Heykel Yasağı / M. İslamoğlu

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Hocam ben güzel sanatlar fakültesi seramik bölümünde öğrenciyim heykel yapmak konusunda sizden bilgi almak istiyorum.İslam gereği bu güne kadar insan figürleri yapmayıp sadece hayvan figürleri onlarıda sadece büst olarak yaptım. sizden daha detaylı bir bilgi yada bu konuda bilgi edinebileceğim eser isimleri alabilirsem memnun olurum. şimdiden teşekkür ederim.
space.gif
Aziz ilim talibi,
Heykel ve resim Allah Rasulü tarafından yasaklanmıştır. Bu yasağın illeti putperestliktir. Zira o dönemin insanı bir resim gördüğünde duramıyor, hemen ona tapma aklına geliyordu. Putperestlikten yeni çıkıldığı için Efendimizin bu hassasiyeti gösterdiği açık. Değilse, yere serilen üzeri resimli sergilere, üzerinde canlı figürleri olan perdelere ses çıkarmadığını da biliyoruz.
SORU ŞU: Heykel (ve resim) yasağı MUTLAK, GEREKÇESİZ, İLLETİNE MEBNİ OLMAYAN, TAABBUDİ BİR YASAK MIDIR?

Eğer bu suale evet dersek, o takdirde bu yasak her dönemde, her zemin ve zamanda katiyyetle uyulacak ve uyulmaması durumunda vebal oluşan bir yasak olur.
Fakat Kur'an'da Hz. Süleyman'ın görkemli devletinden bahsedilirken olağanüstü mahir birilerinin onun için TEMASİL (heykeller) yaptığı ifade buyurulur (Sebe 13)
Yine Enbiya 52. ayette ise Hz. İbrahim'in babasına ve kavmine "Bu TEMASİLE (HEYKELLERE) neden tapıyorsunuz" diye sorar.

İSTİNBAT: Demek ki, Hz. Süleyman için yapılan da, Hz. İbrahim'in babasının ve kavminin taptığı da TEMASİL idi.
Peki, Hz. Süleyman'ın sarayı için temasil yaptırmasından ne çıkar? Bu bize delil olur mu?
Şu çıkar: Mutlak haramlar her şeriatta ve her zamanda haramdır. Bunlar beş emniyet/emaneti oluşturan can, akıl, din, nesil ve mal emanetlerine ihanet olan cinayet, alkol, şirk ve nifak, zina ve hırsızlık her dönemde yasaktır. İlletine mebni değildir, gerekçesine dayalı değildir. Bir peygambe böyle bir şey yaptırmış ise, bu yasağın MUTLAK DEĞİL MUKAYYET olduğunu gösterir. İlletine mebnidir. Eğer yapılan heykel ve resimlere tazim ediliyorsa, kesinlikle haramdır, yasaktır, aynı hükme girer. Bu manada Güney Kore'de lider KİM'in heykelini yapmayı misal verebilirim. Onun heykellerine tazim edildiği için aynı hükümdedir. Ülkemizde bazı siyasi kişiliklerin heykeli için de aynı şey geçerlidir. Fakat diğerleri aynı hükme girmez.

Peki buradan heykel ve resimde hiç sorun olmadığı mı çıkar?
Haaayıııııır?

Yukarıdaki meselenin bir kısmıdır. İşin bir de İslam medeniyetinin kodları, müslüman zihninin işleyiş biçimi, İslam estetiği ve müslüman tasavvuru kısmı vardır.
Esasen resim insanın eşyayı elde etme tutkusunun bir uzantısıdır. Heykel ise Eski Yunan'dan beri "MİMESİS"in en belirgin aracıdır. TANRIYI TAKLİT mantığına dayalı Yunan Heykel geleneği, özünde Tanrı'yla yarışan, Tanrı'ya "Ben de yaratırım" meydan okuyuşunun bir ürünüdür. Bir tür Prometheus kompleksi yani. Batı Hümanizminin temeli olan "İnsan her şeyin ölçüsüdür" küfrünü işte bu mantık icad etmiştir.

