Ehl-i Sünnet
Kıdemli Üye
- Katılım
- 5 Şub 2011
- Mesajlar
- 3,061
- Tepkime puanı
- 139
- Puanları
- 0
"MÜFTÜ NİKÂHI"
Gündemin bir ucu, müftülerin nikâh kıyması tartışmasına odaklandı. Bu konuda bir iki kelam edeyim:
1. "Nikâh kıyma" tabiri bir galat-ı meşhurdur. İslam'da "nikâh kıyma" diye bir şey yoktur. Nikâh bir akittir. Diğer akitler gibi iki tarafın icap ve kabulde bulunmasıyla kurulur. Diğer akitlerden farkı şahitliğin [ve Hanefîler dışındaki mezheplere göre velinin] şart koşulmuş olmasıdır. Bir nikâh akdinde "nikâhın tarafları", "şahitler" [ve kabul edenlere göre "veli"] dışında ayrıca "nikâh kıyan" bir makam söz konusu değildir.
2. Galat-ı meşhuru devam ettirerek söyleyecek olursak mevcut durumda "nikâh kıyma" yetkisi belediye başkanına aittir. Onun verdiği yetkiyle "nikâh memuru" nikâhı kıyar. Yapılacak bir düzenleme ile bunun müftülere de tanınmasında herhangi bir sakınca olmadığı gibi bu durum, işleyişi çabuklaştırma, geniş halk kesiminin nikâhın dinî prosedüre uygun olduğu konusunda tatmine kavuşması, resmî nikâh sonrasında bir de "imam nikâhı" kıyma ile uğraşma gibi külfetlerden kurtaracaktır.
3. İslam'da nikâh akdinin nasıl kurulduğu tabi ki önemlidir ama bundan daha önemli olanı kurulmuş olan akdin nasıl devam ettirileceğidir. Odaklanmamız gereken şey "İslam'a uygun bir evlilik hayatı ve yuva nasıl olur?" meselesi olmalıdır. Vallahu a'lem.
(Soner Duman /29.Muharrem.1439/Perşembe)
Gündemin bir ucu, müftülerin nikâh kıyması tartışmasına odaklandı. Bu konuda bir iki kelam edeyim:
1. "Nikâh kıyma" tabiri bir galat-ı meşhurdur. İslam'da "nikâh kıyma" diye bir şey yoktur. Nikâh bir akittir. Diğer akitler gibi iki tarafın icap ve kabulde bulunmasıyla kurulur. Diğer akitlerden farkı şahitliğin [ve Hanefîler dışındaki mezheplere göre velinin] şart koşulmuş olmasıdır. Bir nikâh akdinde "nikâhın tarafları", "şahitler" [ve kabul edenlere göre "veli"] dışında ayrıca "nikâh kıyan" bir makam söz konusu değildir.
2. Galat-ı meşhuru devam ettirerek söyleyecek olursak mevcut durumda "nikâh kıyma" yetkisi belediye başkanına aittir. Onun verdiği yetkiyle "nikâh memuru" nikâhı kıyar. Yapılacak bir düzenleme ile bunun müftülere de tanınmasında herhangi bir sakınca olmadığı gibi bu durum, işleyişi çabuklaştırma, geniş halk kesiminin nikâhın dinî prosedüre uygun olduğu konusunda tatmine kavuşması, resmî nikâh sonrasında bir de "imam nikâhı" kıyma ile uğraşma gibi külfetlerden kurtaracaktır.
3. İslam'da nikâh akdinin nasıl kurulduğu tabi ki önemlidir ama bundan daha önemli olanı kurulmuş olan akdin nasıl devam ettirileceğidir. Odaklanmamız gereken şey "İslam'a uygun bir evlilik hayatı ve yuva nasıl olur?" meselesi olmalıdır. Vallahu a'lem.
(Soner Duman /29.Muharrem.1439/Perşembe)