''Müslümanca yaşamaya'' dair hatırlanası 12 husus

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
''Müslümanca yaşamaya'' dair hatırlanası 12 husus

Aşağıda yer alan Said Nursi referanslı 12 madde
virgul.gif
“hazır Müslüman”lığımızı ve “doğuştan edindiğimiz iman”ımızı “fabrika ayarları”na geri dönerek yeniden yüklemeye bir çağrıdır
nokta.gif
nokta.gif
nokta.gif





Aklımız erdiğinden beri kendimizi “Müslüman” biliyoruz
nokta.gif
Öyle ki “Sen Müslüman değilsin!” sözünü hakaret sayıyoruz
nokta.gif
İslam’ın beş şartını ezberden saymaya hazırız
nokta.gif
Yeri geliyor “Müslüman olmayanları” hizaya çekmeye hevesleniyoruz
nokta.gif
Günahkârları “emr-i bilmaruf ve nehy-i ani’l münker”le ütülemek için fırsat kolluyoruz
nokta.gif
Aramızdan birileri gayr-i Müslimlere azıcık empati beslemeye kalksa
virgul.gif
“diyalogcu” ve “işbirlikçi” etiketiyle paspas ediyoruz
nokta.gif
Günahkâr da olsa bir insanın anlaşılması gerektiğini ağzından kaçırıverse benim gibi biri
virgul.gif
bir çırpıda “light Müslüman”laşıyor
virgul.gif
tribünlere oynamakla
virgul.gif
birilerine “şirin gözükme” ikiyüzlülüğüyle suçlanıyor
nokta.gif

Şu ana kadar yukarıda saydığım ve sayamadığım etiketlerin bir çoğunu aldım
nokta.gif
Bu satırlar bittiğinde aklıma gelmeyenleri de almayı göze aldım
nokta.gif
Aşağıda yazdıklarım
virgul.gif
şu “hazır Müslüman”lığımızı ve “doğuştan edindiğimiz iman”ımızı “fabrika ayarları”na geri dönerek yeniden yüklemeye bir çağrıdır
nokta.gif
Hemen belirtmeliyim ki
virgul.gif
bu konuda üstadım Said Nursî’dir
nokta.gif
Hiçbir yerinde “Biz Müslümanlar” “Dinimiz der ki…” diye bir ifade bulamayacağınız Risale-i Nur’un-ihtimal ki kimi Risale okuyucularının da karşı çıkacağı-‘Müslüman’ı ve ‘Mümin’i ‘insan olmak’tan başlayarak yeniden inşa eden söylemiyle formatlanmış aklımın ürünleridir:

1
nokta.gif
“Bizim dinimiz” dediğimiz İslam tüm insanlığa hitap etmekte ve tüm varoluşu tanımlamaktadır
nokta.gif
İslam varlığın estetik kodlarıyla barışık yaşamanın adıdır
nokta.gif
“Biz” diye bildiklerimiz de “başkaları” diye ötelediklerimiz de İslam’a sahip olmakla değil İslam’a tâbi olmakla yükümlüdür
nokta.gif
İslam
virgul.gif
bize ait değil
virgul.gif
“bizim dinimiz” değil; biz İslam’a aidiz
nokta.gif

