıp iyiliğin aydınlığına taşımaktır .

    * müşriklerin kurana ve peygambere ithamları :

    1- mecnun-şair

    2- esatirul evvelin = evvelki toplumların masalları

    ** müsteşriklerin kuran ve peygambere ithamları : **

    1- kuranın önceki kaynakların derlenmesi sonucu oluşturulan bir kitap olduğu yönünde.

    * hz. Ibrahim; içli yumuşak huylu ve kendisini allaha vermiş birisiydi.

    - gılgamış destanı sümerlere aittir.

    (urnapişti = hz. Nuhun adıdır)

    * kuran ile önceki kitaplar arasındaki benzerliğin sebepleri : *

    1- bu kitapların aynı kaynaktan yani allahtan gelmeleri

    2- allahın gönderdiği kitaplarda vahyin muhatabı olan insanların bildiği olaylardan anlatımlardan yararlanmasıdır.

    - kuran ahiret düşüncesini arapların içinde bulunduğu yoğun ticaret hayatının terimlerine kullanarak anlatmıştır.

    - kuran bunun için; hesap tartı ücret zarar satın alma kar gibi terimleri kullanmıştır.

    - incillerde bu mesaj; çiftçi bir toplumun hayatından alınan kelimelerle anlatılmıştır.

    - ekin ayrık otu hasat iyi hasat kötü hasat terimleri kullanmıştır.

    *** hiç zarara uğramayacak bir ticaret allahın emirlerine uymakla yapılır. *****



    * hz. üzeyir; yahudilikte tevratı kaybolmaktan kurtardığı için ikinci musa olarak anılmaktadır.

    - peygamberimizin o dönemde kuran mesajını vahiy dışında herhangi bir yerden öğrenebilmesinin imkanı yoktur.

    **kurana ve peygambere çağdaş ithamlar : **

    1- 12 yaşında iken suriyeye yaptığı seyahat sırasında buradaki bir hristiyan rahipten rahip bahiradan kuranda anlatılanları öğrendiği

    2- peygamberin kuranı mekkede bulunan bazı romalı ve habeş hristiyanlardan ögrendiği

    3- hz. Peygamberin bilgi kaynakları arasında şairlerin olabileceği.

    **arap şairler : **

    1- nadr bin haris : Iran hükümdarlarının hikayelerini iran mitolojisini rüstem ve isfendiyarın hikayelerini söylerdi.

    2- ümeyye bin sabit; kitabı mukaddes halk efsaneleri mitolojik mahiyette bazı anlatımlar.



    - “ kuran teslis inancının unsurları arasında meryemi saymaktadır."

    - halbuki hristiyanlar meryemi teslis unsurları arasında saymazlar.

    - yine kuran hz. Isanın çarmıha gerilmediğini ancak insanlara öyle göründüğünü söylemektedir.

    - fakat hristiyanlıkta hz. Isanın çarmıhta can vermesi ve tekrar dirilmesi temeli dini bir esastır.

    - kuran aynı şekilde üzeyiri allahın oğlu olarak kabul ettiklerini belirtmektedir.

    - ancak yahudiler arasında genel kabul görmüş teolojide böyle bir inanç yoktur.

    - bazı hristiyanların hz. Meryemi teslisin bir unsuru olarak kabul ettiklerine dair bazı tarihsel ipuçları bulunmaktadır.

    - yine kuranın belirttiği gibi hz. Isanın çarmıha gerilmediğini ancak insanlara öyle gösterildiğini söyleyen bir hristiyan mezhebin varlığı bilinmektedir. “



    * kuran doğruluğunu delillendirmek için : *

    1- muhataplarının gözlerinin tabiata çevirmesini

    2- tarihi araştırmasını

    3- daha önce kendilerine kitap gelenlerin bilgilerine başvurmalarını istemektedi


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  4. #4

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI : ÜNİTE :5

    - KURANIN DİLİ VE ANLATIM TARZI:

    -KURANDA ARAPÇA OLMAYAN YABANCI KELİMELER DE KULLANILMIŞTIR.

    - KURAN ANLATIMLARINDA İSTİARE VE TEŞBİH EDEBİ SANATLARINI DA KULLANMIŞTIR.

    - KURANDA KULLANILAN EDEBİ SANATLARDAN BİRİ DE MECAZDIR.

    - VÜCUH SANATI = ( EŞSESLİ SÖZCÜKLER ) : AYNI SÖZCÜKLERLE FARKLI ANLAMLARI İFADE ETME SANATI.

