+ Yeni Konu aç
Sayfa 1/2 12 SonSon
8 sonuçtan 1 ile 6 arası

Konu: Açıköğretim ilahiyat 1.sınıf arapça dersi tüm kitap özeti konu anlatımı

  1. #1

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart Açıköğretim ilahiyat 1.sınıf arapça dersi tüm kitap özeti konu anlatımı

    ÜNİTE 1 CÜMLE ANLATIMI Ayrı Yazılan Kişi Zamirleri (o o ikisi. Onlar….)

    اَنْتَ


    هُوَ


    مذكر Erkek


    اَنَا


    اَنْتُمَا


    هُمَا


    اَنْتُمْ


    هُمْ


    نَحْنُ


    اَنْتِ


    هِيَ


    مؤنث Dişi


    اَنْتُمَا


    هُمَا


    اَنْتُنَّ


    هُنًّ


    هو محمد. O Muhammed.

    Birleşik Yazılan Kişi Zamirleri (onun o ikisinin onların….. ) Ayrıca (beni bana benim…seni sana senin gibi anlamlar da alır.)

    ـكَ


    ـه


    مذكر Erkek


    ـي


    ـكُمَا


    ـهُمَا


    ـكُمْ


    ـهُمْ


    ـنَا


    ـكِ


    ـهِا


    مؤنث Dişi


    ـكُمَا


    ـهُمَا


    ـكُنَّ


    ـهُنًّ

    قلمه = onun kalemi.
    Fiil Çekimleri: Arapçada iki tane zaman vardır. Birisi geçmiş zaman birisi geniş zamandır. Geçmiş zaman ifade eden fiil cümleleri mazi fiillerle geniş zaman ifade eden fiil cümleleri muzari fiillerle kurulur.
    Mazi fiiller.


    كَتَبْتُ


    كَتَبْتَ


    كَتَبَ


    مذكر Erkek


    كَتَبْتُمَا


    كَتَبَا


    كَتَبْتُمْ


    كَتَبُوا


    كَتَبْتِ


    كَتَبَتْ


    مؤنث Dişi


    كَتَبْنَا


    كَتَبْتُمَا


    كَتَبَتَا


    كَتَبْتُنَّ


    كَتَبْنَ


    هو كَتَبَ رسالةً. O mektup yazdı.


    أنا كتبتُ رسالةً. Ben Mektup yazdım.


    Muzari fiiller.


    اَكْتُبُ


    تَكْتُبُ


    يَكْتُبُ


    مذكر Erkek


    تَكْتُبَانِ


    يَكْتُبَانِ


    تَكْتُبُونَ


    يَكْتُبُونَ


    نَكْتُبُ


    تَكْتُبِينَ


    تَكْتُبُ


    مؤنث Dişi


    تَكْتُبَانِ


    تَكْتُبَانِ


    تَكْتُبْنَ


    يَكْتُبْنَ


    هو يَكْتُبُ رسالةً. O mektup yazıyor.


    أنا اَكْتُبُ رسالةً. Ben Mektup yazıyorum.


    Arapçada Cümleler.
    Yukarıda fiil çekimleri olan tabloların altında fiillerle kurulan cümle örnekleri var.
    İsim cümlelerine gelince;
    İsim cümleleri mübteda (özne) ve Haberden (yüklem) oluşur.
    Cümle harfi cerlerle başlamadığı sürece Mübteda her zaman marifedir (belirlidir) ve cümlenin başında yer alır.

    القلم رخيص. Kalem ucuzdur.

    القلم kelimesi bu cümlede mübtedadır. Marife (belirli) olduğu için (ال) takısı almıştır.
    Arapçada marife olan kelimeler şunlardır.
    1- Başına (ال) takısı almış kelimeler marifedir. الكتاب الطالب المهندس
    2- Özel isimler marifedir. محمد علي ليلى عائشة إزمير إستانبول
    3- İşaret isimleri marifedir. هذه هذا
    4- İsmi mevsuller marifedir. الذي التي الذين

    5- Ayrı veya birleşik şekilde (yukarıdaki tablolarda var) yazılan kişi zamirleri marifedir. هو هما ـك


    6- İsim tamlamalarındaki muzaf (tamlamanın ilk kelimesi) marifedir. (ال) takısı almamış olmasına bakılmaz.

    قلمُ الطَّالبِ. =Öğrencinin kalemi.

    رخيصkelimesi “kalem ucuzdur” cümlesinde haberdir. Haberler nekra (belirsiz) olur bu yüzden رخيص kelimesinin başında (ال) takısı olmaz.
    المهندسُ مشغولٌ.Mühendis meşguldür.
    أحمدُ طبيبٌ. Ahmet doktordur.
    جميلة طالبة. Cemile öğrencidir. جميلُ طالبٌ. Cemil öğrencidir.
    İsim cümlelerinde mübteda tekil ise haber tekil mübteda ikil ise haber ikil mübteda çoğul ise haber çoğul mübteda müennes ise haber müennes olur. Mübteda marife haber nekradır. Hem mübteda hem de haber merfudur.

