Nas ile mezhep çatıştığı zaman

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Ubeydullah el-Kerhî’ (v. 340/951):

“Mezhebimizin hükümlerine uymayan her âyet ya te’vil edilmiştir yahut da mensûhtur; her hadîs de böyledir: ya te’vîl edilmiştir yahut da mensûhtur; başka bir hadis ile yürürlükten kaldırılmıştır.” [el-Kerhî, er-Risâle, İst. ts, s. 84.]

Kerhî’nin demek istediği şudur: Nas ile mezhep çatıştığı zaman biz mezhep hükmünü alır, onu uygularız.

[Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İst., 2001, İz yayıncılık, s. 236]
 

ŞAKİROĞLU

Asistan
Katılım
16 Nis 2013
Mesajlar
375
Tepkime puanı
3
Puanları
18
Yaş
73
Konum
İSTANBUL
Web sitesi
www.hikayeler.net
Hanefi Alim Kerhi'nin anlattığından şu anlam çıkıyor:

Kur'an ayetleri bire bir uygulanamaz. Ayetlere bakılacak, hüküm çıkarılacak.

Hanefi Alim Kerhi, ''hadisler de böyledir'' dediğine göre...

Günümüzde ''hadisler Kur'an'ın tefsiridir'' diyen kimseler, -Hanefi Alim Kerhi'nin açıklamasına göre-, buz gibi yalan söylemiş oluyorlar.
 

Darul_Beka

Profesör
Katılım
17 Kas 2013
Mesajlar
2,214
Tepkime puanı
174
Puanları
63
Ubeydullah el-Kerhî’ (v. 340/951):

“Mezhebimizin hükümlerine uymayan her âyet ya te’vil edilmiştir yahut da mensûhtur; her hadîs de böyledir: ya te’vîl edilmiştir yahut da mensûhtur; başka bir hadis ile yürürlükten kaldırılmıştır.” [el-Kerhî, er-Risâle, İst. ts, s. 84.]

Kerhî’nin demek istediği şudur: Nas ile mezhep çatıştığı zaman biz mezhep hükmünü alır, onu uygularız.

[Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İst., 2001, İz yayıncılık, s. 236]
nas ile mezhep çatıştığında mezehebe uyulacaktır diye bir şey mi söylemiş el Kerhi
ya arkadaş bari okuduğunuzu anlayın
 

Darul_Beka

Profesör
Katılım
17 Kas 2013
Mesajlar
2,214
Tepkime puanı
174
Puanları
63
kerhinin demek istediği o değil
bir daha oku
bir daha oku
 

kebîkec

İhvan Forum Üye
Katılım
21 Eyl 2007
Mesajlar
8,080
Tepkime puanı
1,922
Puanları
113
Ubeydullah el-Kerhî’ (v. 340/951):

“Mezhebimizin hükümlerine uymayan her âyet ya te’vil edilmiştir yahut da mensûhtur; her hadîs de böyledir: ya te’vîl edilmiştir yahut da mensûhtur; başka bir hadis ile yürürlükten kaldırılmıştır.” [el-Kerhî, er-Risâle, İst. ts, s. 84.]

Kerhî’nin demek istediği şudur: Nas ile mezhep çatıştığı zaman biz mezhep hükmünü alır, onu uygularız.

[Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İst., 2001, İz yayıncılık, s. 236]

Kerhi yi tanımadan ne dediğini anlamak mümkün olmaz. Önce linki tıklayıp bi okumakta fayda var.


Akabinde hicretten 340 yıl sonra vefat etmiş birisinden bahs ettiğimize göre yaşadığı dönemi hatırlayıp tedvin ve tasnif dönemlerinin bittiği ve fıkhın sistematik hale geldiği ve bu sebeple nasları anlayacak babayiğitlerin sahabe ve belkide tabiundan kimseyi göremeyecekleri bir döneme tekabul ettikleri gerçeğinden hareketle deriz ki; ilmimizin yetmediği yerlerde ilim sahiplerine tabi olmak daha garantili görünmektedir. Zira herkes istinbat kabiliyetine sahip olamayabilir.:)
 

DostunDostu

Süper Moderatör
Yönetici
Katılım
30 Eyl 2013
Mesajlar
6,183
Tepkime puanı
473
Puanları
83
Ubeydullah el-Kerhî'nin bu konuda çıkış noktası farklı diye düşünüyorum. Zannedildiği gibi Kur'an ve hadisleri mezheplerden aşağı görmüyor. Şöyle ki, bir döneme yakın olanlar vahyin kültürel kodlarına yakın olmaları hasebi ile mânânın esasına sonradan gelenlerden daha yakındırlar. Bu durumda belli mezhepler üzerinde ümmet olarak sosyal mutabakat oluşmuşsa sonradan çıkacak iddialar bu mutabakatın içine fitne tohumları ekeceği için zararlıdır. Çünkü islâmda esas olan tevhid inancıdır, lafızların lamı cimi teferruat kalıyor.

Salt Kur'ancılar mezheplere karşı olduklarını söylüyorlar lakin bu tavırlarıyla yeni bir mezhep oluşturduklarının farkında değiller. Çünkü yarın biri gelecek onun dediğine itiraz edecek, öbürsü gün onun, .... bu şekilde her kafadan ses çıkacak, ümmetin mutabakatı bozulacak. Unutulmamalıdır ki huzur ve selâmetin temeli toplumsal mutabakattır. Jan Jak Russo falan okudukça bunları öğrenmiş olduk elhamdülillah! :)-
 
Üst