    - HÜDA : 1- İMAN 2- İSLAM DİNİ ANLAMINDA KULLANILIR.

    - ECEL : 1- BONCUN VADESİ 2- ÖMÜR BÜRESİ

    - YÜZ : 1- İSİM OLARAK YÜZ 2- FİİL OLARAK YÜZ(YÜZMEK)

    * NEZAİR = ( EŞANLAMLI SÖZCÜKLER ) : FARKLI SÖZCÜKLERLE AYNI ANLAMI İFADE ETME SANATI:

    - ŞİFA FURKAN = KURAN ;

    - ZELZELE DEPREM = YER SERSINTISI

    - KURUNDA İNSAN DİLİ KULLANILDIĞINDAN BAZI İFADELER HER ZAMAN KOLAYCA ANLAŞILAMAMAKTADIR. BUNA MÜŞKİL DENİR.

    - AÇIK İFADELER = MUHKEM à MÜFESSERà NASSà ZAHİR

    - SIRALAMA EN AÇIK VE KESİN OLANDAN DAHA AZ OLANA DOĞRU YAPILMIŞTIR.

    - KAPALI İFADELER = HAFİà MÜŞKİLà MÜCMELà MÜTEŞABİH

    - BUNLAR DA DAHA AZ KAPALIDAN DAHA ÇOK KAPALIYA DOĞRU SIRALANMIŞTIR.

    * MUHKEM : TECRÜBELERE DAYANILARAK SAĞLAM DOĞRU İYİ VE HATASIZ GEREKTİĞİ GİBİ YAPILAN İŞ ŞEY ANLAMINA GELİR.

    - MUHKEM; BELİRLİ VEYA KAPALI OLSUN DELİLİ AÇIK OLAN HUSUSTUR.

    - MUHKEM; TEK BİR YORUMA ELVERİŞLİ OLAN AYETLERDİR.

    - MUHKEM; AÇIKLAMAYA İHTİYAÇ DUYMAYAN LAFIZDIR.

    * MÜTEŞABİH : İKİ ŞEYDEN BİRİNİN DİĞERİNE BENZEMESİ ANLAMINA GELİR.

    - MÜTEŞABİH :AÇIKLAMAYA İHTİYAÇ DUYAN LAFIZDIR.

    - MÜTEŞABİH ; MANASINI ANLAMAK İÇİN ÜZERİNDE DÜŞÜNÜLMEYE GEREK DUYULAN KONULARDIR.

    - MÜTEŞABİH ; BİRDEN FAZLA YORUMA ELVERİŞLİ OLAN AYETLERDİR.

    - MÜTEŞABİH AYETLERİN KONUSU; İNSANIN BİLEMEYECEĞİ ALANLANDIR.

    * KURAN KELİMELERİ; HAKİKİ MANALARINDA KULLANILDIĞI GİBİ MECAZİ MANALARDA DA KULLANILMIŞTIR.

    - (TIP ALANINDA MECAZİ ANLATIM GEÇERLİ DEĞİLDİR.)

    * İ’CAZÜL KURAN = KURANIN DİL BAKIMINDAN ÜSTÜNLÜĞÜ:

    - ARAP ŞAİRİ LEBİD; BAKARA VE ALİ İMRAN SURELERİNİ İŞİTTİKTEN SONRA ŞİİR SÖYLEMEYİ BIRAKMIŞTIR.

    - İ’CAZ : BİR KİŞİYİ ACİZ BIRAKMAK ANLAMINA GELİR.

    ** KURANDA HİTAPLAR: **

    1- MEKKE DÖNEMİ HİTAPLARI : EY İNSANLAR EY Muhammed(s.a.v)

    2- MEDİNE DÖNEMİ HİTAPLARI : EY İMAN EDENLER EY EHLİ KİTAP

    ** KURANDA YEMİNLER: **

    - KURANDA YEMİN İÇEREN AYETLERİN ÇOĞU MEKKE DÖNEMİNDE İNMİŞTİR.

    - ÇÜNKÜ BU DÖNEMDE MÜŞRİKLERE GÜÇLÜ VE FARKLI BİR EDEBİ ÜSLUP İLE SESLENEREK ONLARI ETKİLEMEK GEREKMEKTEYDİ.

    * KURANDA KISSALAR: *

    - KISSALAR ÇOĞUNLUKLA UYARILAR VE MÜJDELERLE SONA ERER.

    - KURANDA ALLAH MERKEZLİ ANLATIM VARDIR.

    - MUKATTA HARFLERİ ; KURANIN SADECE 29 SURESİNİN BAŞINDA YER ALMAKTADIR.

