Ehl-i Sünnetin Müdafaasi/Bera´atul-Esrayyin min Akaidi´l-Muhalifin/Ebu Hamid bin Merzuk Tercüme: Hasib Seven Emekli Müftü
Bismillahirrahmanirrahim
Ibni Teymiyye hakkinda denilmis olan sözler ve onun dediklerine dair yazilari direk bu kitab dan alinti yaparak kisaca bazi yerlerini suanda tek almakla yetiniyorum ve gerekli gördügüm onun ehem yerlerini direk onunla alakali olanlari secip cikariyorum, bunda ki düsünce ve niyyetim vermek istemektedir, $u acidan tek bilmeyenler icin bir bilgi olsun diye.
Ibni Teymiyye hakkinda daha önce denilmekte olan sözlerde birkac misal zikir etmekle sonra kitab dan alintilar yapmis olacagim biiznillah.
Ibni Teymiyye icin deniliyor ki o Mogullara karsi kilic kusanip savasmis sonra 20 gibi bir yas da müderris de olmus ve genc gibi bir yas da fetva vermeye baslamis ve buna ilave den de ona seyhulislam da denilmis bu gibi seyler de olsa onu güne bir hakli cikarmaz ki.
Ibni Teymiyye savunulup ve övülmeye bundan daha cok hak ve layiklar ashabi kiram (r.a.) olurlar. Ibni Teymiyye bu konuda onu savunup ve övenler vede onu destekleyenler diger alimler de bundan asagi degiller savunup ve övülmeye ve de bir destek olunmaya ve bir kere alimler onunla ugrasmamislar oysa ki Ibni Teymiyye bu gibi büyük ve kiymetli kisilerle ugrasmis onlara dil uzatmis oldugu onunla ilgili olan eser de yazilmaktadir.
Ibni Teymiyye degil kim olursa olsun Islam alemindeki böyle büyük ve de kiymetli kisilere bir cephe alacak onlari tenkid edecek ve onlar hakkinda ileri geri sözler edecek ve sonra ehli sünnet alimler de bir sey demiyecek onun icin susacak bu alimler o zaman ilmiyle birer amil olmazlar idi.
Bir kere tek su sebeb Ibni Teymiyye onun tenkid edilmesi icin yeterli olur o ki ashabi kiram ve ehli sünnet ulemasini gercek den ve de yerinde gecirli makbul bir sey ile tenkid edememis, bir misal olarak kafirler hakkinda ayet-i kerimeleri müslümanlar icin de kolanmis ve bunu o ulema ya da bu suanda yazmis oldugum elimdeki kitab da geciyor.
______________________________________
TECSIM
Halbuki Ibn Teymiyye, bir keresinde Sam´daki Emiviyye camiinin minberinde, <Allah, benim su minberden indigim gibi iner>, dedi ve minberden bir basamak asagiya indi. Bu hadiseye sahit olanlardan biri seyyah (Magribi), fakih olan Ibn Batuta´dir. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.25.26)
IBN TEYMIYYE´NIN ALLAH´A CIHET ISNAD ETMESI VE $IHABUDDIN AHMED B.YAHYA El-HALEBI´NIN REDDI
Tacu´s-Subki, Hicri 733 yilinda vefat eden $ihabuddin Ahmed b.Yahya b.Cibril el-Kullabi el-Halebi´nin haltercümesinde, <Ibn Teymiyye´nin Allah´a cihet isnad etmesi meselesi hakkinda $ihabuddin´in güzel bir risalesi vardir,> demi$ ve hepsini zikretmi$tir. Risale yakla$ik olarak otuz sahifedir; alti sahifeye yakin bir mukaddimesi olup ondan bir kismini a$agiya aldim.