2
nokta.gif
Takva sahibi olmak
virgul.gif
allah.gif
’a daha yakın olmaktır
nokta.gif
allah.gif
’a yakınlığı ancak
allah.gif
bilir ve
allah.gif
ölçer
nokta.gif
O yakınlığın bir rengi ve tonu yoktur
nokta.gif
Kimse kendisini başkalarına göre “koyu” Müslüman
virgul.gif
bir başkasını da kendisine göre “light” ya da “ılımlı” sayamaz
nokta.gif
Hele de dinde daha “ileri” olan biri “geride” kaldığını düşündüğü birilerini aşağılayamaz
nokta.gif
Kılık kıyafetiyle
virgul.gif
zikri ve tarikatıyla
virgul.gif
camiye gidiş sıklığı ve Kur’ân’dan daha çok sayfa okumakla kendini “daha muttaki” bilenler
virgul.gif
daha az “takva” bildiklerine tepeden bakamaz
nokta.gif
Çünkü
virgul.gif
allah.gif
’la olmak
virgul.gif
allah.gif
’ı yanına çekip başkaları üzerinde
allah.gif
adına otorite kullanmak değildir
nokta.gif
allah.gif
’a daha yakın olan
virgul.gif
allah.gif
’a muhatap olmanın sorumluluğuyla daha çok titrer
nokta.gif
Sapma tehlikesini daha yakınlarında bilerek daha çok duyarlılık yüklenir
virgul.gif
daha çok tövbe etme ihtiyacı duyar
nokta.gif
Daha çok sevildiğini bilerek
virgul.gif
o sevgiyi yitirme mahcubiyetini daha çok taşır
nokta.gif
Başkalarından önce kendine çekidüzen verir
nokta.gif
Kendi hatalarını sayıp dökmekten hatalarından dolayı başkalarına sövüp saymaya fırsat bulmaz
nokta.gif
Kendi ayıplarını bilmenin mahcubiyetiyle başkalarını kınamaya yüzü kalmaz
nokta.gif
Daha az günahkâr olan daha çok günahkâr olana düşman olmaz
nokta.gif
Aksine o günaha kendisinin de sapabileceğini hatırlar
virgul.gif
günahtan korkar
virgul.gif
günahkâra acır
nokta.gif
Günahkârın günahına bakıp kendisini temize çıkarmaya kalkmaz
nokta.gif
Kendini günahtan uzak tuttuğu için gururlanmak yerine sadece Rabbine şükreder
nokta.gif
“Ben çarşaflıyım sen değilsin” çarşafından ayrıcalık çıkarmaz
nokta.gif
“Ben namaz kılıyorum
virgul.gif
sen bara gidiyorsun ama
nokta.gif
nokta.gif
nokta.gif
” türü dışlamalara prim vermez
nokta.gif

3
nokta.gif
İslam ilk insanla başlamıştır
nokta.gif
İslam
virgul.gif
her insanla yeniden başlar
nokta.gif
Her insan
virgul.gif
İslam’a teslim olma borçludur
nokta.gif
Teslimiyet borcunu tam olarak ödeyip alacaklı duruma geçmiş biri de olmadı henüz
nokta.gif
Hazreti Peygamber (asm) bile “Sana hakkıyla şükredemedik…” diyerek hakkını hakkını veremediğini belirtir
nokta.gif
Öyleyse
virgul.gif
kendini doğuştan “Müslüman” bilen bizlerin Müslümanlığımıza bir mirasmış gibi yaslanıp “başkaları”na üstünlük taslama hakkı yok
nokta.gif
Tam da bu yüzden
virgul.gif
allah.gif
indinde din İslam’dır” mealindeki ayete “
allah.gif
indinde ben ne kadar Müslümanım?” diye kendimizi sorgulayacak bir sorumlulukla muhatap oluruz
nokta.gif
allah.gif
indinde din İslam’dır” ayetini “
allah.gif
indinde sadece Müslümanlar makbuldür; o da biziz!” diye anlarsak
virgul.gif
ayetin anlamını ıskalarız
virgul.gif
teslim olma sorumluluğunu üzerimizden atarız
nokta.gif
Hıristiyan diye bildiğim adamın
allah.gif
indindeki makbuliyetini sorgulamaktan daha öncelikli olan
virgul.gif
Müslüman diye bildiğim benim
allah.gif
indindeki makbuliyetimi sorgulamaktır
nokta.gif
Önceliğimi böyle bilirsem
virgul.gif
allah.gif
indinde adam olmak için umutlanırım
nokta.gif
Öbür türlüsü kendime başkalarının hataları üzerinden erdem biçmeye kalkmaktır ki
virgul.gif
baştan adam olmanın yolunu kendime kapatırım
nokta.gif