    - BAKARA VE ALİ İMRAN SURELERİ DIŞINDA BU HARFLERLE BAŞLAYAN BÜTÜN SURELER MEKKİDİR.

    - KURANDA; DİĞER KİTAPLARDAKİ GİBİ ANA BAŞLIK VE ALT BAŞLIK SİSTEMİ GÖZETİLMEMİŞTİR.

    ** KURANIN İÇERDİĞİ KONULAR. **


    1- ALLAH VE AHİRET İNANÇLARI İLE İNSAN VE ONUN YARATILIŞI

    2-AHLAK KONUSUNU İÇEREN ALAN

    3 – SOSYAL VE KURUMSAL ALAN

    4- NAMAZ ORUÇ HAC GİBİ YÜKÜMLÜLÜKLERİN BULUNDUĞU ALAN

    - BÜYÜK ALİM ŞATİBİ (790-1388) YE GÖRE;

    DİNİN EN TEMEL GAYESİ “ MASLAHATTIR “

    - MASLAHAT İNSANLARIN YARARINA OLAN ŞEYLERDİR.

    * İNSANIN YARARINA OLAN KONULAR : *

    1- ZARURİYAT : DİNİN NESLİN VE MALIN KORUNMASI GİBİ EN TEMEL VE EVRENSEL İLKELER YER ALIR.

    2- HACİYYAT : DİNİN GAYELERİNİ GENİŞ TUTMAKTIR.

    3- TAHSİNİYYAT : AHLAKİ ALANI İÇER


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  5. #5

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    İslam dinin temel kaynakları: ünite :6

    · KURANIN AÇIKLAMASI; ONUN İLK MUHATABI OLAN HZ. Muhammed(s.a.v)(s.a.v) İLE BAŞLAMIŞTIR.

    · ASHABIN TEFSİRDE ÖNE ÇIKAN İSİMLERİ:

    1- ALİ BİN EBİ TALİB

    2- ABDULLAH BİN MESUD

    3- ABDULLAH BİN ABBAS

    4- UBEYY BİN KAAB

    5- EBU MUSA EL EŞARİ

    6- ZEYD BİN SABİT

    7- ABDULLAH BİN ZÜBEYR

    · TABİUN DÖNEMİ = *

    - EHLİ KİTAP KÜLTÜRÜNDEN GELEN BİLGİLERİN TEFSİRE GİRMESİNE “İSRAİLİYAT” DİYORUZ. BU DÖNEMDE OLMUŞTUR.

    - BU DÖNEMDE BU BİLGİLER TEFSİRDE ÇOK KULLANILMIŞTIR.

    - BU TÜR RİVAYETLERİ YAPANLAR :

    1- ABDULLAH BİN SELAM

    2- KA’BUL AHBAR

    3- VEHB BİN MÜNEBBİH

    4- CÜREYC

    - TABİN DÖNEMİ TEFSİRCİLERİ : (HOCALARI : İBNİ ABBAS)

    1- MÜCAHİD

    2- İKRİME

    3- ATA BİN EBİ REBAH

    - ( HOCALARI : İBNİ MESUD )

    4- MESRUK

    5- HASANÜL BASRİ

    6- KATADE

    * TEBE-İ TABİUN DÖNEMİ := *

    - BU DÖNEMDE TEFSİR KİTAPLARI YAZILMAYA BAŞLAMIŞTIR.

    - TEBEİ TABİUN TEFSİRCİLERİ :=

    1- ALİ BİN TALHA

    2- MUKATİL BİN SÜLEYMAN

    3- SÜFYANÜ SEVRİ

    4- YAHYA BİN SELLAM

    5- ABDURREZZAK BİN HEMMAM

    * - RİVAYET TEFSİRİ : *

    - TEFSİR; BAŞLANGIÇTA RİVAYET TEFSİRİNDEN İBARETTİ.

    - DAHA SONRAKİ DÖNEMLERDE RİVAYETİ AŞAN VE RİVAYET DIŞI YORUMLARA YER VEREN “DİRAYET” BİÇİMİNİ KAZANDI.

