spesifik
آزادی قید و بند
Bâtınîlik ya da Bâtın’îyye (Arapça: الباطنية, El-Bāṭiniyyeh); İslamda Kur'anAyetlerinin görünür anlamlarının dışında, daha derinde gerçek anlamları bulunduğu inancı, ayetleri buna göre yorumlayan akıma Bâtınîlik, bu düşünceyi benimseyen kişiye de Bâtınî denir. Şiilikte bu anlamları ancak Tanrı ile ilişki kurabilen masum imâmların bilebileceğine inanılır.
Bâtınîlik kelimesi Arapça Bâtın'dan üretilmiştir. Bâtın; gizli olan, bir şeyin gerçeği, iç yüzü anlamına gelir. Aynı zamanda İslami anlayışta Allah'ın 99 adından biridir.
Terim ilk defa İranlı Gazali gibi sünni otoriteler tarafından bu görüşleri benimseyen kişilere yönelik suçlayıcı bir bir anlam yüklenerek de kullanılmaktadır. Tarihte en iyi bilinen örnekleri İsmaililerdir. Al kirmani ve Nasır Cusrav gibi Fatımi-ismaili yazarların bunun aksini savunmalarına rağmen, Gazali ve diğer bir kısım sünni otoritelere göre bu guruplar dini metinlerin, ibadet ve kuralların zahiri (dış) anlamlarını reddetmektedirler. Diğer bir sünni otorite olan İbni Teymiyye bazı şii gurupları, sufi ve İbni Rüşd gibi filozofları batıniyye şeklinde olarak vasıflandırmıştır.
Bâtınîlik sadece bir akım ya da gurup değildir. Tarihte ve günümüzde derin etkileri olan bir düşünce sistemidir. Örneğin Kur'anda geçen salat, secde, rüku veya abdest gibi kavramlar sünni gelenekte şekil, kapsam, miktar gibi ayrıntılı emirler gibi algılanır ve ele alınırken Alevi'lerin cem törenlerinde aynı kavramlar sembolikolarak, şekle ve miktara bağlı olmadan, manevi anlamlarıyla temsil edilirler.
Vikipedi
not : sn @adams77 ben de tam bilmiyorum böyle diyor tart bakalım ))
Bâtınîlik kelimesi Arapça Bâtın'dan üretilmiştir. Bâtın; gizli olan, bir şeyin gerçeği, iç yüzü anlamına gelir. Aynı zamanda İslami anlayışta Allah'ın 99 adından biridir.
Terim ilk defa İranlı Gazali gibi sünni otoriteler tarafından bu görüşleri benimseyen kişilere yönelik suçlayıcı bir bir anlam yüklenerek de kullanılmaktadır. Tarihte en iyi bilinen örnekleri İsmaililerdir. Al kirmani ve Nasır Cusrav gibi Fatımi-ismaili yazarların bunun aksini savunmalarına rağmen, Gazali ve diğer bir kısım sünni otoritelere göre bu guruplar dini metinlerin, ibadet ve kuralların zahiri (dış) anlamlarını reddetmektedirler. Diğer bir sünni otorite olan İbni Teymiyye bazı şii gurupları, sufi ve İbni Rüşd gibi filozofları batıniyye şeklinde olarak vasıflandırmıştır.
Bâtınîlik sadece bir akım ya da gurup değildir. Tarihte ve günümüzde derin etkileri olan bir düşünce sistemidir. Örneğin Kur'anda geçen salat, secde, rüku veya abdest gibi kavramlar sünni gelenekte şekil, kapsam, miktar gibi ayrıntılı emirler gibi algılanır ve ele alınırken Alevi'lerin cem törenlerinde aynı kavramlar sembolikolarak, şekle ve miktara bağlı olmadan, manevi anlamlarıyla temsil edilirler.
Vikipedi
not : sn @adams77 ben de tam bilmiyorum böyle diyor tart bakalım ))