MIS´AR BIN KIDAM (152/769) EbuSeleme, hadis hafiziydi. Itimada $ayanligi sebebiyle Mushaf diyeanilirdi. Ebu Hanife ile cok beraber oldugu icin, Imam´in hayati ilealakali rivayetler umumiyetle bundan alinmi$tir. Halife HarunRe$id´in yaptigi kadilik teklifini, “Ben bir dirhemlik ali$veri$yapsam, evdekileri memnun edemiyorum. Kadilik nasil yaparim?“diyerek geri cevirmi$tir. Halife de, “Imkanim olsa, sohbetine yayagelir giderdim“ demi$tir. Mis´ar, Mekke-i mükerremede vefatetti.(Islam Hukuku Tarihi s.97/Prof.Dr.Ekrem Bugra Ekinci)
ZUFER B. HUZEYL (110-158/728-775)Ebu´l-Hüzeyl Züfer b. Hüzeyl b. Kays el-Anberi el-Basri. EbuHanife´nin en büyük talebelerinden. Isfahan asilli olup babasiHüzeyl Basra valisiydi. Önceleri ashab-i hadistendi, daha sonrare´ye meyletti. Ebu Hanife´den fikih tahsil etti. A´mes, Ismail b.Ebi Halid, Muhammed b. Ishak, Haccac b. Ertat ve baskalarindanrivayette bulundu. Ebu Hanife onu “talebelerinin kiyasi en iyibileni“ diye överdi. Ebu Hanife´nin bircok talebesi ondan sonraZüfer´den ders aldi. Basra´da yasadi, kadilik yapti ve orada vefatetti. Elde herhangi bir eseri olmamakla birlikte Hanefi kaynaklarinhemen hepsinde ondan iktibasta bulunmakta ve görüslerine yerverilmektedir.(Hanefi Fikih Alimleri s.13/Doc.Dr.Ahmet Özel)
AFIYE BIN YEZID BIN KAYS EL-KUFI(160/777) Kadi Afiye diye taninir. Imam Ebu Hanife´nin cokteveccühü olup, Afiye´nin mütelaasini almadan verdigi hükmütesbit etmezdi. Halife Mehdi zamaninda Kufe kadiligi yapti. HalifeHarun Re$id´e $ikayet edilip muhakeme icin huzuruna cikarildigindaHalife tesadüfen aksirinca, yanindakiler yerhamukellah dedi; fakatAfiye bir $ey demedi. Halife sebebini sorunca, “Elhamdulillahdemediniz?“ cevabini verdi. Bu söz Halifenin ho$una giderek Afiyevazifesine iade olundu. (Islam Hukuku Tarihi s.97/Prof.Dr.Ekrem BugraEkinci)
DAVUD TAI BINNASR (165/781) Ebu Suleyman Davud binNasr, Horasanlidir. İmam Ebu Hanife´den fikih ilmini tahsilettikten sonra, inzivayi tercih etmi$tir. Zuhd ve takvasiyla me$hurbir tasavvuf ehlidir. Tasavvuf ehlinden Ibrahim bin Ethem (162/779),$akik Belhi (194/810), Ma´ruf Kerhi (200/816), Halef bin Eyyub(215/830), Ebu Hamid Leffaf (240/854), Ebu Yezid Bistami (261/874)gibi me$hur zatlar da, Hanefi mezhebinde idiler. $akik, Imam Ebu ebuYusuf´un Halef de Imam Zufer ve Muhammed´in talebesi idi. (IslamHukuku Tarihi s.98/Prof.Dr.Ekrem Bugra Ekinci)
MUNEDDEL BIN HULLI (167/783)Esas ismi Amr olup, agabeyi Hibban ile beraber Imam Ebu Hanife´ninders halkasina mensup idi. Halife Mehdi her ikisine de izzet ve ikrametmi$tir. (Islam Hukuku Tarihi s.98/Prof.Dr.Ekrem Bugra Ekinci)