    * - BAŞLICA RİVAYET TEFSİRLERİ : = *

    1- MUHAMMMED BİN CERİR ET TABERİ

    (CAMİUL BEYAN AN TEVİLİ AYİL KURAN)

    2- EBUL LEYS ES SEMERKANDİ TEFSİRİ

    3- EL VAHİDİ

    ( EL VECİZ Fİ TEFSİRİL KURANİL AZİZ )

    4- EL BAĞAVİ

    ( MEALİMÜT TENZİL )

    5- İBNİ ATİYYE

    (EL MUHARRERUL VECİZ Fİ TEFSİRİ KİTABİL AZİZ)

    6- .İBNİ KESİR

    ( TEFSİRUL KURANİL AZİM )

    7-CELALÜDDİN ES SUYUTU

    (DURRUL MENSUR FİTTEFSİRİ BİL ME’SUR

    8- CELALÜDDİN EL KASİMİ

    (MEHASİNÜTTE’VİL)

    · RİVAYET TEFSİRİNİN ÜÇ ÖNEMLİ EKSİKLİĞİ: *( TENKİDİ ) :==

    1- UYDURMA HABERLERE ÇOKÇA YER VERİLMESİ.

    2- İSRAİLİYYAT HABERLERİNİN BULUNMASI

    3- RİVAYETLERİN İSNEDLERININ DÜŞÜRÜLMESİ

    SEBEBİYLE RİVAYETLERİN DEĞERİNİN

    DEĞERLENDİRİLEMEMESİ.

    · TEFSİRLERDE DİRAYET YÖNTEMİ : *

    1- LUGAVİ – DİL TEFSİR

    2- FIKHİ TEFSİR

    3- KELAMİ – MEZHEBİ TEFSİRLER

    4- TASAVVUFİ TEFSİRLER.

    · LUGAVİ _ DİL TEFSİRLERİ : *

    1- DİLE İLİŞKİN BİLİMLERİN GELİŞMESİ

    2- İSLAM KÜLTÜRÜNE ARAP OLMAYAN UNSURLARIN KATILMASI

    3- BUNLARIN İSLAMIN KAYNAKLARINA ULAŞABİLMEK İÇİN ARAPÇA ÖĞRENME İHTİYACI DUYMALARI

    GİBİ SEBEPLERLE LUGAVİ – DİL TEFSİRİ GELİŞMİŞTİR.

    · LUGAVİ – DİL TEFSİRCİLERİ :

    1- SİBEVEYH

    2- AHFEŞ

    3- HALİL BİN AHMED

    4- EL FERRA – ( MAANİL KURAN )

    5- EBU UBEYDE – ( MECAZUL KURAN )

    6- İBNİ KUTEYBE – ( KEVİLİ MÜŞKİLİ KURAN )

    7- ZEMAHŞERİ – ( KEŞŞAF )

    · FIKHİ TEFSİR : *

    - FIKIH; İSLAMIN ANA KAYNAKLARINDA YER ALAN DEĞERLERİN HAYATA GEÇİRİLMESİ İLE İLGİLENMİŞTİR.

    - KURANIN EMİRLERİNİ ANLAMAKTA MÜSLÜMAN ALİMLER ARASINDA FARKLILIKLAR ORTAYA ÇIKMIŞTIR.

    - BUNLARA FIKIH MEZHEPLERİ DİYORUZ.

    · FIKHİ TEFSİRCİLER : *

    1- MUKATİL BİN SÜLEYMEN ( İLK FIKHİ TEFSİR )

    2- İMAM ŞAFİİ ( AHKAMUL KURAN)

    3- BÜYÜK HANEFİ CESSAS ( AHKAMUL KURAN)

    4- EBU BEKİR İBNÜL ARABİ ( AHKAMUL KURAN )

    5- ENDÜLÜSLÜ MALİKİ ALİM KURTUBİ (EL CAMİ Lİ AHKAMİL KURAN)

    · KELAMİ – MEZHEBİ TEFSİRLER : MÜSLÜMANLAR ARAP YARIMADASINDAN ÇIKTIKTAN SONRA BİZANS VE İRAN KÜLTÜRLERİYLE KARŞILAŞTILAR.

    - BU YENİ KÜLTÜR FİKİRLERİNİN YOL AÇTIĞI TARTIŞMALAR MÜSLÜMANLAR ARASINDA FİKİR AYRILIKLARINA YOL AÇTI.VE ÇEŞİTLİ KELAMİ MEZHEPLER ORTAYA ÇIKTI.

    - BUNUN YANISIRA MÜSLÜMANLARIN KENDİ ARALARINDA ÇIKAN İÇ SİYASİ OLAYLAR DA BU AYRIŞMAYI TETİKLEMİŞTİR.

    - BU İÇ ÇATIŞMALAR; ŞİA VE HARİCİLİK GİBİ SİYASİ – KELAMİ BÖLÜNMELERİN SEBEBİ OLMUŞTUR.

