Yerli Savunma Sanayi

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
HÜRJET’in simülatörü tamamlandı
TUSAŞ, HÜRJET için geliştirilen simülatörü başarıyla tamamladı. Geçmişteki simülatörler, hava aracı tamamlandıktan sonra üretiliyor ve kullanıcıya teslimatı ürün teslimatının çok sonrasında gerçekleştiriliyordu. HÜRJET ile bu çalışma sistemini değiştiren TUSAŞ, proje takvimiyle birlikte üretimi başlayan bir mühendislik simülatörünü kullanıma hazır hale getirdi.
4 ay gibi kısa bir sürede yapımı tamamlanan simülatör, mühendislik ekipleri ve test pilotlarının kullanımına sunuldu.
HÜRJET için geliştirilen simülatör uçağın tasarım ve üretimine büyük katkı sağlıyor. Simülatör sayesinde mühendisler, daha üretim aşamasındayken, uçağın sorunlarını gözlemleyebiliyor. Bu sayede, değişmesi gereken tasarımları daha uçağa entegre etmeden, tasarım aşamasında belirleyen ekip, uçağı daha emniyetli bir hale getirirken, projeyi de takvimine uygun bir şekilde ilerletiyor.
Kaza riski ortadan kalkıyor
Bir uçak üretildikten sonra pilotlarla yapılan uçuş testlerinin ardından, bazen uçakta birden fazla parçanın değiştirilmesi gerekebiliyor. Üretimden sonra değiştirilen parçalar ise hem zaman hem de maliyet açısından büyük bir kayba neden olabiliyor.
Simülatör sayesinde sorunları ve riskleri önceden fark eden uçağın mühendislik ekibi bu duruma hemen çözüm buluyor. Ayrıca simülatörle birlikte uçağın kaza riski de ortadan kaldırılıyor. Uçakla test uçusundan önce simülatörde eğitim gören pilotlar bu sayede uçağı yakından tanıyarak bilgi sahibi oluyor.
Hataların ortadan kaldırılmasına imkan sağlayan bu simülatör uçağın yapımında görev alan ekibin motivasyonunu da artırıyor. Simülatör projede çalışan ekiplerin üretmeye çalıştıkları uçakla uçma deneyimi yaşamasına imkan tanıyor. Böylelikle simülatör ekiplere büyük bir motivasyon kaynağı oluyor.
Hürjet projesi
HÜRJET ömürlerinin artık sonuna yaklaşan T-38M uçaklarının yerine konmak üzere geliştirilmeye başlandı. HÜRJET için çalışmalara başladığında kendisine büyük hedefler koyan TUSAŞ, hava aracı ile birlikte üretimine başladığı simülatör, dijital test ve doğrulama ortamları ile kaza kırım gibi riskleri en aza indirirken, emniyet kalitesini de artırıyor. Büyük bir işbirliği çerçevesinde geliştirilen HÜRJET'in 2022 yılında gökyüzünde uçması bekleniyor.
1600538055-4055e1.jpg
 

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen yerli Gökbey Genel Maksat Helikopteri, yıl sonunda yerli motoruyla buluşacak.
 

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
2021-08-30 16:24:00 -
AKINCI TİHA'nın kullanacağı yerli mühimmatlar belli oldu