4
nokta.gif
Kur’ân “bizim” diye kendi kültürümüze hapsedeceğimiz
virgul.gif
ulusal kimliğimizin etiketi
virgul.gif
kişisel anlayışlarımızın kalkanı yapacağımız nostaljik bir hatıra değildir
nokta.gif
Kur’ân
virgul.gif
Yaratıcı’nın tüm insanlığa hitabıdır
nokta.gif
İnsanlığın ortak paydasıdır
nokta.gif
Vahiy
virgul.gif
müslümanların tarafını tutmaz
nokta.gif
Müslümanları daha çok sözlerine tâbi olmaya çağırır
nokta.gif
Hitabı “insanlık ailesi”nedir: “Yâ eyyühennâs…” “Yâ eyyühe’l insan…” Hitabı “iman etme çabası içinde olan herkes”e yöneliktir
nokta.gif
“Yâ eyyühellezîne âmenu…/ey iman edenler…” şeklindeki hitapları
virgul.gif
kendilerini mümin bilenleri onaylamak için değil
virgul.gif
o onayı hak edecek iman etme eyleminin hakkını vermeye çağrıdır
nokta.gif
Kur’ân “bizim kitabımız” diye yanımıza çekerek başkaları karşısında kullanacağımız bir koz değil
virgul.gif
başkalarından çok biz muhataplarını anlama
virgul.gif
kavrama
virgul.gif
yaşama sorumluluğuyla borçlandırır
nokta.gif
Kur’ân’dan üstünlük alacaklı değiliz; Kur’ân’a sorumluluk borçluyuz
nokta.gif
Kitab’a yaslanmamız
virgul.gif
Kitab’la uslanmamız gerekir
nokta.gif
Kitab’ına uydurmak değil
virgul.gif
Kitab’a uymak beklenir Müslümanlardan
nokta.gif

5
nokta.gif
İnsan gibidir Kur’ân; kendisine ne kadar ilgi gösterilirse o da o kadar ilgi gösterir
nokta.gif
Ne kadar ciddiye alınırsa
virgul.gif
o kadar derinden söyler sözlerini
nokta.gif
“Bizim kitabımız” diyerek kendilerini Kur’ân’ın muhatabı sayan bizler
virgul.gif
Kur’ân’a başkalarından daha çok ilgi borçluyuz
nokta.gif
Kur’ân üzerinden kendine ayrıcalıklar biçmeler
virgul.gif
üstünlükler devşirmeler Müslüman’ın işi değil
nokta.gif
Müslüman’a düşen Kitab’ın hakkını vermektir; Kitab üzerinden hak talep etmek değil
nokta.gif
Hal böyle olunca
virgul.gif
“Hıristiyanlar ve Yahudiler kendi kitaplarını tahrif etmişler” gerekçesinin ardına saklanıp ona buna “diyalogcu” demelerle kendimizi temize çıkarmak boş iş… Artık ayetleri aklımızca tasnif etmeyi bırakmalı
virgul.gif
aklımızı ayetlere vurup aklımızı dönüştürmeye bakmalıyız
nokta.gif

6
nokta.gif
İmanın şartları arasında Tevrat’a ve İncil’e de iman etmek vardır
nokta.gif
“Kitaplara iman etmek” İncil’e ve Tevrat’a inanmayı içerir
nokta.gif
Peygamberlere iman etmek
virgul.gif
İsa Aleyhisselam’ı da Mûsa Aleyhisselam’ı da “bizim peygamberimiz” bilmek demeye gelir
nokta.gif
Kim demiş “onlar başkalarının Peygamberi” diye
nokta.gif
Hiç olmazsa
virgul.gif
“Bizim Kitabımız”da bu iki peygamberin sözünün sözümüz edildiğini bilelim de susalım
nokta.gif
nokta.gif
İncil de
virgul.gif
Tevrat da
virgul.gif
İncil’in ve Tevrat’ın takipçileri de bir şekilde bir yerde bir gerçeği dillendiriyorsa
virgul.gif
o gerçeğe sırt dönmek
virgul.gif
yok saymak
virgul.gif
dudak bükmek insanlığa sığar mı? İnsanlığa sığmayan Müslümanlığa sığar mı?

7
nokta.gif
İslam
virgul.gif
kimin elinde olursa olsun doğru ve güzel olana taraftar olma duyarlılığıdır
nokta.gif
Müslüman bir ülkede yaşamaya dayanıp
virgul.gif
Müslüman bir ebeveynden doğmaya yaslanıp İslam’ı kendi taraftarımız eylemek
virgul.gif
çantada keklik görmek değildir
nokta.gif
Çin’de de olsa
virgul.gif
Çince de söylense
virgul.gif
“kitapsız” bir Çinli’nin dudağından dökülüyor da olsa
virgul.gif
hikmet yitiğimizdir
nokta.gif
Bulunduğu yerde görüp almak
virgul.gif
başımıza taç etmek İslam’ın şartıdır
nokta.gif
Çirkin ve batıl söz
virgul.gif
şeyhimizin dudağında da olsa
virgul.gif
zulüm ve aşağılama kardeşimizin elinden de gelse
virgul.gif
karşısındayız
virgul.gif
“münker”imizdir
virgul.gif
bize ait değildir
nokta.gif
“Biz Müslümanız
virgul.gif
haklıyız; onlar Hıristiyan
virgul.gif
Yahudi ve kâfir; haksızlar” kolaycılığı daha konforlu geliyor olabilir ama işe yaramaz
nokta.gif
Bu yaklaşım İslam’ı sadece “Müslüman taraftarlığı” olarak tarif eder; kimseyi hakkıyla İslam etmez
nokta.gif

