panteizm

Kimya_ı Saadet

Ordinaryus
Katılım
1 Nis 2013
Mesajlar
2,052
Tepkime puanı
219
Puanları
0
PanteizmVikipedi, özgür ansiklopedi




Panteizm ya da Tümtanrıcılık, (Doğatanrıcılık ya da Kamutanrıcılık) Evrenin bütününü Tanrı olarak kabul eden felsefi görüştür. Panteizmde, her şey Tanrı'nın bir parçası olarak kabul edilir,Tanrı her şeydir ve her şey Tanrı'dır. Tanrı doğada, nesnelerde, insan dünyasında vardır. Pan-enteizmden farklı olarak Tanrı'nın evrenden ayrı ve bağımsız bir varlığı yoktur.
Pandeizm: Panteizmin deistik formudur veya Deizm'in panteistik formudur.
Spinoza ağırlıklı Panteizm algılayışına göre, Tanrı her şeydir ve her şey Tanrı'dır. Tanrı-evren-insan ayırımı yoktur, böyle bir ayrım aklın yanılsamasıdır. Tanrıbilimsel olarak; Tanrı, evren ve insan; birdir, aynıdır. Aşkın bir Tanrı var olmadığı gibi, herhangi bir yaratmadan da söz edilemez. Spinoza'nın bu görüşü, ailesinin göç ederek ayrıldığı Endülüs İspanya'sındaki ünlü mutasavvıf Muhyiddin İbn Arabi'nin etkisiyle oluşmuştur. Bilindiği gibi, Arabî'nin görüşü "Vahdet-i Vücud" olarak ileri sürülmüştü. Ancak birçoklarının sandığının aksine, Spinoza'nın Panteizmi ile Arabî'nin Vahdet-i Vücutanlayışı birbirinin aynı değildir. Spinoza'da, Tanrı evrendedir ve evren kadardır. Arabî'de ise Evren, Tanrı'dadır ve bu durum Tanrı 'yı sınırlamamaktadır.
İngiliz düşünürü Whitehead'e göre, Tanrı'nın her türlü değişmenin ötesinde değişmez bir niteliği ve bunun yanında bir de değişen ve oluşan bir niteliği vardır. Tanrı değişmeyen yanıyla devinimi başlatmıştır ve evrenin bilincindedir. Ancak Tanrı bu konumda kalmış olsaydı; ilk devindirici, özgür, öncesiz ve yetkin olarak kalacak ama varoluşa katılmamış olacaktı. Diğer niteliği ile ise Tanrı, değişme ve oluşma sürecinin içinde ve bilincindedir. Bu nedenle Tanrı'nın evrende içkin (evrenin maddesine karışmış, evrenin içinde bulunan) olduğunu söylemek de doğrudur. Evrenin Tanrı'da içkin olduğunu söylemek, Tanrı-evren ilişkisinin karşılıklı olduğunun farkına varışın göstergesidir.
Süreç felsefesi olarak da ifade edilen ve White Head 'le başlayan bu akıma Pan-enteizm ya da Diyalektik teizm denir. Pan-enteizme göre Tanrı, hem değişmeyen (mutlak), hem de değişen (göreli) dir. Hem zamanın içinde, hem dışında; hem sonlu, hem de sonsuzdur. Aynı zamanda hem tikel, hem tümel; hem neden, hem sonuçtur.
Hartshorne, Tanrı'nın bir soyut bir de somut iki yüzü olduğunu söyler. Soyut niteliğiyle Tanrı; mutlak, etkilenmez, erişilmez ve değişmezdir. Somut yanıyla ise etkilenir ve değişir. Tanrı bu iki niteliğinde de yetkindir. Ancak bu yetkinlik klasik Teizmdeki gibi değildir. Oradaki yetkinlik, değişmeyen donmuş bir yetkinliktir. Buradaki yetkinlik değişir, ancak bu değişme Tanrısal bir değişmedir. Yani yetkinliğe doğru değil, yetkinlik içinde bir değişmedir. Bu tanımla Pan-enteizm, hem Deizmden hem de Panteizmden ayrılır.
Özet olarak; Panteizm ile Pan-enteizm arasında önemli bir fark vardır. Panteizmde her şey tanrıdır. Pan-enteizmde ise, her şey Tanrı'dan sudur etmiştir (oluşmuştur). Ruhun tek amacı, oluştuğu Tanrı'ya dönmektir. Bunun da yolu tek evrensel yasa olan evrim (tekâmül)'den geçmektir.