$unu derim ki:
Ibn Teymiyye, önce <Allahu Teala ve Resulu (s.a.v.) ile sahabe-i kiramdan Muhacir ve Ensardan (r.a.) ilk Müslüman olanlarin dedikleri gibi derim,> diye iddiada bulunmu$; sonra da, ne Allahu Teala ve Resulunun, ne de sahabe-i kiramdan ilk Müslüman olan Muhacir ve Ensarin dedikleri $eyleri demistir. Kur´an ile Peygamber´in (s.a.v.) hadisine muhalefetini ilerde beyan edecegiz. Sadik Müslüman olan Muhacir ve Ensardan bahsetmesi de korkusundandir. Yoksa kendisi iddia ettigi hususlarda, onlarin tek kelimesini bile zikretmemi$tir; ne müsbet, ne de menfi...
Kelamini arastirsan bunu anlayacaksin! Allah´im günaha girmeyeyim ama, tabirinde gecen sabik Muhacir ve Ensardan maksadi, sahabiler olmayip inancina uygun hocalari oldugu da muhtemeldir.
Bu sapik cihet davasini öne sürdükten sonra, Peygamber (sallallahu Teala aleyhi ve sellem)´i ve dini övmeye ba$lami$ ve <Gercekten Peygamber´in sahabesi vu dini herkesten daha iyi bilirler> demi$tir. Evet Peygamber (s.a.v.) hakkinda methi dogrudur ve dediginden daha da ziyadedir. Ona kar$i söylenen medhiye ve güzel menkibelerini nasil inkar edebiliriz.
Fakat Ibn Teymiyye´nin bu sözleri, Hazreti Ali b. Ebi Talib´in ba$kasinin hakkinda konu$masina kar$i, <Bu dogru bir kelimedir. Fakat ondan batil bir mana kasdedilmi$tir.> buyurdugu gibidir.Yani batil itikadini Ibn Teymiyye bununla gizliyor.
Ibn Teymiyye, bundan sonra, imamlari, bu ümmetin daglari mesabesinde olan alimleri, Allah subhanehu ve Teala´nin hakikati idrak edemediklerini itiraf ettikleri icin, onlari yermi$tir. Halbuki peygamberlerin efendisi olan Peygamberimiz (s.a.v.) <Ey Allah´im! Sen kendini sena ettigin gibi sana sena etmekten acizim.> diye buyurmu$tur. Ebu Bekir es-SIddik (r.a.) da, <Insanin, bir $eyin idrakinden aciz oldugunu bilmesi de bir idraktir,> demi$tir. Halbuki bu ayba$i halinin oglu, (Ibn Teymiyye), Allah´in hakikatini bildigi davasina cesaret edip Kadim olan Allah´in künhünü anladigini iddia etmi$tir. Bunu iddia eden kimsenin gurur ve cehaletinden daha fena bir gurur ve cehalet yoktur. Utandirilmaktan Allah´a siginiyoruz.
Daha sonra Ibn Teymiyye, Muhammed (s.a.v.)´in ümmetinin büyük cumhur alimlerinin mezhebine dil uzatarak, <Mezhebleri, filozof yavrulari ve Yunanlilar ile Yahudi tabilerinin mezhebidir.> demi$tir. Bid´atcilarin Ehl-i hakkinda $iddetli sata$malari, Kur´an-i Kerim´de; <$ahitlikeri yazacagiz ve sorumlu olacaklar.> (Zuhruf suresi, ayet: 19) buyurdugu üzere cezalandirilmayi gerektirir. Yine bundan sonra, (Ba$tan sonuna kadar Allah´in kitabi Kur´an-i Kerim) ve ba$tan sonuna kadar Resulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem)´in hadisleri, bütün sahabi ve tabileri ile diger ümmet fertlerin kelamlari, gerek nass ve gerekse zahiren <Allahu Teala her $eyin üstünde ve her $eyin üzerinde bulundugu, Ar$ üzerinde ve gök üstünde oldugu tabirleri ile doludurlar> demi$tir. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.103.104.105)
$ihabuddin, $afii, Hanefi Ile Maliki Mezheb Saliklerinin Kavillerinden, <Insanlarin Kitabsiz, Sünnetsiz Olarak Terkedilmeleri, Onlar Icin Daha Hidayetli Bir Yol Olmasi Lazim Gelir,> Diyen Ibn Teymiyye´nin Bu Sözü Küfürdür Diyerek Onu Yenmesi:
Sonra, ey Ibn Teymiyye! Dedigin sözlerin hulasasi $u: <Gercekten $afii, Hanefi ve Malikilerin kavillerinden anla$ildigina göre, insanlar, kitabsiz, hadissiz olarak kalmi$ olsalardi, onlar icin daha hidayetli bir yol olmasi lazim gelir>, dediginden dolayi onlarin seni tekfir edip etmeyeceklerini biliyor musun? Daha sonra, Kelamcilarin dediklerinden anla$ildigina göre, Allah ve Resulu ile ümmetin selef alimleri, dinden Akaid ilminden bahsetmediler. Ta ki, mütekelliminler akaidi beyan etmi$lerdir, demi$sin. Peki, gercekten Allahu Teala ve Resulu ile bu ümmetin selef alimlerinin Akaid ilmini beyan ettiklerini sen bize ispat! Ve onlar, senin dedigin gibi, <Allah a$agi cihette degil, yukari cihettedir; O´na hissen i$aret edilmesi (i$te Allah $udur denilmesi) caizdir> demi$lerdir diye bize naklet bakalim! Öyle bir $ey, ne Allah´in kitabinda ne Resulu (s.a.v.)´nün sünnetinde, ne A$ere-i mube$$erenin (Cennetle müjdelenen on sahabenin) hayatlarinda, ne ilk Muhacir olan sahabe ile Ensar (r.a.)´in dedikleri sözlerinde bulabilirsin. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.107)
IBN TEYMIYYE´NIN MÜLHIDLERIN KAVLINE DAYANARAK MÜSLÜMAN OLAN ÜMMET HAKKINDAKI KÖTÜ SÖZLERI
Biz Ibn Teymiyye´nin, Ehl-i sünnete muhalif olarak Kur´an´in müte$abih ayetlerine verdigi bu $eklindeki yanli$ manalarina itirazda bulunduktan sonra, bu konuda kitabimizda bir fasil (kisim) tertib edecegiz in$allah. Cünkü, Ehl-i sünnet ve´l-cemaate muhalefeti ve müte$abihler hakkinda cirkin bir dil kullanmasinin sebebi, ancak Kur´an´a dil uzatan mülhidlerin söyledikleri sözlerden ilham almasidir. In$allah ilerde o mülhidlerin sapikliklarini beyan edecegiz ki, o vakit filozof ile Yahudilerin yavrulari kim oldugu iyice anla$ilacaktir.
Sonra, bu gafil kimse (Ibn Temiyye) utansaydi, bu ümmetin ulemasinin (r.a.) $erefini bilecekti. $unu da derim ki: Ibn Teymiyye´nin gayrimüslim olan filozof ve Yahudilerin yavrulari diye iddia ettigi bu ümmetin ulemasindan ba$ka, ilahiyat meselelerinde yanli$ fikirli olan filozof, Yahudi, Rum ve Iranlilarin sapik dü$üncelerini reddederken, akil ve idraktan yoksun olan bir kavmin dediklerini itimat ettiler mi? Sonra Ibn Teymiyyeciler, Allahu Teala´nin varligini ve Nubuvvet´i (Peygamberligi) inkar edenlere kar$i, Allah´in varliginin isbati ile Nubuvvet´in isbati hakkinda yanliz nakli delillerle istidlal ettiklerini biliyorlar ki, bu nakli delilleri inkarcilara bir lokma, Islamiyetle alay edene gülünc, dü$manina ve kiskancina bir sevinc noktasi oluyor. Zira mezkur taifeler nakli delili kabul etmezler. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.108)
Sonra adi gecen $ihabuddin Yahya $öyle der: Ibn Teymiyye, Allahu Teala´ya cihet isbat edilmemesi fikrinin Yahudi ve mü$rik talebelerin dedikleri sözlerden alinmi$ oldugunu iddia etmi$ ve bunu, Peygamberimiz (sallallahu teala aleyhi ve sellem)´i büyüten Yahudi soyundan Lebid b. el-Asam´a isnad etmi$tir. Ibn Teymiyye´nin kavlini reddeden mezkur $ihabuddin de demi$ ki: <Bu mesele, Yahudi talebelerin kavillerinden alinmi$ti> davasinda bulunan kimse (ey Ibn Teymiyye!), <Sen bu fikirinde acikca bir gercege muhalefet ettin. Cünkü $üphesiz Yahudiler, Mücessime (Allah´a cisim isnad eden) ve Mü$ebbihe taifesi de Allah´i yaratiklarina benzeten taifelerdir. Bunu bütün ulema ve avam tabakasinin cogu biliyorlar. Öyle ise tecsim (Allah´a cisim isnad edilmesi) ve te$bihin zidlari nasil olur da Yahudilerin kavillerinden alinabilir. Mü$riklere gelince, zaten putlara tapiyorlardi.