    هو طالبٌ. هما طالبَانِ. هم طالبُونَ. هي طالبةٌ.

    Sıfat Tamlamaları.
    Bir isim ve sıfatın yan yana gelmesi ile oluşan tamlamadır. Bu iki kelimenin sıfat tamlaması olabilmesi için dört durumda birbirine uyması gerekir.
    1- Sayı yönünden uyması gerekir; isim tekilse sıfat tekildir. İsim ikilse sıfat ikildir. Vs

    هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir.


    هما طالبَانِ مجتهدَانِ . Onlar (ikisi) çalışkan iki öğrencidir.

    2- Müenneslik-müzekkerlik yönünden uyması gerekir; isim müennes ise sıfat müennes isim müzekker ise sıfat müzekkerdir.

    هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir.


    هي طالبةٌ مجتهدةٌ. O çalışkan bir (kız) öğrencidir


    3- Marifelik - nekralık yönünden uyması gerekir; İsim marife ise sıfat marife isim nekra ise sıfat nekra olur.

    هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir


    الطالبُ المجتهدُ هُنَا. Çalışkan öğrenci burada


    4- İrab (hareke); isim merfu ise sıfat merfudur. İsim mecrur ise sıfat mecrur isim mansub ise sıfat mansubdur.

    يدرس الطالبُ المجتهدُ في الجامعةِ. Çalışkan Öğrenci Üniversitede ders görüyor.


    كافأ المديرُ الطالبَ المجتهدَ. Müdür çalışkan öğrenciyi ödüllendirdi.


    أَخَذْتُ كتاباً من الطالبِ المجتهدِ. Çalışkan öğrenciden bir kitap aldım.

    Not: Akılsız olan çoğullar tekil müennestir. البابُ مفتوحٌ. الابوابُ مفتوحةٌ.
    İsim Tamlamaları
    En az iki ismin yan yana gelerek oluşturduğu tamlamalardır.
    İsim+isim=isim tamlaması
    Üç türlü isim tamlaması vardır.
    1- Belirli isim tamlaması; kapının anahtarı
    2- Belirsiz isim tamlaması; kapı anahtarı
    3- Zincirleme isim tamlaması; evin kapısının anahtarı
    Gelelim Arapça isim tamlamasına Arapçada isim tamlamasına izafet denir.
    İsim tamlamasının ilk kelimesine muzaf ikinci kelimesine muzafun ileyh denir.
    Muzaf : Cümledeki konumuna göre merfu mansub veya mecrur olabilir. Hiçbir zaman (ال) takısı almaz.
    İkil veya cemi müzekker salim olduğunda sonundaki (ن) harfi düşer.
    Muzafun ileyh: bu kelime marife de nekra da olabilir. Marife olduğunda tamlama belirli isim tamlaması nekra olduğunda belirsiz isim tamlaması olur. Bu kelime daima mecrurdur.
    Örnekler:

    مفتاحُ البابِ Kapının anahtarı


    مفتاحُ بابٍ Kapı anahtarı


    مفتاحُ بابِ البيتِ Evin kapısının anahtarı


    Muzafun ileyh özel isim olabilir. Özel isimler marifedir (belirlidir).


    كتابُ محمدٍ Muhammed’in Kitabı


    زوجُ عائشةِ Ayşe’nin kocası


    عينُ إستانبول İstanbul’un gözü


    Muzafun ileyh zamir veya işaret ismi de olabilir.


    بيتُه Onun evi بيتُ هذه Bunun evi

    Merfu Mansub Mecrur Konuları (tabloyu inceleyerek çalışın)
    Merfu Mansub ve mecrur cümlelerde geçen kelimeleri yerlerine ve durumlarına göre aldıkları hallerdir (i’rab).
    Bunun ile ilgili tabloyu başka bir sayfada veriyorum. Burada açıklamalara dikkat ediniz.
    Merfu: Raf edilmiş demektir. Cümlede mübteda (özne) haber (isim cümlelerindeki yüklem ) tek başına yazılan kelimeler Kane’nin ismi (öznesi) İnne’nin haberi (yüklemi) merfudur.

    الطالبُ قصيرٌ. (Öğrenci kısadır.) Öğrenci kelimesi mübteda kısa kelimesi haber olduğundan merfudur.


    كان الطالبُ قصيراً. (Öğrenci kısa idi.) Öğrenci kelimesi Kane’nin ismi olduğu için merfudur. Kısa kelimesi Kane’nin haberi olduğu için mansub olmuştur.


    إن الطالبَ قصيرٌ. (Öğrenci kısadır.) * İnne vurgu için kullanılır (te’kid). Öğrenci kelimesi İnne’nin ismi olduğu için mansubdur. Kısa kelimesi İnne’nin haberi olduğu için merfu olmuştur.

    Mansub: Nasb edilmiş demektir. Genel olarak cümlelerde nesneler(meful) zarflar İnne’nin ismi ve Kane’nin haberi mansubdur.

