Allahü teâlâ, dünyâda görülemez. Bu âlem, Onu görmek ni’metine kavuşmağa elverişli değildir. Dünyâda görülür diyen, yalancıdır, iftirâcıdır. Doğruyu anlıyamamışdır. Bu dünyâda, bu ni’met nasîb olsaydı, herkesden önce, Mûsâ “aleyhisselâm” görürdü. Peygamberimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” mi’râcda, bu devletle şereflendi ise de, bu dünyâda değildi. Cennete girdi. Oradan gördü. Ya’nî, âhıretde görmüş oldu. Dünyâda görmedi. Dünyâda iken, dünyâdan çıkdı, âhırete karışdı ve gördü. (c.3, m. 17)
Selamun Aleykum kardeşim, şöyle bilgilere rasladım, bir bakıp fikrini yazar mısın?
ALLAH'ı (C.C.) Rüyada Görmek
Şerhü Mevâkıf, İmam Âmidî'den şunları nak*lediyor:
«Rüyada ALLAH'ı (C.C.) görmek caiz midir, değil midir, meselesinde; bir kısım âlimler, caizdir; bit kısmı da caiz değildir kanaatindedirler. Bu meselede doğru olan: rüyada ALLAH'ı görmeye mâni bir şey yok*tur. Fakat bu görme, hakikî bir görüş değildir.»[102]
Saadeddin Tsftazanî ise, Şerhü Akaid'de der ki:
«Rüyada ALLAH'ı (C.C.) görmek. Selefin bir çok*larından hikâye edilmiştir. Rüyada ALLAH'ı görüş, bir çeşit müşahededir ki, kalp ile olur, göz ile değil.»
Bu kitaba haşiye yazan Ramazan Efendi, Se*lefin bir kısmım şöyle anlatır:
«İmam Azam, Ebû Yezid, Hamzatü'l-Karî, Saha*benin büyüklerinden Hz. Ömer (R.A.), Rablerİni rüya*da gördüklerini nakletmîşlerdir.»[103]
Abdüllatİf el-Harputî ise, «Tenkihu'l-Kelâm fi Akaidi ehli'I-Isam» kitabında ulemanın bu husus*taki görüşlerini şöyle açıklar:
Uykuda ALLAH'ı (C.C.) görmek meşalesinde Ehl-i Sünnet âlimleri arasında ihtilâf varsa da, «Rabbimi en güzel surette gördüm», «Rüyanın en hayırlısı, kulun Rabbmi görmesi, veya Peygambe*rini görmesi, yahut Müslüman olan ana - baba*sını görmesidir.» hadis-i şeriflerine; sahabe, tabi-ûn ve din imamlarından nakledilenlere binaen ehl-i sünnet âlimlerinin büyüklerinden îmam Aml-dî, rüyada ALLAH'ın (C.C.) görülebileceğine hük*metmiştir.
İmam Âzam'm (R.A.), doksan dokuz kere, rü*yasında Rabbini görüpp, yüzüncü kere, «Ya Rab-bi, kulların azapdan nasıl kurtulacak?» diye sor*duğu hikâyesi meşhurdur.
İmam Ahmed b. Hanbel ds Rabbini rüyada görmüş, Rabbine yaklaşmanın yolunu sormuş, «Kıır'nn okumalı» olduğu cevabını almıştır.
Kurra-İ Seb'adan Hamza, ve Muhammed b. AH Tirmizİ gibi daha birçok zevattan, rüyada Al*lah'ı (C.C.) gördükleri rivayet olunmuştur.
Rüya tabircilerinin imamı Muhammed İbnü Sırın de, «Rüyada Rabbini gören kimsenin rüyası, onun cennete gireceği şeklinde tabir olunur.» demiştir. [104]
Yine aynı hususta, fıkıh kitaplarından olan Bezzaziye'de şu açıklama vardır: Küyada ALLAH'ı (C.C.) görmeyi, Rüknü'I-Islâm ve ekseri muta*savvıflar caiz görürler. Ekseri meşayih ile Semar-kant ve Buhara'nın ekseri muhakkik (tahkikçi) âlimleri ise caiz görmezler. Hatta imam Mâtüri-dî, «Rüyada ALLAH'ı (C.C.) gördüğü iddiasında bu*lunan, puta tapandan daha şerlidir. Zira, rüyada görülenler hayal ve misallerdir. ALLAHü Teâİâ ise bunlardan münezzehtir.» der.[105]
Tarikatü Muhammediye şerhi «Berika»' da büyük bilgin Hadimi, ihtilâfları beyan ettikten sonra, İmara Mâtürîdi'nin kavlini, bazı âlimlerin te'vil ettiğini yazmakta, aynı kitabın sarihi Recep Efendi ise, «Bu hususta susmak en güzeldir.» de*mektedir.