 

Kimya_ı Saadet

Ordinaryus
Katılım
1 Nis 2013
Mesajlar
2,052
Tepkime puanı
219
Puanları
0
"DON'T JUDGE ME" = "BENİ YARGILAMA"

"BIRAKINIZ YAPSINLAR, BIRAKINIZ GEÇSİNLER"

Bu yaklaşım Tanrıyı kendi günahına ortak etmeye (Haşa!) kadar giden sapkın bir yaklaşımdır. Bu akımın tehlikesinin farkında olmalı ve yaygınlaşmasının önüne geçmeliyiz...
 

Mesihçi

Ordinaryus
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
2,212
Tepkime puanı
91
Puanları
0
"Bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler." Ekonomi ile ilgili bir söz değil miydi? Adam Smith'in kapitalizmi inşa ettiği eserinde geçiyordu.

Panteizm'e gelince, batıni görüşün bir sonraki aşamasıdır. Sufiliğin nihai sonucudur. Tasavvuf ehli olup da bu sonuca varmayan yoktur. Bana sorarsanız yanlıştır. Her şeyden önce Tanrı olduğuna göre her şey ondandır mantığı belki doğru olabilir ancak hala her şeyin Tanrı olduğunu söylemek onun kusursuz olduğu gerçeğini reddetmektir. Tanrı'da kötülük olmaz, hata olmaz, kusur olmaz. Biz bunlarla doluyuz. İğrenç haldeyiz. Bizler nasıl onun parçası olabiliriz? Söz konusu bile değildir.
 

Kimya_ı Saadet

Ordinaryus
Katılım
1 Nis 2013
Mesajlar
2,052
Tepkime puanı
219
Puanları
0
"Bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler." Ekonomi ile ilgili bir söz değil miydi? Adam Smith'in kapitalizmi inşa ettiği eserinde geçiyordu.

Panteizm'e gelince, batıni görüşün bir sonraki aşamasıdır. Sufiliğin nihai sonucudur. Tasavvuf ehli olup da bu sonuca varmayan yoktur. Bana sorarsanız yanlıştır. Her şeyden önce Tanrı olduğuna göre her şey ondandır mantığı belki doğru olabilir ancak hala her şeyin Tanrı olduğunu söylemek onun kusursuz olduğu gerçeğini reddetmektir. Tanrı'da kötülük olmaz, hata olmaz, kusur olmaz. Biz bunlarla doluyuz. İğrenç haldeyiz. Bizler nasıl onun parçası olabiliriz? Söz konusu bile değildir.

Size katılmıyorum her zamanki gibi...

"Bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler" aynı zamanda bir felsefedir. bu görüşü sadece ekonomiye indirgeyemezsiniz.

Sufilik hakkında yazdıklarınız onunla ilgili hiçbir şey bilmediğinizi gösteriyor. Biliyorum diye iddia etseniz de anlamamışsınız. size tekrar tavsiyem @Dut_agaci kardeşimin teklifini kabul edin.en azından bu konuda cahil kalmamış olursunuz.konuştuğunuzun bir gerçeklik payı, bir değeri olur.

Allah benim için kusursuzdur, çünkü ben O'na aşığım.

Kötülükle ilgili yorumum ise aşağıdaki video ile aynı...

İğrenç halde olmanıza üzüldüm. İçinde bulunduğunuz karanlıktan kurtulmanızı ve Allah'ın nuruyla aydınlanmanızı dilerim. Kendinize yazık ediyorsunuz.Allah'ı da bu suça ortak etmeye çalışıyorsunuz. Kendi yaptıklarınızın sorumluluğunu almalısınız.(consequence) Bu konu dinimizde irade konusunda detaylı olarak işlenmektedir.

 

Mesihçi

Ordinaryus
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
2,212
Tepkime puanı
91
Puanları
0
Size katılmıyorum her zamanki gibi...

"Bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler" aynı zamanda bir felsefedir. bu görüşü sadece ekonomiye indirgeyemezsiniz.

Sufilik hakkında yazdıklarınız onunla ilgili hiçbir şey bilmediğinizi gösteriyor. Biliyorum diye iddia etseniz de anlamamışsınız. size tekrar tavsiyem @Dut_agaci kardeşimin teklifini kabul edin.en azından bu konuda cahil kalmamış olursunuz.konuştuğunuzun bir gerçeklik payı, bir değeri olur.

Allah benim için kusursuzdur, çünkü ben O'na aşığım.

Kötülükle ilgili yorumum ise aşağıdaki video ile aynı...

İğrenç halde olmanıza üzüldüm. İçinde bulunduğunuz karanlıktan kurtulmanızı ve Allah'ın nuruyla aydınlanmanızı dilerim. Kendinize yazık ediyorsunuz.Allah'ı da bu suça ortak etmeye çalışıyorsunuz. Kendi yaptıklarınızın sorumluluğunu almalısınız.(consequence) Bu konu dinimizde irade konusunda detaylı olarak işlenmektedir.