    قرأ الطالبُ كتاباً طويلاً صباحاً. (Öğrenci sabahleyin uzun bir kitap okudu) “Okudu” kelimesi fiildir “öğrenci” cümlede özne olduğu için merfu “uzun bir kitap” sıfat tamlamasıdır cümle içinde nesne olduğu için mansubdur. “Sabahleyin” zarf olduğu için mansubdur.Ayrıca merfu için verilen örneklere bakın.

    Mecrur: Önünde harfi cer olan veya muzafun ileyh olan kelimeler mecrurdur.
    الدفترُ في الحقيبةِ. (defter çantadadır) “çanta” kelimesinden önce harf-i cer var ve mecrur olur.
    وَجَدَ طالبُ الجامعةِ فكرةً جميلةً. (Üniversitenin öğrencisi güzel bir fikir buldu) Üniversite kelimesi muzafun ileyhtir.
    *** Kelimelerde (ال) takısı bir kelimeyi marife yapar. Arapçada cümleleri net olarak anlamak için (ال) takısının büyük önemi vardır.

    الطالبُ مجتهدٌ. Bu terkip bir cümledir. 1. kelime mübteda ikinci kelime haber. (Öğrenci çalışkandır.)


    الطالبُ المجتهدُ Bu belirli sıfat tamlamasıdır. 1. kelime isim ikincisi sıfattır. (Çalışkan öğrenci.)


    طالبٌ مجتهدٌ Bu belirsiz sıfat tamlamasıdır. 1. kelime isim ikincisi sıfattır. (Çalışkan bir öğrenci.)


    طالبُ المدْرسةِ Belirli isim tamlaması. Her iki kelime de isimdir. (Okulun öğrencisi)


    طالبُ مدرسةٍ Belirsiz isim tamlaması. Her iki kelime de isimdir. (Okul öğrencisi

    Tüm forumdan rastgele konular:

    • » CHP Yürümeyi Öğreniyor
    • » Evlilik görüşmesinde kıyafet
    • » Titanik Bakterisi...
    • » Peygambermizi (asm) Anlatan Yedi Filme...
    • » AKP'nin Büyük Hatâları -
    • » Kağıt Pil Geliyor
    • » İslam Hukukçusu Konuyu Anlatamıyor
    • » Akgündüz : Gülen'e İhanet Edenler Var
    • » Cennette Arapça mı konuşacağız?
    • » Diş dolgusu veya idrar ve yel kaçırma, ...

    Aynı kategoriden rastgele konular:

    • » ÖSYM, TUS'da 4 soruyu iptal etti!
    • » Türkiye'de ilk kez online sınav...
    • » I am like that...
    • » SBS son kez yapılacak
    • » Inviting Christians To Divine Guidance...
    • » UN Sec. Gen. Annan declares Iraq 'worse...
    • » Yeni Öğretim Yılında Eski Dayatmalara...
    • » Çapa Anadolu Öğretmen Lisesi
    • » Çocuk ve Görsel Dili
    • » Bakan Dinçer :Vatandaşı üzerseniz ben...


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  2. #2

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    ÜNİTE 2 ERİLLİK DİŞİLİK
    Yaşlı Kadın.
    Şehre uzak köyün birinde yaşlı bir kadın yaşamaktadır. Ortasında yeşil bir bahçesi olan küçük bir evi vardır. Bu yaşlı kadına evinde ismi Leyla olan en büyük kızı arkadaşlık etmektedir hiç evlenmemiş bekardır. İhtiyar odasında uyur ve yanında beyaz kedisi. Gecenin bir yarısı uyanır ve kısrağını sular karanlıkta sanki körmüş gibi hiçbir şey görmez. Sabah namazını kılar ve güneşin doğup mavi gökyüzüne yükselmesini seyreder. Yüksek ağaçlar ve rengarenk çiçeklerin arasında gezinir. Sağ elinde üzerine yaslandığı uzun bir bastonu vardır. Diğer eliyle de koca bir kova taşır. Fecr ve Duha arasında (saat 7 ile 11 arası) yüzüne saba rüzgerı eser. Oğlu Hamza'ya gitmek için dar bir yola koyulur. En küçük kızı zeynep Türkiye ve dünyanın incisi kalabalık şehir İstanbul'da oturur. İhtiyar İstanbulu sadece küçüklüğünde görmüştür.
    Konu Anlatımı
    Müeennesler Üç gruba ayrılır; Hakiki müennes mecazi müennes ve semai müennesler.
    1- HAKİKİ MÜENNESLER.
    Gerçekten dişi olan bütün kelimeler hakiki müennestir. Mesela; gelin zeynep anne tavuk kısrak inek ..... gibi
    Gerçekten erkek olan bütün kelimeler hakiki müzekkerdir. Mesela; Damat Mustafa Baba horoz öküz.... gibi.
    Not: Eğer bir isim "deniz" ise buismin erkeğe verilmesi durumunda hakiki müzekker kıza verilmesi durumunda ise hakiki müennes olur.
    aynı şekilde mesela isim "حليفة " olsun müenneslik alametlerine rağmen erkeklere verilen bir isim olduğundan hakiki müzekkerdir. Kıza verilseydi o zaman da hakiki müennes olacaktı.
    2- Lafzi Müennesler. Gerçekten dişi veya erkek olmayan ama müenneslik ahrflerini taşıyan kelimelerdir. Mesela "yazı tahtası" kelimesi herhangi bir şekilde erkek veya kız değildir. Ama kelimenin sonundaki "ـة" harfinden dolayı lafzi müennes olmuştur.
    Kelimelerdeki müenneslik alametleri kelime sonuna gelen "ة اء ى" harfleridir. Bu kelime gerçekte müennes olan bir kelimenin sonuna gelirse "hakiki lafzi müennes " gerçekte müennes veya müzekker olmayan bir kelimenin sonuna gelirse "manevi lafzi müennes" olur.