Halbuki, din imamlari, putlara tapanlar, Mü$ebbihe taifesinin talebeleridirler. Puta ibadet edilmesinin temeli te$bihtir (Allah´i ba$kasina benzetmektir), diye beyan ettiler. Öyle ise, Allah´a cihet isnad edilmeyecegi ideolojisi nasil onlardan gelmis olabilir! Yahudilerin bir kolu olan Sabia taifesi ise, belde ve yerleri malum ve me$hurdur. Biz E$´ari taifesi mi o kavimlardaniz, yoksa hasimlarimiz mi o beldedendirler? Ca´d b. Dirhem´in nesebi Harran´dan oldugu davasi dogrudur. Fakat, Allahu Teala, Ibn Teymiyye´yi, Allah´a cihet isbat etmesi hakkinda zikrettigi isnaddan sorumlu tutup kendisini gözetmektedir. Ke$ke Ibn Teymiyye, bu iddia ve akidesinin arkasinda <Fir´avn, Musa´nin Allah´inin gökte oldugunu zannetti> diye delil olarak zikretseydi!. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.109)
Bismillahirrahmanirrahim
Ibni Teymiyye hakkinda denilmis olan sözler ve onun dediklerine dair yazilari direk bu kitab dan alinti yaparak kisaca bazi yerlerini suanda tek almakla yetiniyorum ve gerekli gördügüm onun ehem yerlerini direk onunla alakali olanlari secip cikariyorum, bunda ki düsünce ve niyyetim vermek istemektedir, $u acidan tek bilmeyenler icin bir bilgi olsun diye.
Ibni Teymiyye hakkinda daha önce denilmekte olan sözlerde birkac misal zikir etmekle sonra kitab dan alintilar yapmis olacagim biiznillah.
Ibni Teymiyye icin deniliyor ki o Mogullara karsi kilic kusanip savasmis sonra 20 gibi bir yas da müderris de olmus ve genc gibi bir yas da fetva vermeye baslamis ve buna ilave den de ona seyhulislam da denilmis bu gibi seyler de olsa onu güne bir hakli cikarmaz ki.
Ibni Teymiyye savunulup ve övülmeye bundan daha cok hak ve layiklar ashabi kiram (r.a.) olurlar. Ibni Teymiyye bu konuda onu savunup ve övenler vede onu destekleyenler diger alimler de bundan asagi degiller savunup ve övülmeye ve de bir destek olunmaya ve bir kere alimler onunla ugrasmamislar oysa ki Ibni Teymiyye bu gibi büyük ve kiymetli kisilerle ugrasmis onlara dil uzatmis oldugu onunla ilgili olan eser de yazilmaktadir.
Ibni Teymiyye degil kim olursa olsun Islam alemindeki böyle büyük ve de kiymetli kisilere bir cephe alacak onlari tenkid edecek ve onlar hakkinda ileri geri sözler edecek ve sonra ehli sünnet alimler de bir sey demiyecek onun icin susacak bu alimler o zaman ilmiyle birer amil olmazlar idi.