NUH B. EBI MERYEM (173/789) EbuIsme Nuh b. Ebi Meryem el-Kuresi el-Mervezi. Ebu Hanife´nintalebesi. Ebu Hanife ve Ibn Ebi Leyla´dan fikih, Haccac b. Ertat´danhadis, Kelbi´den tefsir ve Ibn Ishak´dan megazi okudu. Yahya b.Said, Ibn Cüreyc, Mukatil b. Hayyan, A´mes ve adi gecenhocalarindan rivayette bulundu. Ebu Hanife´nin fikih görüsleri,eser, nahiv, siir ve edebiyat konularinda ders verdigi meclislerininbulunmasi veya Ebu Hanife´nin görüslerini ilk toplayan kimseolmasi sebebiyle “Cami“ lakabiyla meshurdu. Merv´de kadilikyapti. Derin bir fikih alimi olmakla birlikte muhaddisler onu hadisuydurmaciligina varincaya dek tenkit ederler. (Hanefi Fikih Alimleris.13/Doc.Dr.Ahmet Özel)
KASIM B. MA´N (175/791) EbuAbdullah Kasim b. Ma´n b. Abdurrahman b. Abdullah b. Mesudel-Hüzeli el-Mes´udi el-Kufi. Ebu Hanife´nin talebesi. A´mes,Asim el-Ahvel, Hisam b. Urve, Yahya b. Said ve baskalarindanrivayette bulundu. Ondan da Ebu Nuaym, Ibn Mehdi, Mualla b. Mansurgibi alimler rivayette bulundu. Mehdi zamaninda Kufe´de kadilikyapmis olup hizmeti karsiliginda ücret almazdi. Fikih, Arapca vetarih konularinda mahirdi. Sika olup Sünen müellifleri onunrivayetlerine yer vermislerdir. En-Nevadir fi´l-luga adli bir eserivardir. (Hanefi Fikih Alimleri s.13.14/Doc.Dr.Ahmet Özel)
HAMMAD IBNIEBU HANIFE (176/793)[FONT=Arial, sans-serif]Hammad Ibni Numan, Imam-i Azam Ebu Hanife (R.A.)´nin ogludur. Vebüyük bir fakih, vera sahibi bir alimdir. Hammad Ibni Numanhazretleri, Imam Ebu Yusuf (R.A.) tabakasindan bir fakihdir. HammadIbni Ebu Hanife, resmi görev de almi$ ve Kufe´de kadilik yapmi$tir.Hammad bin Numan, hicri 176 (miladi 793) senesinde vefat etmi$tir.Hammad bin Numan´in oglu (yani Imam-i Azam Ebu Hanife´nin torunu)[/FONT]Ismail[FONT=Arial, sans-serif] defukahadan bir zattir ve Basra´da kadilik yapmi$tir. (FetavayiHindiyye.C.15.s.359/Alemgir Efendi) [/FONT]
ZUFER B. HUZEYL (110-158/728-775)Ebu´l-Hüzeyl Züfer b. Hüzeyl b. Kays el-Anberi el-Basri. EbuHanife´nin en büyük talebelerinden. Isfahan asilli olup babasiHüzeyl Basra valisiydi. Önceleri ashab-i hadistendi, daha sonrare´ye meyletti. Ebu Hanife´den fikih tahsil etti. A´mes, Ismail b.Ebi Halid, Muhammed b. Ishak, Haccac b. Ertat ve baskalarindanrivayette bulundu. Ebu Hanife onu “talebelerinin kiyasi en iyibileni“ diye överdi. Ebu Hanife´nin bircok talebesi ondan sonraZüfer´den ders aldi. Basra´da yasadi, kadilik yapti ve orada vefatetti. Elde herhangi bir eseri olmamakla birlikte Hanefi kaynaklarinhemen hepsinde ondan iktibasta bulunmakta ve görüslerine yerverilmektedir.(Hanefi Fikih Alimleri s.13/Doc.Dr.Ahmet Özel)
AFIYE BIN YEZID BIN KAYS EL-KUFI(160/777) Kadi Afiye diye taninir. Imam Ebu Hanife´nin cokteveccühü olup, Afiye´nin mütelaasini almadan verdigi hükmütesbit etmezdi. Halife Mehdi zamaninda Kufe kadiligi yapti. HalifeHarun Re$id´e $ikayet edilip muhakeme icin huzuruna cikarildigindaHalife tesadüfen aksirinca, yanindakiler yerhamukellah dedi; fakatAfiye bir $ey demedi. Halife sebebini sorunca, “Elhamdulillahdemediniz?“ cevabini verdi. Bu söz Halifenin ho$una giderek Afiyevazifesine iade olundu. (Islam Hukuku Tarihi s.97/Prof.Dr.Ekrem BugraEkinci)