8
nokta.gif
Gariptir ki
virgul.gif
ülkemizde “misyonerlik”e açıkça ve topluca tepki gösterirken
virgul.gif
ahlaksızlığa ve dinsizliğe karşı pek suskunuzdur
nokta.gif
Çünkü “misyonerler” “bizim dinimiz”e karşı “kendi dinlerini” takdim ederler
nokta.gif
Türklere ait olmayan bir dinin propagandası “kanımıza dokunur
nokta.gif
” Ama Türkleştirildiği için tüm “millî”ler ahlaksızlık da olsa benimsenebilir
nokta.gif
Meselâ
virgul.gif
“millî” ise “piyango”ya ses çıkmaz
virgul.gif
“millî içki” olduğu sürece rakıya laf edilmez
nokta.gif
Mesele hakikatin izinden yürümekse
virgul.gif
“bize ait olan” ve “bize ait olmayan” diye bir ayırım yoktur
nokta.gif
Hakikat bize ait değil
virgul.gif
biz hakikate ait olmalıyız
nokta.gif
Kaldı ki Hıristiyan misyonerinin bize Hz
nokta.gif
İsa’yı ve Hz
nokta.gif
Meryem’i daha iyi anlatması mümkün müdür ki? “Biz” bir Müslüman olarak İsa Aleyhisselam’a misyonerden daha çok tâbi değil miyiz? Hazreti Meryem’i nice papaz ve rahipten daha iyi ve net tanıyor değil miyiz? Kur’ân’da Peygamberimiz Muhammed Mustafa (asm) annesi hakkında tek bir kelime yokken
virgul.gif
İsa Aleyhisselam’ın annesi hakkında tek başına sûre var değil midir? Herkese ve her millete ait olan İslam’ı “millî”leştirirsek
virgul.gif
işte o zaman misyonerlerin düştüğü hataya düşeriz; Hıristiyanlaşırız
virgul.gif
Yahudileşiriz
nokta.gif
Hıristiyanlardan çekineceğimize Hıristiyanlaşmaktan çekinmeli değil miydik? Yahudilerin hepsini insafsızca lanetli ilan edene kadar içimizdeki Yahudileşme eğilimine karşı canla başla direnmeli değil miyiz?

9
nokta.gif
“Onlar kitaplarını tahrif etmiş
virgul.gif
biz öyle bir şey yapmadık ki…” diyerek
virgul.gif
Kur’ân’ın tarifiyle “Ehl-i Kitab” olan Hıristiyan ve Yahudileri hepten kâfir edip kendimizi hepten aklamak yok İslam’da
nokta.gif
Tamam; “Tevrat ve İncil ile Yahudi ve Hıristiyanlar arasında "tahrif" ilişkisi var
nokta.gif
Onlar Kitab'ı tahrif ettiler
nokta.gif
Muharref bir Kitab'a inanmaya tepki gösteriyoruz Müslümanlar olarak
nokta.gif
Haklıyız elbette
nokta.gif
Ancak
virgul.gif
Kur'ân ile Müslümanlar arasındaki ilişkiyi tarif eden "tehcir"e de aynı derecede tepki göstermemiz gerekmez mi? Kur'ân'ın tarifiyle (25/30) Müslümanlar da Kitab'ı “mehcur” etmiştir
nokta.gif
Yani Kitab'a “son kullanma tarihi geçmiş
virgul.gif
miadı dolmuş
virgul.gif
tedavülden kalkmış kalp para” muamelesi yapmaktadırlar
nokta.gif
Kitab'ı tahrif etmeye gösterdiğimiz tepkinin hiç olmazsa onda birini tehcir etmeye göstermemiz gerekmez mi? Üstelik tahrif başkalarının cürmü tehcir bizim cürmümüzdür
nokta.gif
Müslüman’a kendi kusurunu başkalarından daha büyük bilmek düşüyor değil mi?