AKINCI Taarruzi İnsansız Hava Aracı (TİHA) ile Türk Silahlı Kuvvetleri, ilk kez insansız bir platformdan Mark serisi genel maksat bombalarını kullanabilecek. Bilindiği üzere; halihazırda güvenlik birimleri envanterinde bulunan ANKA ve Bayraktar TB2 tipi SİHA’lar, nispeten düşük faydalı yük kapasitelerine olmaları sebebi ile mini mühimmatları kullanabiliyorlar.
Bu sebepten ötürü Roketsan, L-UMTAS Füzesi üzerinden 22.5 kilogram ağırlığındaki MAM-L mühimmatını ve CİRİT Füzesi üzerinden ise 6.5 kilogram ağırlığındaki MAM-C mühimmatını geliştirdi. Türk SİHA’ları bu mühimmatlarla çok başarılı görevler icra ettiler ve adlarını muharebe sahasına altın harflerle yazdırdılar.
Ancak bu tip hafif mühimmatlar, bina ve mağara gibi nispeten dayanıklı hedeflere karşı yetersiz kalabiliyorlar. Bu sebepten ötürü özellikle Irak’ın Kuzeyi’ndeki zorlu taarruz görevleri, çoğunlukla halen F-16 ile F-4 tipi savaş uçakları tarafından gerçekleştiriliyor.
AKINCI’nın aktif olarak muharebe görevine başlamasıyla birlikte ise bu durumun değişmesi bekleniyor. Yaklaşık 1.5 ton mühimmat kapasitesine sahip olan AKINCI, hemen hemen bir savaş uçağı tarafından kullanılan bütün mühimmatları kullanabilecek. Böylelikle de F-16 ve F-4 tipi savaş uçaklarımızın gövde ömürlerinden tasarruf edeceğiz.
1630329378-b661fe.jpg

AKINCI TİHA'nın kullanacağı yerli mühimmatlar
SOM Seyir Füzesi

TÜBİTAK-SAGE tarafından geliştirilen ve Roketsan tarafından seri üretimi gerçekleştirilen SOM, Türkiye’nin ilk milli havadan atılan seyir füzesi (ALCM)’dir. Azami 250+ kilometre menzili bulunan SOM Seyir Füzesi, düşük radar kesit alanı ve hassas vuruş yeteneğine sahiptir.
1630329206-9e98dd.jpg

Yaklaşık 600 kilogram ağırlığındaki SOM Füzesi; 4 metre uzunluğa, 230 kilogramlık harp başlığına ve gelişmiş güdüm ile navigasyon sistemlerine sahiptir. Şu ana kadar sadece F-16 ve F-4’lerde kullanılan SOM, AKINCI’nın gövde altı silah istasyonuna entegre edilebilmektedir.
1630329094-46fab7.jpg

TEBER Güdüm Kiti
Roketsan tarafından geliştirilen TEBER Lazer Güdüm Kiti, MK-81 ve MK-82 Genel Maksat Bombaları’na vuruş kabiliyetinin artırılması amacıyla entegre edilen bir lazer güdüm kitidir
TEBER, Genel Maksat Bombaları’nı Ataletsel Ölçüm Birimi (AÖB), Küresel Konumlama Sistemi (KKS) ve yarı aktif Lazer Arayıcı Başlığı (LAB) kullanarak akıllı bir silah sistemi hâline getirmektedir.
1630329066-6827f3.jpg

Burun kısmına istenildiği zaman takılabilen yarı aktif LAB ile silah sistemine hareketli hedefler karşısında hassas vuruş kabiliyeti kazandıran TEBER’in, LAB bölümüne yaklaşma sensörü ekleme seçeneği de mevcuttur.
1630329031-25d7b0.jpg

Hassas Güdüm Kiti (HGK)
HGK-82 mevcut 500 lb Mk-82 genel maksat bombalarını KKS/ANS güdüm sistemi ile havadan karaya akıllı ve hassas vuruş kabiliyetine sahip mühimmata çeviren, BRU 57 adaptörü ile çoklu atılabilen güdüm kitidir. HGK-82, 25+ kilometre menzile sahiptir.
1630328997-ababe9.jpg

MAM-T, MAM-L ve MAM-C
Türkiye’nin güdümlü mühimmat üssü Roketsan, halihazırda Türk Silahlı İnsansız Hava Araçlarının (SİHA) tek mühimmat tedarikçisi konumunda bulunuyor. Roketsan, SİHA platformlarının düşük ağırlıklı ve yüksek etkili mühimmat ihtiyacını karşılamak amacıyla ilk olarak L-UMTAS üzerinden MAM-L’yi geliştirdi. Roketsan, sonrasında ise daha küçük hedefler için CİRİT Füzesi üzerinden MAM-C Mini Akıllı Mühimmat’ını geliştirdi.
1630328968-b26e5b.jpg