DAVUD TAI BINNASR (165/781) Ebu Suleyman Davud binNasr, Horasanlidir. İmam Ebu Hanife´den fikih ilmini tahsilettikten sonra, inzivayi tercih etmi$tir. Zuhd ve takvasiyla me$hurbir tasavvuf ehlidir. Tasavvuf ehlinden Ibrahim bin Ethem (162/779),$akik Belhi (194/810), Ma´ruf Kerhi (200/816), Halef bin Eyyub(215/830), Ebu Hamid Leffaf (240/854), Ebu Yezid Bistami (261/874)gibi me$hur zatlar da, Hanefi mezhebinde idiler. $akik, Imam Ebu ebuYusuf´un Halef de Imam Zufer ve Muhammed´in talebesi idi. (IslamHukuku Tarihi s.98/Prof.Dr.Ekrem Bugra Ekinci)
MUNEDDEL BIN HULLI (167/783)Esas ismi Amr olup, agabeyi Hibban ile beraber Imam Ebu Hanife´ninders halkasina mensup idi. Halife Mehdi her ikisine de izzet ve ikrametmi$tir. (Islam Hukuku Tarihi s.98/Prof.Dr.Ekrem Bugra Ekinci)
NUH B. EBI MERYEM (173/789) EbuIsme Nuh b. Ebi Meryem el-Kuresi el-Mervezi. Ebu Hanife´nintalebesi. Ebu Hanife ve Ibn Ebi Leyla´dan fikih, Haccac b. Ertat´danhadis, Kelbi´den tefsir ve Ibn Ishak´dan megazi okudu. Yahya b.Said, Ibn Cüreyc, Mukatil b. Hayyan, A´mes ve adi gecenhocalarindan rivayette bulundu. Ebu Hanife´nin fikih görüsleri,eser, nahiv, siir ve edebiyat konularinda ders verdigi meclislerininbulunmasi veya Ebu Hanife´nin görüslerini ilk toplayan kimseolmasi sebebiyle “Cami“ lakabiyla meshurdu. Merv´de kadilikyapti. Derin bir fikih alimi olmakla birlikte muhaddisler onu hadisuydurmaciligina varincaya dek tenkit ederler. (Hanefi Fikih Alimleris.13/Doc.Dr.Ahmet Özel)
KASIM B. MA´N (175/791) EbuAbdullah Kasim b. Ma´n b. Abdurrahman b. Abdullah b. Mesudel-Hüzeli el-Mes´udi el-Kufi. Ebu Hanife´nin talebesi. A´mes,Asim el-Ahvel, Hisam b. Urve, Yahya b. Said ve baskalarindanrivayette bulundu. Ondan da Ebu Nuaym, Ibn Mehdi, Mualla b. Mansurgibi alimler rivayette bulundu. Mehdi zamaninda Kufe´de kadilikyapmis olup hizmeti karsiliginda ücret almazdi. Fikih, Arapca vetarih konularinda mahirdi. Sika olup Sünen müellifleri onunrivayetlerine yer vermislerdir. En-Nevadir fi´l-luga adli bir eserivardir. (Hanefi Fikih Alimleri s.13.14/Doc.Dr.Ahmet Özel)
HAMMAD IBNIEBU HANIFE (176/793)[FONT=Arial, sans-serif]Hammad Ibni Numan, Imam-i Azam Ebu Hanife (R.A.)´nin ogludur. Vebüyük bir fakih, vera sahibi bir alimdir. Hammad Ibni Numanhazretleri, Imam Ebu Yusuf (R.A.) tabakasindan bir fakihdir. HammadIbni Ebu Hanife, resmi görev de almi$ ve Kufe´de kadilik yapmi$tir.Hammad bin Numan, hicri 176 (miladi 793) senesinde vefat etmi$tir.Hammad bin Numan´in oglu (yani Imam-i Azam Ebu Hanife´nin torunu)[/FONT]Ismail[FONT=Arial, sans-serif] defukahadan bir zattir ve Basra´da kadilik yapmi$tir. (FetavayiHindiyye.C.15.s.359/Alemgir Efendi) [/FONT]