Bir kere tek su sebeb Ibni Teymiyye onun tenkid edilmesi icin yeterli olur o ki ashabi kiram ve ehli sünnet ulemasini gercek den ve de yerinde gecirli makbul bir sey ile tenkid edememis, bir misal olarak kafirler hakkinda ayet-i kerimeleri müslümanlar icin de kolanmis ve bunu o ulema ya da bu suanda yazmis oldugum elimdeki kitab da geciyor.
______________________________________
TECSIM
Halbuki Ibn Teymiyye, bir keresinde Sam´daki Emiviyye camiinin minberinde, <Allah, benim su minberden indigim gibi iner>, dedi ve minberden bir basamak asagiya indi. Bu hadiseye sahit olanlardan biri seyyah (Magribi), fakih olan Ibn Batuta´dir. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.25.26)
IBN TEYMIYYE´NIN ALLAH´A CIHET ISNAD ETMESI VE $IHABUDDIN AHMED B.YAHYA El-HALEBI´NIN REDDI
Tacu´s-Subki, Hicri 733 yilinda vefat eden $ihabuddin Ahmed b.Yahya b.Cibril el-Kullabi el-Halebi´nin haltercümesinde, <Ibn Teymiyye´nin Allah´a cihet isnad etmesi meselesi hakkinda $ihabuddin´in güzel bir risalesi vardir,> demi$ ve hepsini zikretmi$tir. Risale yakla$ik olarak otuz sahifedir; alti sahifeye yakin bir mukaddimesi olup ondan bir kismini a$agiya aldim.
$unu derim ki:
Ibn Teymiyye, önce <Allahu Teala ve Resulu (s.a.v.) ile sahabe-i kiramdan Muhacir ve Ensardan (r.a.) ilk Müslüman olanlarin dedikleri gibi derim,> diye iddiada bulunmu$; sonra da, ne Allahu Teala ve Resulunun, ne de sahabe-i kiramdan ilk Müslüman olan Muhacir ve Ensarin dedikleri $eyleri demistir. Kur´an ile Peygamber´in (s.a.v.) hadisine muhalefetini ilerde beyan edecegiz. Sadik Müslüman olan Muhacir ve Ensardan bahsetmesi de korkusundandir. Yoksa kendisi iddia ettigi hususlarda, onlarin tek kelimesini bile zikretmemi$tir; ne müsbet, ne de menfi...
Kelamini arastirsan bunu anlayacaksin! Allah´im günaha girmeyeyim ama, tabirinde gecen sabik Muhacir ve Ensardan maksadi, sahabiler olmayip inancina uygun hocalari oldugu da muhtemeldir.
Bu sapik cihet davasini öne sürdükten sonra, Peygamber (sallallahu Teala aleyhi ve sellem)´i ve dini övmeye ba$lami$ ve <Gercekten Peygamber´in sahabesi vu dini herkesten daha iyi bilirler> demi$tir. Evet Peygamber (s.a.v.) hakkinda methi dogrudur ve dediginden daha da ziyadedir. Ona kar$i söylenen medhiye ve güzel menkibelerini nasil inkar edebiliriz.
Fakat Ibn Teymiyye´nin bu sözleri, Hazreti Ali b. Ebi Talib´in ba$kasinin hakkinda konu$masina kar$i, <Bu dogru bir kelimedir. Fakat ondan batil bir mana kasdedilmi$tir.> buyurdugu gibidir.Yani batil itikadini Ibn Teymiyye bununla gizliyor.