Muharebe sahasında SİHA platformları tarafından ihtiyaç duyulan daha büyük harp başlığına sahip mühimmatları geliştirmek için çalışmalarına başlayan Roketsan, bu kapsamda TEBER Lazer Güdüm Kiti üzerinden MAM-T mühimmatını geliştirdi.
1630328933-9162ab.jpg

UMTAS, L-LUMTAS ve CİRİT
AKINCI, Anti-Tank ve Anti-Personel gibi nispeten hafif mühimmatların gerektiği görevler esnasında Roketsan tarafından geliştirilen UMTAS, L-UMTAS ve CİRİT Füzelerini kullanabilecek.
1630328916-ccd950.jpg

Mark Serisi Genel Maksat Bombaları
Mark serisi genel maksat bombaları; MK-81, MK-82, MK-83 ve MK-84 olmak üzere dört ana çeşitten oluşan hava-yer mühimmatlarıdır. Bu bombalar, çeşitli tiplerde güdüm kiti entegrasyonu ile akıllı hale getirilebilmektedir.
1630328866-c989f7.jpg

Nüfuz Edici Bomba (NEB)
SaGe tarafından geliştirilen ve MKE tarafından üretilen Nüfuz Edici Bomba (NEB), yer üstü ve yer altındaki hedeflere karşı kullanılmak üzere tasarlanan, “Ardışık Delici Harp Başlığı” teknolojisine sahip, Türkiye’de geliştirilen ilk beton delici mühimmattır. NEB’in dış geometrisi, güdüm kiti arayüzleri, kütle, kütle merkezi ve eylemsizlik özellikleri MK-84 (2000 lb.) Genel Maksat Bombası (GMB) ile benzerdir.
1630328817-37e745.jpg

GÖKDOĞAN ve BOZDOĞAN Hava Hava Füzeleri
- BOZDOĞAN Görüş İçi Hava Hava Füzesi (WVRAAM)

BOZDOĞAN, ABD üretimi AIM-9X’in muadili olan Görüş İçi Hava Hava Füzesi’dir. Mükemmel Nişan Hattı Sapma (off-boresight ) açısı sağlayan yüksek çözünürlüklü Görüntüleyici Kızılötesi (IIR) Arayıcı Başlığa sahip olan BOZDOĞAN, elektronik harbe karşı dayanıklı yapıdadır. Yaklaşık 25 kilometre menzile sahip olan füze, ses hızının 3 katı hıza (Mach 3) ulaşabilmektedir ve vektör kontrolü sayesinde yüksek manevra yeteneğine sahiptir. IIR başlığı sayesinde, seyir füzelerine dahi etki edebilecek şekilde geliştirilmiştir.
TÜBİTAK-SAGE ve 401’inci Test Filo Komutanlığı iş birliği ile Nisan 2019’da çırpıntı (flutter) testleri başlatılan BOZDOĞAN’ın; Kasım 2019’da yerdeki F-16 kanadından test atışı gerçekleştirilmiş ve 4 kilometre yükseklikteki yüksek hızlı insansız hava aracını başarıyla imha etmiştir. BOZDOĞAN’ın testlerinin 2020 yılında tamamlanması ve Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alan AIM-9 Sidewinder Füzelerinin yerini alması planlanmaktadır.
1630328776-998c2e.jpg