    3- Semai Müennesler. Gerçekte müennes olmayan ve herhangi bir şekilde müenneslik alameti almayan kelimelerdir. Ancak bü kelimeler de kullanımda müennes kabul edilirler. Bu müenneslerin listesi kitabınızda mevcuttur.
    Konunun anlatımına kitaptaki tanımına bakarak çalışmayın çünkü kafanızı karıştırır.
    Alıştırmalar
    Alıştırma 1
    Uygun sıfatı seçiniz
    1- الطلعة










    Alıştırma 2
    Birinci alıştırmadaki isimlerin durumu
    1
    Güneş
    Semai müennes
    2
    Kız kardeşin
    Hakiki müennes
    3
    gökyüzü
    Lafzi müennes
    4
    kısrak
    Hakiki müennes
    5
    mühendis
    Lafzi müzekker
    6
    leyla
    Hakiki müennes
    7
    mustafa
    Hakiki müzekker
    8
    kitap
    Lafzi müzekker
    9
    hamza
    Hakiki müzekker
    10
    yolcu
    Lafzi müzekker

    Alıştırma 3
    Müzekker isimleri müennese çeviriniz.

    Hamza 2- المدرسة 3- الزرقاء 4- البيضاء 5- التركي 6- الكبرى 7- المجتهد 8- مفيد 9- الشجاع 10- جوعان
    الموظفة ذاهبة إلى بيتها.الأم مشغولة في غرفتها.أختي عاملة في مصنعها.خالتي ساكنة في القرية.المدرسة مصرية.الطبيبة ماهرة في مهنتها.التلمبذة مجتهدة في دروسها.الإمرأة عجوز.***البنت شاربة اللبن.الإمرأة عدوة لما جهلتْ.*** Acuz kelimesi müennesler için de kullanılan ihtiyar anlamında bir kelimedir.Alıştırma 5Sırasıyla boşluğa gelmesi gereken kelimelerالأرضالشمساللامعةالواسعةمملوعةعين


    Ünite SORULARI




    * E

    Kısrak hakiki müennestir. Büyük kelimesinin de müennes olması gerekirdi.



    * C

    Yazı tahtası gerçek müennes değildir. Mecazen müennestir. Onu mecazi lafzi yapan da müenneslik alametlerinden (ة) bulundurmasıdır.



    * D

    “Fatma” hakiki müennestir. lafzi yapan da müenneslik alametlerinden (ة) bulundurmasıdır


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  3. #3

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    üçüncü ünite

    tekilikilçoğul
    okuma parçası =eve dönüş
    Okulda ders bitti.Halid evine yönelerek çıktı.Sınıfından iki arkadaşı onunla beraberdi.Tren garına kadarüç arkadaş yürüdü ve Halidin iki arkadaşı orada ayrıldı ve evlerine gitmek için trene bindiler.Ve Halid otobüse bindi ve erkek ve bayan öğretmenlerde oradaydıokuldan dönüyorlardı.Halid onlara selam verdi ve onlarla konuştu.Halid evine yakın bir yerde indi ve onunla beraber iki bayan öğretmende indi .Çünkü onlar aynı mahallede oturuyorlar.Okuldan çıktıktan sonra halid evine bir saatte ulaştı ve onun kız ve erkek kardeşleri iki büyük sıcak karşılama ile ona yöneldi.






    ﻻحظ:düşün



    انتهىالدرسفېالمدرسة



    خرججالدمتوجهاالىالبېت



    ركباالقتارللذهابالىمنزلېهما



    kitabınızda gördüğünüz gibi altı çizgili kelimeler tekil kelimeyi anlatmaktadır bu kelimelere müfred isim denir.tek bir varlığı ve tek bir kişiyi işaret ve temsil ederler.



    --------------------------------------------------------------------



    aşağıdaki cümlelere baktığınız vakit



    تركالصدېقانخالدافېها



    ونزلتمعهمعلمتان



    واستقبلهاخوانهواخواتهبسروروحفاوةكبېرېن



    altı çizili olan kelimeler iki erkek ve iki dişi yi anlatmaktadırbu kelimelerede müsenna denir.müsenna yani bir başka adıda tesniye kelimeler ikil şahıs ve ikil varlığı anlatırlar.