Demek siz günahkar değilsiniz, kötü değilsiniz, Allah karşısında iğrenç halde zaten değilsiniz. Haşa siz nurla aydınlanmışsınız. Benim bildiğim bir ışık meleği var. Onun nuru olmasın dikkat edin.

Ben dibine kadar günaha batmış rezil bir haldeyken beni kurtaran Tanrı'ya hiç bir kötü ve yanlış şeyi yakıştırmadığım gibi asla ondan geldiğini kabul etmem. Kötülük yaratılmışın eseridir. Özgür irademiz olmasa zaten kötülük olmazdı. Ben iradem yüzünden hala günah içindeyim. İmanımı güçlendirmeye çalışıyorum ki Rabbe dönecek bir yüzüm olsun. Yoksa sözde iyi işler yaparak kimse Rabbin yakınından geçemez. İman iyi işleri arkasından getirir zaten.

İnsan nasıl bir kibre boğulmuştur anlamak mümkün değil. Ne haddimize yahu iyi işlerle Allah'ın standartlarına erişmek! Biz kimiz ki günahsız olalım! Benim tanıdığım en iyi insan Allah'ın yüceliği karşısında günah çukurundaydı. Siz Ferisisiniz. Ben vergi görevlisi rolüne razıyım...
 

Kimya_ı Saadet

Ordinaryus
Katılım
1 Nis 2013
Mesajlar
2,052
Tepkime puanı
219
Puanları
0
Demek siz günahkar değilsiniz, kötü değilsiniz, Allah karşısında iğrenç halde zaten değilsiniz. Haşa siz nurla aydınlanmışsınız. Benim bildiğim bir ışık meleği var. Onun nuru olmasın dikkat edin.

Ben dibine kadar günaha batmış rezil bir haldeyken beni kurtaran Tanrı'ya hiç bir kötü ve yanlış şeyi yakıştırmadığım gibi asla ondan geldiğini kabul etmem. Kötülük yaratılmışın eseridir. Özgür irademiz olmasa zaten kötülük olmazdı. Ben iradem yüzünden hala günah içindeyim. İmanımı güçlendirmeye çalışıyorum ki Rabbe dönecek bir yüzüm olsun. Yoksa sözde iyi işler yaparak kimse Rabbin yakınından geçemez. İman iyi işleri arkasından getirir zaten.

İnsan nasıl bir kibre boğulmuştur anlamak mümkün değil. Ne haddimize yahu iyi işlerle Allah'ın standartlarına erişmek! Biz kimiz ki günahsız olalım! Benim tanıdığım en iyi insan Allah'ın yüceliği karşısında günah çukurundaydı. Siz Ferisisiniz. Ben vergi görevlisi rolüne razıyım...

ben günahsız olduğum iddiasında bulunduğumu anımsamıyorum.hepimiz kendi yaptıklarımızı en iyi bileniz. affedilip affedilmeyeceğimizi ise asla bilemeyiz.bunun için de yalnızca tevbe edebilir, dua edebilir ve Allah'ın istediği gibi biri olabilmek için çaba harcayabiliriz.yani pes etme gibi bir lüksümüz yok hiçbirimizin.hiçbirimizin elinde bir cennet garantisi, geleceği bilme yetkisi yok.ancak dediğimiz gibi irademiz var.onu da suçlamaya hakkımız yok.yani dediğiniz gibi kibirli olmayın bu kadar.iradeniz yerine seçimlerinizi suçlama cesaretini gösterin.Hür irademizi bize emanet eden Allah'tır. Emanete hıyanet edense bizleriz. Allah bizde kendi güzelliklerinin tecellisini elbette görmek istiyor.bizler ve yeryüzündeki herşey onun bir parçasıyız. her baktığımız yerde O'nu görürüz. bize şah damarımızdan yakındır. bizim insan olabilmemiz ve kul olabilmemiz için bize kutsal kitaplar ve elçiler gönderdi.bizi günahsız ve masum yarattı. yani bizler eski yaşamlarımızın günahlarını taşıyarak başlamadık hayata.hepimiz eşit ve sıfırdan başladık.bunları koruyamayıp, kaybetmek elbette bizim suçumuzdur.kötülük, iyiliğin yokluğudur.tıpkı; soğuğun sıcağın yokluğu; karanlığın ışığın yokluğu olduğu gibi.

Velhasıl sizin Allah hakkında ne düşündüğünüzün bir önemi ya da tesiri yok. Allah'ın sizin için ne düşündüğü önemli. bunu asla bilemeyeceğinize göre O'nun rızasını kazanmak için her günü o gün ölecekmiş gibi O'nun istediği standartlara ulaşacak şekilde yaşamalısınız. kibrinizi bu noktada yenmenizi tavsiye ederim.
 
Üst