İslam estetiği soyuttur. Bir müslüman heykeltraşın hareket noktası HAT olmalıdır. Hat sanatının kaynağı ise Kur'an'dır. Batı heykel sanatının ana objesinin kaba bir GERÇEKÇİLİK adına çıplak erkek ve kadın bedeni olması tesadüf değildir. Bu aynı zamanda bu sanatın günaha, hedonizme, aşüfteliğe alet edilmesidir.
Tarihte Müslüman ressamların hattan minyatüre nasıl yumuşak geçiş yaptığı ve ortaya ne harika eserler koyduklarını inceleyiniz. Sizde müslümanca bir heykel sanatı dili oluşturunuz. Sizin duyarlığınızda olan heykeltraşlarla birlikte bloglar oluşturup meseleyi tartışınız. Sanat zamet hard değil soft olunca sanat olur.
Bu meyanda hayvan figürleri tercihiniz de doğrudur.
Allah kalbinizi hayra ve hakka rabtetsin.
space.gif
 

abdullah birisi

Kıdemli Üye
Katılım
12 Mar 2013
Mesajlar
10,357
Tepkime puanı
517
Puanları
0
Konum
istanbul
zehiri, balın içinde sunmak, böyle bir şey sanırım...Kur an şeriati, geldikten sonra, eski şeriatlerin hükmü kalkmıştır...
 

Mugalata

Kıdemli Üye
Katılım
10 Mar 2014
Mesajlar
4,252
Tepkime puanı
146
Puanları
0
Konum
izmir
hat sanatı öneriliyor yukarıdaki yazıda. ama hat sanatı eski devirlerde kaldı. günümüzün ritminde hat sanatını uygulamak ve bununla yetinmek, tek telli bir çalgıyla çok sesli müzik yapmak gibi olsa gerek.

eskiden tek sesli müzik vardı. sonra avrupa'da çok sesli müzik gelişti. farklı sesler bir arada uyum içinde çalıyor, söylenebiliyordu.

hat sanatı stilize edilmiş harflerin bitmek bilmez tekrarına dayalı bir sanat. estetik yönü var elbette. ama günümüzün temposuna, çeşitliliğine, dinamizmine uymaz. sanatçının içindeki heyecanı, yaratma isteğini tatmin edemez.

ayrıca sanatçı çok yönlüdür. onu bir tek yöne hapsetmeyi düşünmek bile çok saçma. özgürlük denilen bir şey var ve bu akan bir sel veya esen bir rüzgar gibidir, ne bend dinler, ne de tahta perdeler.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
hat sanatı öneriliyor yukarıdaki yazıda. ama hat sanatı eski devirlerde kaldı. günümüzün ritminde hat sanatını uygulamak ve bununla yetinmek, tek telli bir çalgıyla çok sesli müzik yapmak gibi olsa gerek.

eskiden tek sesli müzik vardı. sonra avrupa'da çok sesli müzik gelişti. farklı sesler bir arada uyum içinde çalıyor, söylenebiliyordu.

hat sanatı stilize edilmiş harflerin bitmek bilmez tekrarına dayalı bir sanat. estetik yönü var elbette. ama günümüzün temposuna, çeşitliliğine, dinamizmine uymaz. sanatçının içindeki heyecanı, yaratma isteğini tatmin edemez.

ayrıca sanatçı çok yönlüdür. onu bir tek yöne hapsetmeyi düşünmek bile çok saçma. özgürlük denilen bir şey var ve bu akan bir sel veya esen bir rüzgar gibidir, ne bend dinler, ne de tahta perdeler.

nefsi kendine ilah edenler için heykel yapmak da artık yetmiyor

eğer esas olan nefsi tatmin ise haklı idiniz

hatta içki kumar zina uyuşturucu vs her melanette yapılmalıydı

ama bizim çıkış merkezimiz nefsin tatmini değildir
 

Mugalata

Kıdemli Üye
Katılım
10 Mar 2014
Mesajlar
4,252
Tepkime puanı
146
Puanları
0
Konum
izmir


nefsi kendine ilah edenler için heykel yapmak da artık yetmiyor

eğer esas olan nefsi tatmin ise haklı idiniz

hatta içki kumar zina uyuşturucu vs her melanette yapılmalıydı

ama bizim çıkış merkezimiz nefsin tatmini değildir

sanatçı nefsini tatmin etmek için sanatıyla uğraşmaz; nefsini değil, kendisini ifade etmek için sanatla uğraşır.

eğer nefs tatmini söz konusu olsaydı fuhuş, kumar, uyuşturucu vb benzetmelerinizin bir anlamı olurdu belki. ama mesele öyle olmadığı için, sanatla bunları aynı kefeye koymakla büyük haksızlık yapmış oluyorsunuz. üstelik mahlasınız "hakperest"!
 
Üst