    ----------------------------------------------------------------------



    aşağıdaki cümlelerde de altı çizgili kelimelere baktığımız vakit

    ikilden daha fazlasını anlatırbu kelimelerde cemi diye isimlendirilir .





    مشىاﻻصدقاءالثلاثةحتىالمحطة



    وكانفېهامعلمونومعلمات



    هاستقبلهاخوانهواخواته



    ----------------------------------------



    tedribat

    1--aşağıdaki parçayı okuyorsunuz müfred ve tesniye isimleri buluyorsunuz.





    أنقرةمدېنةكبېرةتقعفىوسطتركېاوهىعاصمتةالبلاد.



    فېهامطاران:احدهماوالاخرعسكرې.تهبطفېهماكلېوممأ تمن



    الطاءراتالخطوطالجوېةالتركېةوالأجنبېةتحملالمسا فرېن



    والمسافراتمناقاصېانحاءالعالم.وتصلالېهااﻻفمن

    المواطنېنمنكلمدنالبلادوقراهابلقطاراتوالحفلات
    والسېاراتالعامتوالشخصېةلإجراءامورهمالرسمېةفې
    الوزاراتوالمكاتبالدولېة.
    فېانقرةحمسجامعاتېدرسفېهااكثرمنمأةالفطالب





    منالأتراكوالاجانب.وفېهاملعبانكبېرانلكرةالقدموالنشا طات

    الرېاضېةالأخرى.





    kırmızı olanlar müfrettir.

    yeşil olanlar tesniyedir.
    mavi olanlar cemi isimlerdir.





    3-aşağıdaki kelimeleri tesniye ye çeviriniz



    القلم---القلمان---القلمېن

    الكتاب--الكتبان---الكتبېن
    المصباح--المصباحان--المصباحېن
    الطبېب--الطبېبان--الطبېبېن





    bu şekilde devam edertek yapmanız gereken fail durumunda tesniye müzekkere yukarda olduğu bibi ان eklemenizdirmeful durumunda ise tesniye müzekkere ېن eklemenizdir



    اشجرة--اشجرتان---اشجرتېن

    الطأءرة--الطأءرتان---الطأءرتېن





    yukarıdaki misallerde görüldüğü gibi tesniye müenneste fail durumunda تان meful durumundaتېنolmaktadır.

    4--boşluklara münasip kelimeleri yerleştirin





    الكلېتېن----خطتېهما----ماهران---خامعتې---خبېران



    5--aşağıdaki isimleri cemi müzekker ve cemi müennes sıgalarına çeviriniz



    الطالب--الطالبون---الطالبېن

    الراكب--الراكبون---الراكبېن
    الموظف--الموظفون--الموظفېن
    المدېر-المدېرون--المدېرېن
    عسېون--عسېېن
    الطالبت--الطالبات
    -- المسلمة---- المسلمات





    6--parantez içindeki kelimelerden uygun olanları boşluklara yerleştirin



    الطاءراتمسرعات

    المشترونمنتظرون
    فاطمةوزېنبتلمېذتان
    المفكرونېرشدونالناس




    7--sıfatlarınıda değiştirerek kelimeleri uygun cemi ye çevir

    -الرجالذكېون
    الطلابناجحون

    8--aşağıdaki isimlerin cemi mükesserlerini bulun

    not.kırık çoğulları bulmanın en sağlıklı yolu sözlüğe bakılmasıdır kuralları ayrı ayrı ve farklıdır

    لبېتجاالبېوت

    الطرېقجالطروق
    الشارعجالشوارع
    المنزلجالمنازل
    المدېنةجالمدن
    السكېنجسكاكېن
    الملعقةجملاعق
    البابجاﻻبواب
    النافذةجالنوافذ
    القفلجاقفال





    المفتاحجالمفاتېح

    الغلامجغلمان
    الفتېجفتېان
    الغنېجاغنېاء
    sözlükten kelimeyi buluyorsunuz kelimenin yanında bir ج harfi vardır cemisi demektir
    mutlaka sözlük kullanmayı bilmelisiniz.



    __________________
    .


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  4. #4

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    Ünite 4 İsimlerde belirlilik ve belirsizlik.
    Övülesi Ahlak
    Milletimizin başka hiçbir millette görmediğiniz harika bir özelliği vardır. En önemlilerinden birisi aile fertleri arasındaki sağlam bağdır. Anne ve babalar vatan ve millete karşı iyi birer vatandaş olabilmeleri için bütün çabalarını çocuklarının eğitimi ve kültürü için harcar.Çocuklar ise hayatta oldukları sürece anne-babalarına kız ve erkek kardeşleri ve diğer akrabalarının büyüklerine hürmet ederler. Güçleri yettiğince aralarında yardımlaşırlar.Bunu samimi kalpleriyle ALLAH rızası için yaparlar. Bu sağlam ailevi şuur ve diğerleri bizim ahlaki özelliklerimizdendir. Öyle ki kaynağını ortaya çıktığından beri ahlak-ı seniyeyi tamamlamayı hedefleyen dinimiz İslam’dan alır. Hatta Rasul-ül kerim risaletinin hedefini “Ben ahlakın güzelliklerini tamamlamak için gönderildim” diyerek işaret etmiştir. Biz Türkler en eski atalarımızdan bize miras kalan övülesi adetlerimiz ve övülesi ahlak ile birlikte İslam dinine girdikten sonra islami ahlak ile bezendik ve ahlakımız milletimize has bir ahlak haline geldi.