- GÖKDOĞAN Görüş Ötesi Hava Hava Füzesi (BVRAAM)
GÖKDOĞAN, ABD üretimi AIM-120 AMRAAM’ın muadili olan Görüş Ötesi Hava Hava Füzesi’dir. Katı hal tasarımlı Aktif Radar (AR) Arayıcı Başlığı bulunan GÖKDOĞAN; at-unut, birden fazla hedefe kilitlene bilme, atış sonrası kilitlenebilme ve her açıdan atış yeteneklerine sahiptir. Elektronik harbe karşı dayanıklı olan füze, karıştırma kaynağına güdümlenebilmektedir. Yaklaşık 65 kilometre menzile sahip olan füze, veri bağı sayesinde hedef güncellemesi yapabilmektedir.
BOZDOĞAN Görüş İçi Hava Hava Füzesi ile paralel olarak geliştirilen GÖKDOĞAN Görüş Ötesi Hava Hava Füzesi’nin, 2021 yılında envantere alınması planlanmaktadır.
SavunmaSanayiST
 

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
21 Eylül - 26 Eylül tarihleri arasında Atatürk Havaliamanı'nda gerçekleşecek TEKNOFEST etkinliklerine ilk defa yeni bir ürün getirdiklerini belirten Akşit, ''PD 170'in tek turbolu 225 beygirlik motoru ilk defa TEKNOFEST'te yer alacak. Şu anda kendisi sınıfında en gelişmişi. AKINCI'ya inşallah daha fazla güç verecek ve daha hafif olacak. Sınıfında en yüksek irtifa yetenğine sahip. Dünyada aşamalı turbosu olan tek dizel motordur. Bu motor aynı zamanda yakıt tasarrufu olarak dünyada bir numaradır.'' ifadelerini kullandı.


 

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar ve Baykar Teknoloji Lideri TEKNOFEST Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, Haber7.com'a çok özel açıklamalarda bulundu.

21 Eylül - 26 Eylül tarihleri arasında Atatürk Havaliamanı'nda gerçekleşecek TEKNOFEST etkinliklerinde dünyada bir ilkin gerçekleştirileceğini belirten Selçuk Bayraktar, ''Yarın başlayacak etkinliklerde sürpriz gösteriler var. Dünyada ilk defa yapılmış gösterileri göreceğiz. Türk mühendislerinin tasarladığı hava araçlarını aynı anda havada bir arada göreceğiz. Atak Helikopteri, Gökbey, Hürkuş, Aksungur, Akıncı ve Bayraktar TB2. Hepsi bir anda gökyüzünde olacak. Zaman zaman aynı kare içinde olacak. Böyle bir kombine gösteri daha önce dünyada olmadı. Herkesi izlemeye bekliyoruz'' ifadelerini kullandı.


 

KAFKAS

Kıdemli Üye
Katılım
3 Nis 2014
Mesajlar
6,395
Tepkime puanı
445
Puanları
83
Konum
İstanbul
TEI Genel Müdürü Profesör Doktor Mahmut Faruk Akşit, A Haber’de canlı olarak yayınlanan yazar ve sunucu Melih Altınok’un sunumuyla ekranlara gelen “Sebep Sonuç” programına konuk oldu.

Türk mühendislerin üretimi yerli motorlar hakkında konuşan TEI Genel Müdürü Profesör Doktor Mahmut Faruk Akşit şu açıklamalarda bulundu.
TAI KAÇ ÇEŞİT MOTOR YAPIYOR?
Kara araçlarından örnek verim; motosikletten TIR'a kadar bütün araçlar karayoluna gidiyor. Burada kaç çeşit motor üretildiğine bakarsanız düzinelerce var. Biz de Türkiye olarak son 20 yılda ciddi bir atak yaptık savunma sanayiinde. Motorlar da bunlarında önemli bir parçasıdır. Motor geliştiriyoruz. Hepsini bir anda geliştirmek diye bir şey olacak değil. Motorları biz yapıyoruz. Seri imalata da geçiyor. O yüzden AKINCI'nın bir kısım motorları Ukrayna'dan tabii ki alınıyor. Çünkü o sınıftaki motorlara daha el atmadık. Nereden başladık en acil olandan ve en çok platformda kullanılacak ortak motorlardan başladık.