    · KELAMİ – MEZHEBİ TEFSİRCİLER :

    1- EZ ZEMAHŞERİ ; KEŞŞAF: (MUTEZİLENİN FİKİRLERİNİ SAVUNMAK İÇİN YAZDI)

    2- FAHREDDİN ER RAZİ EHLİ SÜNNET TEFSİRİ.

    - ŞİA VE ŞİA İÇERİSİNDEN CAFERİYYE VE ZEYDİYYE KOLLARI KENDİ GÖRÜŞLERİNİ DESTEKLEYEN TEFSİR YAZDILAR.

    - BU TEFSİRLERDE EN GÖZE ÇARPAN ÖZELLİK; HZ. ALİNİN HİLAFETİ VE EHLİ BEYTİN ÜSTÜNLÜĞÜ KONULARININ ÖNE ÇIKARILMASIDIR.

    - (CAFERİ TEFSİRLER ):

    1- EBU ALİ ET TABRESİ ( MECMEUL BEYAN Lİ ULUMİL KURAN )

    2- Muhammed(s.a.v)(s.a.v) HÜSEYN ET TABATABAİ ( EL MİZAN Fİ TEFSİRİL KURAN)

    - (ZEYDİYYE’ NİN MEŞHUR MÜFESSİRİ):

    1- Muhammed(s.a.v)(s.a.v) BİN ALİ EŞ ŞEVKANİ FETHUL KADİR.

    ...................................

    - HARİCİ TEFSİRİNDE İSE LAFZA AŞIRI BİR BAĞLILIK VE ZAHİRİLİK GÖRÜLÜR.

    - HARİCİ TEFSİRİ İBADİYE KOLUNA MENSUP Muhammed(s.a.v)(s.a.v) BİN EBU YUSUF İTFİYYİŞ ( HİMYANUZ ZAD İLA DARİL MEAD).

    · - TASAVVUFİ TEFSİRLER := KİŞİLERİ YÜKSEK AHLAKİ DEĞERLERLE BEZENMİŞ BİR HAYAT TARZINA ULAŞTIRMA RUHU TEMİZLEME GİBİ KONULAR ÜZERİNDE DURAN TASAVVUFİ EĞİLİMLERİN GELİŞMESİ İLE ORTAYA ÇIKMIŞTIR.

    * TASAVVUFİ TEFSİRCİLER :


    1- SEHL BİN ABDULLAH ET TUSTERİ (TEFSİRUL KURANIL AZİM)

    2- EBİ ABDURRAHMAN ES SÜLEMİ (HAKAİKUTTEFSİR)

    3- KUŞEYRİ (LETAİFÜL İŞARAT Fİ TEFSİRUL KURAN)

    4- İSMAİL HAKKI BURSEVİ ( RUHUL BEYAN)

    **** GÜNÜMÜZDEKİ TEFSİR ÇALIŞMALARI *****

    1- BİLİMSEL TEFSİR ÇALIŞMALARI. ( İLMİ TEFSİR )

    2- MODERNİST – SELEFİ TEFSİR ÇALIŞMALARI.

    3- KONULARINA GÖRE TEFSİR

    4- TARİHSEL – TENKİTÇİ TEFSİR ÇALIŞMALARI.

    · - BİLİMSEL TEFSİR ÇALIŞMALARI = İLMİ TEFSİR :

    1- GAZZALİ CEVAHİRUL KURAN

    2- FAHREDDİN ER RAZİ KEŞŞAF

    3- EL İSKENDERANİ KEŞFUL ESRARİN NURANİYYE.

    4- GAZİ AHMET MUHTAR PAŞA SERAİRUL KURAN

    5- TANTAVİ CEVHERİ CEVAHİRUL KURAN

    EMİN EL HULİ ; BU TEFSİR YOLUNUN KURANI BİR İLİMLER ANSİKLOPEDİSİ GİBİ ELE ALDIĞINI VE KURANIN ASIL ÖZELLİĞİ OLAN DİNİ – AHLAKİ BİR KİTAP OLUŞUNU DİKKATTEN KAÇIRDIĞI ŞEKLİNDE ELEŞTİRMİŞTİR.

