Ebu Hanife'nin Kurana ters diye reddettiği rivayet

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Talebe: "Mü'min zina edince, başından gömleğinin çıkarıldığı gibi, îmanı da çıkarılır, sonra tevbe edince îman kendisine iade edilir"(Bkz, Ebû Davud, es-Sûnne 15; et-Tirmizi, el-îman 11.) hadisini rivayet eden kimseler için ne dersiniz?'' diye soruyor.

Ebu Hanife rh'da şöyle cevap veriyor : ''Onların rivayet ettikleri bu haber Kur'ân'a terstir.'' diyerek bu rivayeti reddediyor.

(Kaynak : Ebu Hanifenin eseri El-Alim ve'l Muteallim)

Yukardaki hadisi Buhari,Müslim,Tirmizi ve Ebu Davud sahih isnadlarla nakletmiştir.Hadis Alimlerinin tümü bu rivayeti kabul etmiştir.


Ebu Hanife dışındaki Üç Mezhep İmamı da bu rivayeti kabul eder.

Ebu Hanife bu görüşünde tek kaldığı için bu görüşü Cumhur(Çoğunluk) tarafından kabul edilmemiştir..

Hadis ,
Cumhura (Alimlerin Çoğunluğu)'na göre şöyle tevil edilmiştir : Bu kimsenin imanı gerçek manada gitmiş sayılmaz.Kemalî manada gitmiş sayılır.Yani imanının kamil kısmı ve nuru gider.Kamil manada imanlı sayılmaz.Doğru olan görüş de budur.Dolayısıyla bu hadis Kurana da ters değildir.Bu görüş Hadis Alimlerinin tümünün ve Fukahanın çoğunluğunun görüşüdür.
 

ALI25

Kıdemli Üye
Katılım
9 Nis 2015
Mesajlar
7,509
Tepkime puanı
106
Puanları
0
Konum
Almanya
Eline saglik bu yapmis oldugun paylasim icin sen sag ol Ilim Talebesi.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Eline saglik bu yapmis oldugun paylasim icin sen sag ol Ilim Talebesi.

Bazı insanların Sahih Hadisleri reddederken aldığı referans ve ölçü bu olduğu için bu konuyu açıklamakta fayda gördüm.

Peygamberle Tevessül konusunda da Ebu Hanife'nin mekruh dediği fakat Ebu Hanifenin öğrencisi Ebu Yusuf da dahil Cumhur(Çoğunluğa) göre caiz olan mevzu konusunda insanlar , tekfire kadar ileri gidebiliyor.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
bir meseleyi dayatmak ve kabul ettirmek mi istiyorsunuz
cumhura göre deyin, icma var deyin ve cikin isin icinden
icma olan bir meselede ictihad edilemeyecegini de eklerseniz tadindan yenmez tabi

ha biri cikar da "yok arkadas ben öyle düsünmüyorum" derse n'olur?
onun kolayi var efendim "sükut'i icma" olur, ne demekse
böyle olunca n'olur? hanefiler bunu kabul eder digerleri hüccet kabul etmez
bir de sey var tabi, önce ihtilaf edilip sonra ittifak edilen icma

iyi de kardesim
kim müctehid kim degil, bunun tespitini kim ve neye göre yapiyor
ehl'i sünnet sarti araniyor mu yoksa körler ve sagirlar birbirini agirlar misali
bizden olan mi deniyor
ayrica bütün müctehitlerin fikirlerini nasil tespi ediyorsunuz? icmanin sartlarindan biri bu, hepsi ittifak edecek

velhasil, zor bu isler be
din bizlere böylesi bir kütüphane dini sunmuyor kardesler
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
bi de su var tabi

imam malik diyor ki; medinelilerin icmasi hüccettir
imam safii ise "olur mu oyle sey ben kabul etmiyorum" diyor
ahmed b. hanbel de elbette birseyler söylüyor, o da: "ben sadece sahabenin icmasini kabul ederim" diyor
ve lütfen dikkat cok güzel birsey daha söylüyor; "öyle herseye icma var demeyin bu konu hakkinda ihtilaf var mi bilmiyorum deyin" diyor.