JGhpw_1637614135_6909.jpg


"ARGE EKİBİMİZ 100 KİŞİNİN ALTINDAYDI"
2013'ün sonu 2014'ün başında TUSAŞ Motor Sanayi TAI'de Genel Müdür olarak başladım. ABD'de General Electric'te 10 yıla kadar çalıştım. Göreve geldiğim zaman Sayın Cumhurbaşkanımızın da (Başkan Erdoğan) bastırmasıyla küçük birkaç tana motor denemeleri yapılmaya başlanmıştı ama bütün ARGE ekibimiz 100 kişinin altındaydı. İl geldiğimde pistonlu motorlar ekibi olarak daha yoğun çalıştık. Çünkü İHA'lar Türkiye'nin gündemindeydi. Ve biz ilk geliştirdiğimiz mortları İHA sınıfları için yaptık. O yüzden "PG 115" 115 beygir güç üreten motor yaptık. Daha sonra 155 beygirlik yaptık. "PG 115" 9 adet seri imalata da girdi. Halkımız merak da ediyor bunu. Fakat hemen peşinden 170'i de geliştirdiğimiz için bir motor sınıfını geliştirince üstüne türevlerini çıkartması hızlı oluyor. En acil ihtiyaçtan bunu çıkardık. 2019'da ANKA için seri imalata girdi. İlk 19 imalatı 2019 sonunda tamamladık. Bu motorun yerlilik oranı yüzde 95 hatta yüzde yüze yaklaşıyor. Örneğin General Electric dünyada bütün parçalarını kendisi üretmiyor. Dünyanın her tarafında tedarik ağında ürettiriyor. Ya da kendisi de üretiyor.
"PD170'DE İLK UÇUŞUNU YAPIP SONRA GELİŞMİŞ MOTOR TAKILABİLECEK"
TEKNOFEST'te PD222ST'nin ilk prototipini sergiledik. Rakip motor 155 beygirken bu 225 beygir veriyor. Kalkış gücü, pist mesafesi olarak büyük avantajlar sağlar. Bayraktar TB3 ve Akıncı C olabilir, artık Baykar hangisinde daha önde gidiyor bilmiyorum.
Kullanıldığı araç sayısını maksimize etmek için PD170'le aynı arayüzle kullanılacak şekilde türev motorlar geliştiriyoruz.
Entegrasyonda ufak tefek rötuşlar gerekiyor ama PD170'de ilk uçuşunu yapıp sonra gelişmiş motor takılabilecek. Bu Aksungur, Akıncı, Anka, Bayraktar TB3'de yapabilir.
"GÖKBEY'İN MOTORU ŞAMPİYONLAR LİGİNDE
İHA'ların büyüklüğüne göre motor üretiyoruz. ARGE ve milli morlarda 1000'den fazla mühendisle çalışıyoruz. 10 yerli motor geliştirdik. 5'i seri imalata girdi. Bu çok iyi bir oran. Motorun malzemelerini de geliştiriyoruz. Helikopter motoru da yapıyoruz. Gökbey'in motoru şampiyonlar liginde. Sivil havacılıkta ve askeri alanda kullanılmakta. Her türlü motoru yapacak güçteyiz. Helikopter motoru atom bombası yapmaktan zor.

8bha4_1637614172_4108.jpg

ATAK-2'DE KULLANILACAK MOTOR
Öte yandan TEI-TS1400 (turboşaft motor) için ise Akşit, "ATAK-2'de bunu kullanacağız." ifadelerine yer verdi.
FÜZE MOTORU
TEI Genel Müdürü Profesör Doktor Mahmut Faruk Akşit, ayrıca Türkiye'nin füze motoru da yaptığını açıkladı.
Akşit şu ifadeleri kullandı;
Yakın zamanda son prototipi de tamamlanacak olan GÖKBEY helikopterinin 2022 yılı içinde seri üretime geçmesi bekleniyor. 2023 bitmeden ilk insanlı uçuş için izin alacağımızı umuyorum.
ETİKETLER
TEİ
 
Üst