    Arapçada Belirli Kelimelere marife belirsiz kelimelere nekre denir.
    Arapçada marife olan kelimeler şunlardır.
    1- Başına (ال) takısı almış kelimeler marifedir. الكتابالطالبالمهندس
    2- Özel isimler marifedir. محمدعليليلىعائشةإزميرإستانبول
    3- İşaret isimleri marifedir. هذههذا
    4- İsmi mevsuller marifedir. الذيالتيالذين
    5- Ayrı veya birleşik şekilde (yukarıdaki tablolarda var) yazılan kişi zamirleri marifedir. هوهماـك
    6- İsim tamlamalarındaki muzaf (tamlamanın ilk kelimesi) marifedir. (ال) takısı almamış olmasına bakılmaz.
    قلمُالطَّالبِ. =Öğrencinin kalemi.
    القلمرخيص. “رخيص “ kelimesi “kalem ucuzdur” cümlesinde haberdir. Haberler nekra (belirsiz) olur bu yüzden رخيص kelimesinin başında (ال) takısı olmaz.
    المهندسُمشغولٌ. Mühendis meşguldür.
    أحمدُطبيبٌ. Ahmet doktordur.
    جميلةطالبة. Cemile öğrencidir.
    جميلُطالبٌ. Cemil öğrencidir.
    İsim cümlelerinde mübteda tekil ise haber tekil mübteda ikil ise haber ikil mübteda çoğul ise haber çoğul mübteda müennes ise haber müennes olur. Mübteda marife haber nekradır. Hem mübteda hem de haber merfudur.
    هوطالبٌ. هماطالبَانِ. همطالبُونَ. هيطالبةٌ.
    Alıştırma 3
    مدرستناكبيرة.
    أتىولدصغير.
    هذهالأقلامطويلة.
    طعامالعامللزيز.
    مساجيدإستانبولَجميلةجداً.
    Değerlendirme soruları
    1- C Özel isim olduğu için belirli.
    2- B
    3- C
    4- B
    __________________
    .ilahiyatforumdan alıntı


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  5. #5

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    Ünite 6 Fiil
    Fiil Çeşitleri

    * Zaman yönünden fiiller
    o Mazi Fiil

    Geçmişte meydana gelen olayları ifade eden fiillerdir.
    ذهب محمد من مكة إلى المدينة.

    كَتَبْتُ
    كَتَبْتَ
    كَتَبَ
    مذكر Erkek
    كَتَبْتُمَا
    كَتَبَا
    كَتَبْتُمْ
    كَتَبُوا
    كَتَبْتِ
    كَتَبَتْ
    مؤنث Dişi
    كَتَبْنَا
    كَتَبْتُمَا
    كَتَبَتَا
    كَتَبْتُنَّ
    كَتَبْنَ

    *
    o Muzari Fiil

    İçinde bulunduğumuz zamanı ve gelecek zamanı ifade eden fiillerdir.
    يذهب ألطالب إلى المدرسة كل صباح.

    اَكْتُبُ
    تَكْتُبُ
    يَكْتُبُ
    مذكر Erkek
    تَكْتُبَانِ
    يَكْتُبَانِ
    تَكْتُبُونَ
    يَكْتُبُونَ
    نَكْتُبُ
    تَكْتُبِينَ
    تَكْتُبُ
    مؤنث Dişi
    تَكْتُبَانِ
    تَكْتُبَانِ
    تَكْتُبْنَ
    يَكْتُبْنَ

    *
    o Emir Fiil

    İstek bildiren fiillerdir.
    يا إبني! إذهبْ إلى السوق المركزي و خذْ خبزا.
    Emir fiiller sadece 2. şahıs zamirleri için kullanılır. Üçüncü şahıslara direk emir verilmes. Ancak 2. şahıs dışından bir istekte bulunulduğunda (ل) harfi ceri muzari fiillerle kullanılır.

    أُكْتُبْ
    مذكر Erkek
    أُكْتُبَا
    أُكْتُبُوا
    أُكْتُبِي
    مؤنث Dişi
    أُكْتُبَا
    أُكْتُبْنَ
    ليكتبْ O yazsın.
    Olumsuz emir ise laennahiye (لا) ile yapılır.
    لا تَكْتُبْ - - yazma!

    * Etken ve edilgen fiiller
    o Etken (malum) Fiiller

    Faili belli olan fiillerdir. Türkçe’deki etken yapıdır.
    كَتَبَ أحمدُ الكتابَ.
    Ahmet kitabı yazdı.

    *
    o Edilgen (mechul) Fiiller

    Faili bilinmeyen fiillerdir. Türkçe’deki edilgen yapıdır.
    كُتِبَ الكتابُ.
    Kitap yazıldı.
    Etken fiillerin ilk harfleri genellikle dammeli (örteli) olur.