    · MODERNİST – SELEFİ TEFSİR ÇALIŞMALARI :

    1- Muhammed(s.a.v)(s.a.v) ABDUH

    2- Muhammed(s.a.v)(s.a.v) REŞİT RIZA

    3- MUSTAFA EL MERAĞİ

    * - SELEFİ TEFSİRCİLER :

    1- EBUL ALA EL MEVDUDİ ( TEFHİMUL KURAN )

    2- SEYYİD KUTUB ( Fİ ZILELİL KURAN )

    · KONULARINA GÖRE TEFSİR :

    1- EMİN EL HULİ

    · TARİHSEL – TENKİTÇİ TEFSİR ÇALIŞMALARI :

    1- FAZLÜRRAHMAN

    2- NASR HAMİD EBU ZEYD

    İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI: ÜNİTE 6 DEVAM

    - * KURANI ANLAMADA YÖNTEM :

    1- KURANIN AÇIKLANMASI

    2- KURANIN YORUMLANMASI

    * - KURANIN AÇIKLANMASI :

    1- KURANIN DİL BİLİMSEL VE METİNSEL ANALİZİ

    2- TARİH BİLGİSİ VE KURANIN TARİHİ BAĞLAMI

    - a- HADİS ESERLERİ

    -b- TARİH KAYNAKLARI

    *- KURANIN YORUMLANMASI :

    1- KURANIN YORUMLANMASINDA ÖZNELLİK SORUNU

    2- KURANİ DEĞERLERİN GÜNÜMÜZE TAŞINMASI

    ** KURANA GETİRİLEN YORUMLARIN FARKLI OLUŞUNUN SEBEBİ; **

    1- YORUMCULARIN FARKLI OLMASI

    2- YORUMCULARIN ÖZNELLİKLERİNİN KAÇINILMAZ OLARAK FARKLI ŞEKİLLERDE OLUŞMUŞ OLMASIDIR.

    ** MÜFESSİRLERİN BİR FİKİR BİRLİĞİNE ULAŞMALARINI SAĞLAYAN ETMENLER : **

    1- YORUMCULARIN HER BİRİ AYNI KAYNAK ÜZERİNE ÇALIŞMAKTADIRLAR. ( KURAN)

    2- YORUMCULAR AYNI TARİHSEL ŞARTLARI PAYLAŞMAKTADIRLAR.

    3- TOPLUMSAL BİR GEREKLİLİK OLMASI DOLAYISIYLADIR.

    *** MİHRAPLARDAKİ AYET : HZ. ZEKERİYYA KISSASINDA GEÇEN AYETİN ( ALİ İMRAN: 3 – 37 ).


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  6. #6

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI : ÜNİTE :7

    - İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI :

    -SÜNNET VE HADİS KAVRAMLARI.

    - YÜCE ALLAH; AKIL DÜŞÜNCE VE VAHİY İLE İNSANLARA YOL GÖSTERMİŞTİR.

    - VAHİY; KAYNAĞI İLAHİ OLAN SOYUT ( MÜCERRET ) BİR BİLGİDİR.

    - HZ. Muhammed(s.a.v)(s.a.v); ONÜÇ YILLIK MEKKE ON YILLIK MEDİNE HAYATI OLMAK ÜZERE YİRMİ ÜÇ YIL PEYGAMBERLİĞİ SÜRDÜ.

    - **** SÜNNET *****

    - KELİMENİN KÖKÜNÜN FİİL OLDUĞUNU KABUL EDEN DİL OKULUNA GÖRE SÜNNET KELİMESİ “ SİN “ VEYA “ SENNE “ FİİLİNDEN TÜREMİŞTİR.

    - SENNE FİİLİ; KILIÇ VE MIZRAĞI BİLEMEK VEYA DÖKÜMDE BEKLETEREK YENİ BİR ŞEKİL VERMEK.

    - KELİMENİN KAYNAĞININ İSİM (MASDAR) OLDUĞUNU KABUL EDEN DİL OKULUNA GÖRE İSE SÜNNET KELİMESİ; “ SENEN “ “ SİNEN “ VEYA “ SUNEN” MASDARINDAN TÜREMİŞTİR.

    - SENEN YOL VE ÇIĞIR DEMEKTİR.

    - SÜNNET ; İNSANIN HAYATI BOYUNCA TAKİP ETTİĞİ YOL DEMEKTİR.

    **- BİR TUTUM VE DAVRANIŞIN SÜNNET ADINI ALABİLMESİ İÇİN :**

    1- ORJİNALLİK - ÖZGÜNLÜK: BİR TUTUM VE DAVRANIŞIN SÜNNET ADINI ALABİLMESİ İÇİN “ YENİ “ VE “ ORJİNAL” BİR DAVRANIŞ OLMASI GEREKİR. ( SÜNNET ßà BİDAT )

    2- SÜREKLİLİK:

    3- BİLİNÇLİLİK: GAYRI İHTİYARİ DAVRANIŞLAR ALIŞKANLIKLAR SÜNNET ADINI ALAMAZLAR.