öyle sen icma var diyon ama belki buna katilmayan baskalari da var, nereden biliyon?

hadi simdi buyurun da icma varin deyin bakalim, kime neye göre?

velhasil canlar, bizleri usulsüz olmakla itham edenler gecmistekilerin usullerindeki sorunlarina ve celiskilerine bi baksinlar öyle konussunlar
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
bir meseleyi dayatmak ve kabul ettirmek mi istiyorsunuz
cumhura göre deyin, icma var deyin ve cikin isin icinden
icma olan bir meselede ictihad edilemeyecegini de eklerseniz tadindan yenmez tabi

ha biri cikar da "yok arkadas ben öyle düsünmüyorum" derse n'olur?
onun kolayi var efendim "sükut'i icma" olur, ne demekse
böyle olunca n'olur? hanefiler bunu kabul eder digerleri hüccet kabul etmez
bir de sey var tabi, önce ihtilaf edilip sonra ittifak edilen icma

iyi de kardesim
kim müctehid kim degil, bunun tespitini kim ve neye göre yapiyor
ehl'i sünnet sarti araniyor mu yoksa körler ve sagirlar birbirini agirlar misali
bizden olan mi deniyor
ayrica bütün müctehitlerin fikirlerini nasil tespi ediyorsunuz? icmanin sartlarindan biri bu, hepsi ittifak edecek

velhasil, zor bu isler be
din bizlere böylesi bir kütüphane dini sunmuyor kardesler

bi de su var tabi

imam malik diyor ki; medinelilerin icmasi hüccettir
imam safii ise "olur mu oyle sey ben kabul etmiyorum" diyor
ahmed b. hanbel de elbette birseyler söylüyor, o da: "ben sadece sahabenin icmasini kabul ederim" diyor
ve lütfen dikkat cok güzel birsey daha söylüyor; "öyle herseye icma var demeyin bu konu hakkinda ihtilaf var mi bilmiyorum deyin" diyor.

öyle sen icma var diyon ama belki buna katilmayan baskalari da var, nereden biliyon?

hadi simdi buyurun da icma varin deyin bakalim, kime neye göre?

velhasil canlar, bizleri usulsüz olmakla itham edenler gecmistekilerin usullerindeki sorunlarina ve celiskilerine bi baksinlar öyle konussunlar

@ilim Talebesi açtığın konuna sahip çıkmanı bekliyoruz.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Ehli İlmin İcması olduğunu söylediğimi hatırlamıyorum.

Ne demiştim :

1-Ehli Hadisin bütünün görüşü

Ehli Hadis (Usul İlminde bununla Hadis Hafızları kastedilir) İttifakla bu rivayetin ravilerini tevsik(güvenilir) bulup almışlardır.Kurana aykırı olduğu görüşüne katılmamışlardır.

2-Fukahanın görüşü


Fukaha -ki (Usulde Fukaha kelimesi ile 4 Mezhep İmamı kastedilir) Üç İmam (Şafi,Malik,Ahmed) bu gibi rivayetlerin ravilerini güvenilir kabul edip , bu gibi rivayetlerin Kurana aykırı olduğu görüşünü reddetmişlerdir.Ki zaten bu Üç İmama ve Selefin Cumhuruna göre İman artar ve eksilir.Ebu Hanife ise artmaz ve eksilmez demiştir.Buharinin kendi eserinde Ebu Hanifeyi eleştiri noktası da bu yönde olmuştur.

Dolayısıyla Ehli İlimde bunun İcma olduğu söylemedim.Hadis Hafızlarının ittifakla bu rivayeti aldıklarını söyledim.Fukahanın da çoğunluğunun bu hadisi kabul ettiğini söyledim.

İmam Ebu Hanife’nin usulünde Kur'an-ı Kerim'e arz metodu olduğu için,İmanın artmayıp,eksilmediği görüşünü kabul ettiği için ve Müminin hangi günahı işlerse işlesin Mümin olarak kaldığını söylediği için bu rivayeti reddetmiştir.