Ibn Teymiyye, bundan sonra, imamlari, bu ümmetin daglari mesabesinde olan alimleri, Allah subhanehu ve Teala´nin hakikati idrak edemediklerini itiraf ettikleri icin, onlari yermi$tir. Halbuki peygamberlerin efendisi olan Peygamberimiz (s.a.v.) <Ey Allah´im! Sen kendini sena ettigin gibi sana sena etmekten acizim.> diye buyurmu$tur. Ebu Bekir es-SIddik (r.a.) da, <Insanin, bir $eyin idrakinden aciz oldugunu bilmesi de bir idraktir,> demi$tir. Halbuki bu ayba$i halinin oglu, (Ibn Teymiyye), Allah´in hakikatini bildigi davasina cesaret edip Kadim olan Allah´in künhünü anladigini iddia etmi$tir. Bunu iddia eden kimsenin gurur ve cehaletinden daha fena bir gurur ve cehalet yoktur. Utandirilmaktan Allah´a siginiyoruz.
Daha sonra Ibn Teymiyye, Muhammed (s.a.v.)´in ümmetinin büyük cumhur alimlerinin mezhebine dil uzatarak, <Mezhebleri, filozof yavrulari ve Yunanlilar ile Yahudi tabilerinin mezhebidir.> demi$tir. Bid´atcilarin Ehl-i hakkinda $iddetli sata$malari, Kur´an-i Kerim´de; <$ahitlikeri yazacagiz ve sorumlu olacaklar.> (Zuhruf suresi, ayet: 19) buyurdugu üzere cezalandirilmayi gerektirir. Yine bundan sonra, (Ba$tan sonuna kadar Allah´in kitabi Kur´an-i Kerim) ve ba$tan sonuna kadar Resulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem)´in hadisleri, bütün sahabi ve tabileri ile diger ümmet fertlerin kelamlari, gerek nass ve gerekse zahiren <Allahu Teala her $eyin üstünde ve her $eyin üzerinde bulundugu, Ar$ üzerinde ve gök üstünde oldugu tabirleri ile doludurlar> demi$tir. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.103.104.105)
$ihabuddin, $afii, Hanefi Ile Maliki Mezheb Saliklerinin Kavillerinden, <Insanlarin Kitabsiz, Sünnetsiz Olarak Terkedilmeleri, Onlar Icin Daha Hidayetli Bir Yol Olmasi Lazim Gelir,> Diyen Ibn Teymiyye´nin Bu Sözü Küfürdür Diyerek Onu Yenmesi:
Sonra, ey Ibn Teymiyye! Dedigin sözlerin hulasasi $u: <Gercekten $afii, Hanefi ve Malikilerin kavillerinden anla$ildigina göre, insanlar, kitabsiz, hadissiz olarak kalmi$ olsalardi, onlar icin daha hidayetli bir yol olmasi lazim gelir>, dediginden dolayi onlarin seni tekfir edip etmeyeceklerini biliyor musun? Daha sonra, Kelamcilarin dediklerinden anla$ildigina göre, Allah ve Resulu ile ümmetin selef alimleri, dinden Akaid ilminden bahsetmediler. Ta ki, mütekelliminler akaidi beyan etmi$lerdir, demi$sin. Peki, gercekten Allahu Teala ve Resulu ile bu ümmetin selef alimlerinin Akaid ilmini beyan ettiklerini sen bize ispat! Ve onlar, senin dedigin gibi, <Allah a$agi cihette degil, yukari cihettedir; O´na hissen i$aret edilmesi (i$te Allah $udur denilmesi) caizdir> demi$lerdir diye bize naklet bakalim! Öyle bir $ey, ne Allah´in kitabinda ne Resulu (s.a.v.)´nün sünnetinde, ne A$ere-i mube$$erenin (Cennetle müjdelenen on sahabenin) hayatlarinda, ne ilk Muhacir olan sahabe ile Ensar (r.a.)´in dedikleri sözlerinde bulabilirsin. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.107)
IBN TEYMIYYE´NIN MÜLHIDLERIN KAVLINE DAYANARAK MÜSLÜMAN OLAN ÜMMET HAKKINDAKI KÖTÜ SÖZLERI
Biz Ibn Teymiyye´nin, Ehl-i sünnete muhalif olarak Kur´an´in müte$abih ayetlerine verdigi bu $eklindeki yanli$ manalarina itirazda bulunduktan sonra, bu konuda kitabimizda bir fasil (kisim) tertib edecegiz in$allah. Cünkü, Ehl-i sünnet ve´l-cemaate muhalefeti ve müte$abihler hakkinda cirkin bir dil kullanmasinin sebebi, ancak Kur´an´a dil uzatan mülhidlerin söyledikleri sözlerden ilham almasidir. In$allah ilerde o mülhidlerin sapikliklarini beyan edecegiz ki, o vakit filozof ile Yahudilerin yavrulari kim oldugu iyice anla$ilacaktir.