    4- OLUMLULUK: KÖTÜ VE YANLIŞ DAVRANIŞLAR SÜREKLİLİK ARZETSELER DE SÜNNET ADINI ALAMAZLAR.

    5- ÖRNEKLİK:

    6- DOĞRULUK:

    7-MUTEDİLLİK ( ORTA YOL ):

    8- KURALSALLIK:

    ********** HADİS ***********

    - HADESE VE HADDESE FİİLİNDEN; SONRADAN MEYDANA GELDİ DAHA ÖNCE OLMAYAN BİR HADİSE VUKUU BULDU ANLAMINDADIR.

    - BİR İSİM OLARAK DÜŞÜNÜLÜRSE HADİS; YENİ VE ORJİNAL ANLAMINDADIR. ( ESKİ KADİMİN ZIDDI.)

    - HADİS ; SÖZ HABER SÖZLÜ İFADE ANLAMINA DA GELİR.

    - HÜSNİ HADİS = HOŞ SOHBET

    - SIDKUL HADİS = DOĞRU SÖZLÜ

    * SÜNNET VE HADİSİN KURANDAKİ ANLAMI:

    - SÜNNET KELİMESİ KURANDA TEKİL KALIBINDA ONDÖRT YERDE KULLANILMIŞ İKİ YERDE DE ÇOĞUL KALIBINDA GEÇMİŞTİR.

    - BUNLARDAN HİÇ BİRİ “ HZ. PEYGAMBERİN SÜNNETİ” ANLAMINDA KULLANILMAMIŞTIR.

    - SÜNNETÜLLAH = ALLAHIN KANUNU

    - SÜNNETÜL EVVELİN = ALLAHIN ÖNCEKİ KAVİMLERE UYGULADIĞI KANUNLAR.

    * HADİS TERİMİ İSE KURANDA; YİRMİSEKİZ AYETTE ÇOĞUL KALIBDA KULLANILMIŞTIR.

    - HZ. ADEM İN İLK OĞLU KABİL; ZULMEN ADAM ÖLDÜREN HERKESİN GÜNAHINDAN PAYINA DÜŞENİ ALACAKTIR.

    - ZİRA O; ADAM ÖLDÜRME GİBİ ( KÖTÜ ) BİR SÜNNETİ İLK OLARAK BAŞLATANDIR.

    -SÜNNETİN İYİSİ OLABİLECEĞİ GİBİ KÖTÜSÜNÜN DE OLABİLECEĞİ ANLAŞILMAKTADIR.

    - HZ. PEYGAMBERİN HADİSLERİNDE GEÇEN SÜNNET KELİMESİ; DİNİN ÖNGÖRÜP MEYRU- YASAL SAYDIĞI VE UYGULAMAYA KOYDUĞU YOL VE YÖNTEM ANLAMINDA KULLANILMIŞTIR.

    -KELAMCILARA GÖRE SÜNNET ; DİNİN UYGULAMAYA KOYDUĞU YOL ANLAMINDADIR.

    -USÜLCÜLERE GÖRE İSE; HZ. PEYGAMBERDEN SADIR OLAN VE ŞERİ BİR HÜKME DELİL OLMAYA MÜSAİT SÖZ FİİL VE TAKRİR LERDİR.

    - HANEFİ USÜLCÜLERİNDEN EL CESSASA GÖRE SÜNNET ; HZ. PEYGAMBERİN TABİ OLUNSUN ( ÖRNEK ALINSIN ) DİYE SÖYLEYİP SÜREKLİ YAPTIKLARIDIR.

    -EL CESSASA GÖRE BİR SÖZ VE HAREKETE- EYLEME SÜNNET DİYEBİLMEK İÇİN BU SÖZ VE HAREKETİN İKİ NİTELİK TAŞIMASI GEREKİR:

    1- AMAÇLILIK: HZ. PEYGAMBER BİR SÖZÜ SÖYLERKEN VEYA EYLEMDE BULUNURKEN ÖRNEK ALINMASINI AMAÇ EDİNMİŞ OLMALIDIR.

    2- SÜREKLİLİK : HZ. PEYGAMBERİN SÜREKLİ UYGULADIĞI BİR İŞ OLMALIDIR.

    - FAKİHLERE GÖRE SÜNNET; FARZ VE VACİP DIŞINDA HZ. PEYGAMBERİN SÖZ VE FİİLLERİYLE TESBİT EDİLEN HUSUSLARDIR.