10
nokta.gif
“Emr-i bi’lmaruf
virgul.gif
nehy-i ani’lmünker” doğru bildiğimizi başkalarına emretmek
virgul.gif
yanlış bildiğimizi başkalarına yasaklamak değildir
nokta.gif
Bildiğimiz doğru ve yanlışlar önce kendi yakamıza yapışmamızı gerektirir
nokta.gif
“Ben ne kadar doğruyu yaşıyorum?” diye kendini sorgulatır
nokta.gif
Başkalarına doğruyu “emretme”nin en doğru
virgul.gif
en sahici ve en etkili yolu
virgul.gif
kendine doğruyu emretmektir
virgul.gif
kendi nefsinde doğruyu yaşamaktır
nokta.gif
“Emr-i bi’lmaruf
virgul.gif
nehy-i ani’lmünker” başkalarına jandarma yapmaz bizi
nokta.gif
Yoksa
virgul.gif
merhemini başına sürmeyen kel gibi çaresiz ve komik oluruz
nokta.gif
Bir kişiden “kendi maruf”u bildiği bir işi yapması istenir ancak
nokta.gif
Namaz kılmayı kendine “maruf” yani “güzel bir borç” bilmiyorsa kişi
virgul.gif
ona namazı emretmek sadece zorlama olur
nokta.gif
“Emretmek” demek
virgul.gif
ona namazın güzelliğini anlatacak zarafeti kuşanmaktır
nokta.gif
Namazı “emretmek”
virgul.gif
namaz kılan biri olarak namazımızla başkalarına örnek olmakla başlar
nokta.gif
Namazı başkalarına emreden daha çok kendine namaz kıldırır
virgul.gif
kendini namazla daha çok adam kılar
nokta.gif
Namaz kılmayandan daha çok secde eder
nokta.gif
Başkalarını uyarırken
virgul.gif
kendi kıyafetine
virgul.gif
kendi anlayışına
virgul.gif
kendi cemaatine
virgul.gif
kendinden yana olmaya çağırmaz insanı
virgul.gif
Rabbine çağırır
nokta.gif
Hakikati anlatmanın karşılığında kendine taraftarlık ücreti istemez
nokta.gif
Çok iyi bilir ki Rabbi “ücret istemeyenlere tâbi ol”maya çağırır insanları
nokta.gif

11
nokta.gif
Bu vesileyle
virgul.gif
Kur’ân’ın “kötüler”den söz ederken de
virgul.gif
“kötüler”in kötülükleriyle meşgul olmaya değil
virgul.gif
kötüler karşısında da iyi olmaya
virgul.gif
kötülüklerden uzak durmaya çağırdığını hatırlamak gerek
nokta.gif
Örneğin
virgul.gif
Musa ve Harun Aleyhimüsselâm’ı “azgın” Firavun karşısında “yumuşak sözlü” olmaya çağırırken
virgul.gif
kendi elçilerine sorumluluk yükler
nokta.gif
Firavun üzerinden Mûsa’ca (as) duruşu öğretir bize
nokta.gif
Bu durumda
virgul.gif
Elçi’lerin izinden yürüdüğünü söyleyen “bizler”i de Firavun’un nasıl bir adam olduğu değil Firavun karşısında nasıl bir adam olunacağı ilgilendirir
nokta.gif
Mevlana’nın hatırlatmasıyla
virgul.gif
başkası şarap içmiş olabilir ama bizim sarhoşa sarhoşça davranmayacak bir ayıklık içinde olmamız gerekir
nokta.gif
Yoksa şarabı başkası içer
virgul.gif
biz sarhoş oluruz; değil mi?

12
nokta.gif
Haddimi biliyorum
nokta.gif
Yazdıklarımda hata olabileceğini kabul ediyorum
nokta.gif
Eksik anlatmış
virgul.gif
yanlış anlaşılacak şekilde yazmış olabilirim ama yerleşik sloganların düşünce yerine koyulmasına da karşıyım
nokta.gif
Haddimi bildirmeye kalkanların da haddini bilmiş olmasını diliyorum
nokta.gif
Bunları İslam’dan ayrıcalık elde etmiş biri olarak değil
virgul.gif
İslam’a teslimiyet borcumu ödemek niyetiyle yazıyorum
nokta.gif
Bu hatırlatmaları
virgul.gif
Kur’ân’ı taraftarım eylemek için değil
virgul.gif
Kur’ân’a talebe olmak için yapıyorum
nokta.gif

Senai Demirci - Haber 7
senaidemirci@gmail com
 
Üst