Sonra, bu gafil kimse (Ibn Temiyye) utansaydi, bu ümmetin ulemasinin (r.a.) $erefini bilecekti. $unu da derim ki: Ibn Teymiyye´nin gayrimüslim olan filozof ve Yahudilerin yavrulari diye iddia ettigi bu ümmetin ulemasindan ba$ka, ilahiyat meselelerinde yanli$ fikirli olan filozof, Yahudi, Rum ve Iranlilarin sapik dü$üncelerini reddederken, akil ve idraktan yoksun olan bir kavmin dediklerini itimat ettiler mi? Sonra Ibn Teymiyyeciler, Allahu Teala´nin varligini ve Nubuvvet´i (Peygamberligi) inkar edenlere kar$i, Allah´in varliginin isbati ile Nubuvvet´in isbati hakkinda yanliz nakli delillerle istidlal ettiklerini biliyorlar ki, bu nakli delilleri inkarcilara bir lokma, Islamiyetle alay edene gülünc, dü$manina ve kiskancina bir sevinc noktasi oluyor. Zira mezkur taifeler nakli delili kabul etmezler. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.108)
Sonra adi gecen $ihabuddin Yahya $öyle der: Ibn Teymiyye, Allahu Teala´ya cihet isbat edilmemesi fikrinin Yahudi ve mü$rik talebelerin dedikleri sözlerden alinmi$ oldugunu iddia etmi$ ve bunu, Peygamberimiz (sallallahu teala aleyhi ve sellem)´i büyüten Yahudi soyundan Lebid b. el-Asam´a isnad etmi$tir. Ibn Teymiyye´nin kavlini reddeden mezkur $ihabuddin de demi$ ki: <Bu mesele, Yahudi talebelerin kavillerinden alinmi$ti> davasinda bulunan kimse (ey Ibn Teymiyye!), <Sen bu fikirinde acikca bir gercege muhalefet ettin. Cünkü $üphesiz Yahudiler, Mücessime (Allah´a cisim isnad eden) ve Mü$ebbihe taifesi de Allah´i yaratiklarina benzeten taifelerdir. Bunu bütün ulema ve avam tabakasinin cogu biliyorlar. Öyle ise tecsim (Allah´a cisim isnad edilmesi) ve te$bihin zidlari nasil olur da Yahudilerin kavillerinden alinabilir. Mü$riklere gelince, zaten putlara tapiyorlardi.
Halbuki, din imamlari, putlara tapanlar, Mü$ebbihe taifesinin talebeleridirler. Puta ibadet edilmesinin temeli te$bihtir (Allah´i ba$kasina benzetmektir), diye beyan ettiler. Öyle ise, Allah´a cihet isnad edilmeyecegi ideolojisi nasil onlardan gelmis olabilir! Yahudilerin bir kolu olan Sabia taifesi ise, belde ve yerleri malum ve me$hurdur. Biz E$´ari taifesi mi o kavimlardaniz, yoksa hasimlarimiz mi o beldedendirler? Ca´d b. Dirhem´in nesebi Harran´dan oldugu davasi dogrudur. Fakat, Allahu Teala, Ibn Teymiyye´yi, Allah´a cihet isbat etmesi hakkinda zikrettigi isnaddan sorumlu tutup kendisini gözetmektedir. Ke$ke Ibn Teymiyye, bu iddia ve akidesinin arkasinda <Fir´avn, Musa´nin Allah´inin gökte oldugunu zannetti> diye delil olarak zikretseydi!. (Bera´atul-Es´arayyin.Sayfa.109)