    * geçişli ve geçişsiz fiiller
    o Geçişli Fiiller (müteaddi)

    Nesne alabilen fiillerdir. Bir fiilin müteaddi olup olmadıını anlamak istersek fiile “kimi” veya “neyi” sorularını sorduğuımuzda karşılığını alıp alamadığımıza bakarız . Cevap olabiliyorsa müteaddi olamıyorsa lazımdır.
    كَتَبَ أحمدُ الكتابَ.

    *
    o Geçişsiz Fiiller (lazım)

    Nesneye ihtiyaç duymayan fiilerdir.
    نام الولدُ.

    * harf sayısı yönünden fiiller
    o Sülasi

    Kök harfi sayısı üç olan fillerdir.
    علم Bildi. Sülasi fiil
    اعلم Bildirdi. Sülasi mezid. Elif harfi eklendiği için.

    *
    o Rubai

    Kök harfi sayısı dört olan fiillerdir.
    زلزل sarstı. Rubai
    تزلزل Sarsıldı. Rubai mezid. Te harfi eklendiği için.

    * harf niteliği yönünden fiiller
    o Sahih

    İçeriğinde illetli harf bulundurmayan fiillerdir.
    Arapça’da illetli harfler (اوي) dir. Hemze (أإئ ؤء) ve şedde( ّ) illetli harf değildir.
    ذهب

    *
    o Mu’tel

    İçeriğinde illetli harf bulunduran fiillerdir.
    İllet harfi bulunan fiilerdir.
    وصل
    قال
    رمى

    * Fiillerin kazandığı anlamlar

    ذهبَ gitti
    يذهبُ gidiyor
    لم يذهبْ gitmedi
    لما يذهبْ henüz gitmedi
    ما ذهب gitmedi
    ليذهبْ gitsin!
    لا يذهبُ gitmez
    ما يذهبُ gitmiyor
    لا تذهبْ gitme!
    سيذهبُ gidecek (yakında gidecek)
    سوف يذهبُ gidecek
    لن يذهبَ gitmeyecek

    ALIŞTIRMALAR
    1- Aşağıdaki parçayı okuyunuz.
    Bazı Kufeliler dediler ki: “Ben evimde otururken bana bir arkadaş geldi ve dediki: “Kufe’de kendisinin peygamber olduğunu iddia eden bir adam ortaya çıktı. Gel beraber gidip adama iddiasının geçersiz olduğunu ispatlayalım”
    Evine vardık ve girdik. Kelce bir ihtiyar idi. Yeryüzünde gördüğüm en çirkin kişiydi. Ona:” Sen kimsin?” diyerek döndüm. Onu tehdit ederek dedim ki “Bize mucizelerinden olağanüstü bir şey göster i senin peygamberliğine inanalım.” Yanındaki kılıncı göstererek dedi ki “Bekle! Bununla arkadaşının boynunu vuracağım o da ölecek sonra ona hayatını geri iade edeceğim.” Bunu arkadaşıma dedim yüzü sarardı dizleri titredi. Adam seni ikiye bölecek (yarılayacak). Arkadaşım da: “vay vay vay Kurtar beni bu beladan” dedi. Kapıya doru koştu ve ben de onu takip ettim. Neredeyse gülmekten yere düşeyazdım.”
    Not: Hikaye bana öyle saçma geldi ki çevirimde hata yaptığımdan emin olamadım.

    2- Parçadaki sülasi (sülasi mücerred=ek harf almamış) fiilleri bulunuz ve muzariye çeviriniz.
    3- Parçada geçen Rubai (rubai mücerred=ek harf almamış) fiilleri bulunuz ve muzariye çeviriniz.
    4- Aşağıdaki mazi fillerin çekimlerini yapınız ve muzarisini ve emir şeklini yazınız.
    يحمل
    يخدم
    يحكم
    ينزل
    يزهب
    يقرأ
    ينظر
    يصحب
    يشرب
    يعظم

    إحمل
    أخدم
    إحكم
    إنزل
    إزهب
    إقرأ
    أنظر
    إصحب
    إشرب
    أعظم
    5- Dördüncü alıştırmadaki fiillerin mazi ve muzari meçhulünü (edilgenini) yapınız.
    Arkadaşlar bu kısımda sadece ilk harflerin “dammeli” olması bu fiilleri mechul yapar. Ayrıntı sizin kafanızı karıştıracaktır.
    6- Aşağıdaki cümleleri Arapça’ya çeviriniz.
    1- يشرب الولد اللبنَ.
    2- أكلت عائشة و فلطمة الطعامَ.
    3- سيخرج احمد و محمد و سمير من المدرية.
    4- لِتَكْتُبْ زينبُ.
    5- إسأل سؤالكَ إلى فوزي.
    5- يا فوزية! إسألي سؤالكِ!
    6- يا خديجة! ألا تكتبين واجبكِ؟
    7- يا نساء! لا تدخلن اليبتَ!
    8- لا يجلسْ الرجالُ
    9- لينطرْ الطالبان الساعةَ.
    10- نحن لا نحمل هذه الحقيبةَ
    11- يا أيها البات! ساعدنَ أمهاتكن.
    12- يا أيها المواطنون! أخدموا وطنكم.
    __________________