    - FAKİHLERİN SÜNNET TANIMLARINDAKİ UNSURLAR :

    1- SÜREKLİLİK: FAKİHLERE GÖRE SÜNNET; HZ. PEYGAMBERİN SÜREKLİ YAPTIĞI FİİLLERDİR.

    - SÜREKLİLİK = MUVAZABE : BİR FİİLİN SÜNNET OLDUĞUNA DELİLDİR.

    - BU SÜREKLİLİK AZ DA OLSA SEKTEYE UĞRAMIŞSA MÜEKKED ÇOĞU KEZ TERKEDİLMİŞSE GAYRI MÜEKKED ADINI ALIR.

    2- BAĞLAYICILIK : BAZI FAKİHLER; SÜNNETİ HÜDA VE SÜNNETİ ZEVAİD OLARAK TASNİFE TABİ TUTMUŞ VE BAĞLAYICILIĞI FİİLİN ZATİ – ÖZEL DEĞERİNDE ARAMA YOLUNA GİTMİŞTİR.

    3- UHREVİ BOYUT : SÖZ KONUSU DAVRANIŞ UHREVİ OLMALIDIR.

    - ŞLENMESİNDE SEVAP OLAN VE TERKİNDE AZAP OLMAYAN DAVRANIŞTIR.

    - EHLİ HADİSE GÖRE SÜNNET; HZ. PEYGAMBERDEN SÖZ FİİL VE TAKRİR OLARAK BİZE NAKİL YOLUYLA ULAŞAN HERŞEYDİR.

    - HZ. PEYGAMBERDEN BİZZAT SADIR OLAN SÖZ YAHUT FİİL TAVIR VE DAVRANIŞLARINA AİT BAŞKALARI TARAFINDAN RİV AYET EDİLEN SÖZLÜ İFADELERE HADİS DENİR.

    - KLASİK USÜLCÜLERİMİZ; HADİSİN BİRİNCİ ÇEŞİDİ İÇİN KAVLİ SÜNNET İKİNCİ ÇEŞİDİ İÇİN DE “ HABER “ VE “ ESER” KELİMELERİNİ KULLANMIŞLARDIR.

    - O DÖNEMDE BİR SÜNNET OLAN BİR TAVIR VE DAVRANIŞ BİR HADİS İLE İFADE EDİLEBİLİRDİ.

    CAK HER HADİS BİR SÜNNETİN İFADESİ DE OLMAMIŞTIR. HATTA HZ. ÖMERİN HERHANGİ BİR SÜNNET İFADE ETMEYEN HADİSLERİN YAYILMASINA KARŞI ÇIKTIĞI DA SÖYLENİR.

    - SÜNNET; DAHA ÇOK DAVRANIŞ İLE İLGİLİ BİR KAVRAMDIR.

    HADİS İSE SÖZLÜ RİVAYETİN ADIDIR.

    BİRİ NAZARİ BİLGİ DİĞERİ PRATİKTİR UYGULAMADIR.

    - SÜNNET; HADİSTEN DAHA GENEL VE HADİSLERİN DOĞRU OLUP OLMADIĞINI TESBİTTE TEMEL ÖLÇÜTTÜR.

    HADİS İSE SÜNNETİN EN ÖNEMLİ KAYNAKLARINDAN SADECE BİRİDİR.

    - SÜNNET; SADECE HZ. PEYGAMBERDEN SADIR OLAN BİR FİİL DEĞİL TOPLUMUN UYGULAMAYA KOYDUĞU TUTUM VE DAVRANIŞLARDIR.

    -** İLK İKİ ASIRDAN SONRA GELEN HADİSÇİLER; BU İKİ KAVRAMI EŞ ANLAMLI OLARAK KABUL ETMEYE BAŞLAMIŞTIR.

    - ÇAĞĞDAŞ HİND ALİMLERİNDEN SÜLEYMAN NEDVİ’ YE GÖRE HADİS; HZ. PEYGAMBERİN SÖZ FİİL VE HALLERİYLE İLGİLİ SÖZLÜ RİVAYETLERDİR.

    -SÜNNET İSE ; HADİS HATTA KURANLA GELEN MÜTEVATİR UYGULAMALARDIR.

    -- SÜNNETİN GÜNCEL TARİFİ ; HZ. PEYGAMBERİN NÜZÜL ASRINDA TOPLUMU YÖNLERDİRİP YÖNETMEDE KURAN BAŞTA OLMAK ÜZERE ESAS ALDIĞI İLKELER BÜTÜNÜNÜN OLUŞTURDUĞU BİR HAYATI ANLAMLANDIRMADIR


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

+ Yeni Konu aç
Sayfa 1/2 12 SonSon

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67