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

  6. #6

    • Kıdemli Üye
    • Offline

      Üyelik tarihi
      07-06-2008
      Mesajlar
      5.774
      Konular
      1158

    Standart

    Ünite 7 Fail (Fiil Cümlesinde Özne)

    Fail Türkçe’siyle cümlede işi oluşu hareketi yapandır yani cümlenin öznesidir.
    Fail isim veya zamir olabilir. Hatta Türkçe’deki gibi Arapça’da da gizli özne gibi failler bulunur.
    *Failler Cümlede merfu olarak gelirler.


    كَتَبَ عمرُ صاحفةً cümlesinin Türkçe karşılığı “Ömer sayfayı yazdı” dır. Yazdı cümlenin fiilidir. Fiile kim? Veya ne? Soruları sorulduğunda verilen cevap bize özneyi verir.
    Kim yazdı? Ömer
    Yani bu cümlede Ömer öznedir. Yazma işini yapan kişidir.
    Kimi? Veya Neyi Sorularının cevabı da bize nesneyi (meful) vermektedir.
    Ömer neyi yazdı? Sayfayı
    Bu ön bilgiyi verdikten sonra;
    Arapçada genel olarak fiil içeren cümle kurulumu şu şekildedir.
    Fiil + fail + meful + zarf.
    شرب الولدُ الحليبَ صباحاً.
    Yada
    Fail + fiil + meful + zarf
    الولدُ شرب الحليبَ صباحاً.
    Anlam yönünden her iki cümle de aynı ve kural yönünden de doğrudur.
    Burada bilinmesi gereken şudur. Eğer fiil cümlesinde özneyi gizli bir şekilde kullanacaksak fiil özneye uyar.
    وصلوا إلى إستانبول.
    İstanbul’a ulaştılar.
    Burada özne ya daha önceki bir cümlede geçmiştir. Yada özne gizli gelmiştir. Bu cümlenin Arapça’sından en az üç kişinin İstanbul’a vardığını anlıyoruz.
    هم وصلوا إلى إستانبول.
    Onlar İstanbul’a ulaştılar.
    Fail belli “onlar” önce fail geldiği için fiil faile uyar.
    وصل الطلابُ إلى إستانبول.
    Öğrenciler İstanbul’a ulaştılar.
    Fiil Özneden önce geldiği için tekil ve müzekker geliyor. Özne müennes çoğul olsaydı fiil müennes tekil gelirdir.
    Alıştırmalar
    1. Gelen cümlelerdeki failleri (özneleri) gösteriniz.
    1- الأطفالُ
    2- الطبيبات
    3- العلماء
    4- انا
    5- علي
    6- القطة
    7- الطائرة
    8- المرأتان
    9- الرجلان
    10- المهندسون
    2. Gelen cümleleri parantezlerdeki uygun kelimelerle doldurunuz.
    1- خالدٌ
    2- عائشةُ
    3- والدُك
    4- الفلاحُ
    5- السفنُ
    6- أخُوك
    7- الأطباءُ
    8- الطالبةُ
    9- العمالُ
    10- المدرسة
    11- معلمُنا
    12- الأشجارُ
    Not: Alıştırmadan anlaşılacağı gibi failler merfu ve marife (belirli) dir.
    3. Gelen parçadaki failleri göstererek çeşitlerini açılayınız.
    4. İki kerim ayetteki failleri göstererek çeşitlerini belirtiniz.
    5. Failleri örnekte olduğu gibi gerekli değişiklikleri yaparak müennese çeviriniz.
    1- تعمل المدرسة لخير تلامذها.
    2- قالت الزوجة ازوجها.
    3- درست الفتاة في مدرسة قريتها.
    4- تؤمن المسلماتُ بالوحدانية.
    5- سافرت الطالبات إلى بلادهن.
    6- بنت المهندسة مصنعا كبيرا.
    7- كتبت المديرة التقرير.
    6. Bu cümleleri Arapça’ya naklediniz (çeviriniz).
    1- الفاعل إسم مرفوع يفعل الامر.
    2- علامة الرفع للفاعل ضمة.
    3- يحل الخبراء المشاكيل الإقتصادية.
    4- أمن النبي ما انزل إليه من ربه.
    5- لا نفرق بين اللأساتذة (أحد من الأساتذة).
    Ünite Soruları
    1. E
    2. C failler merfudur.
    3. B “kediler” akılsız çoğul olduğundan müennestir.
    4. B fiile baktığımızda cevabın müennes olduğunu cümlenin sonundaki “eğitimini” ifadesine baktığımızda da tekil olduğunu anlıyoruz.


    Nasıl da azalıyoruz Allah'ım...
    Erbakan Hoca:1 - Dünya:0
    Biz paramparça..

+ Yeni Konu aç
Sayfa 1/2 12 SonSon

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67