Ama bu metod bu büyük imamı Deccal, Hz.İsa(a.s.)’nın nüzulu, kabir azabı, Sırat, Mizan, Hz. Peygamber (s.a.v)'in kevnî mucizeleri... gibi gaybî hadiseleri ve varlıkları reddetmeye götürmemiş bilakis İmam Ebu Hanife, eseri El-Fıkhul Ekber'de Deccâlin çıkışı ve Hz.İsa’nın nüzulünü inanılması gereken hususlardan saymıştır.




 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0


Ebu Hanife bu görüşünde tek kaldığı için bu görüşü Cumhur(Çoğunluk) tarafından kabul edilmemiştir..


Bu görüs , hanefi alimlerinin rivayetleri nasil degerlendirdigini gösteren en bariz örnektir.

Ebu Hanife görüsünde tek kalmis falanda degildir, bu Hanefilerin genel görüsüdür.

SÖz konusu rivayet Kurana terstir, günah(büyükde olsa) islemekle müminin imani gitmez. Iman imandir , bir insan ya iman eder ya etmez.
Mümin iman edendir, günah islemekle gitmez imani.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Bu görüs , hanefi alimlerinin rivayetleri nasil degerlendirdigini gösteren en bariz örnektir.

Ebu Hanife görüsünde tek kalmis falanda degildir, bu Hanefilerin genel görüsüdür.

SÖz konusu rivayet Kurana terstir, günah(büyükde olsa) islemekle müminin imani gitmez. Iman imandir , bir insan ya iman eder ya etmez.
Mümin iman edendir, günah islemekle gitmez imani.

Tekrar ifade edeyim belki anlarsınız.

Fukaha denince -Usulde bununla 4 Mezhep İmamı- kastedilir.

3 Mezhep İmamı (Şafi,Malik,Ahmed) bu rivayeti kabul etmişlerdir.Ebu Hanife ise Mezhep İmamı olarak diğerlerine göre tek kalmıştır.Cumhuru Fukaha denince Dört Mezheb İmamı'nın 3'ünün görüşü kastedilir.

Ayrıca rivayet İmanın aslının gittiğine değil , kamil kısmının ve nurunun gittiğine işaret etmektedir.

Anlaşıldı sanırım.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Bu görüs , hanefi alimlerinin rivayetleri nasil degerlendirdigini gösteren en bariz örnektir.

Ebu Hanife görüsünde tek kalmis falanda degildir, bu Hanefilerin genel görüsüdür.

SÖz konusu rivayet Kurana terstir, günah(büyükde olsa) islemekle müminin imani gitmez. Iman imandir , bir insan ya iman eder ya etmez.
Mümin iman edendir, günah islemekle gitmez imani.
@Kaptan okudun mu?
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Ehli İlmin İcması olduğunu söylediğimi hatırlamıyorum.

Ne demiştim :

1-Ehli Hadisin bütünün görüşü

Ehli Hadis (Usul İlminde bununla Hadis Hafızları kastedilir) İttifakla bu rivayetin ravilerini tevsik(güvenilir) bulup almışlardır.Kurana aykırı olduğu görüşüne katılmamışlardır.

2-Fukahanın görüşü


Fukaha -ki (Usulde Fukaha kelimesi ile 4 Mezhep İmamı kastedilir) Üç İmam (Şafi,Malik,Ahmed) bu gibi rivayetlerin ravilerini güvenilir kabul edip , bu gibi rivayetlerin Kurana aykırı olduğu görüşünü reddetmişlerdir.Ki zaten bu Üç İmama ve Selefin Cumhuruna göre İman artar ve eksilir.Ebu Hanife ise artmaz ve eksilmez demiştir.Buharinin kendi eserinde Ebu Hanifeyi eleştiri noktası da bu yönde olmuştur.

Dolayısıyla Ehli İlimde bunun İcma olduğu söylemedim.Hadis Hafızlarının ittifakla bu rivayeti aldıklarını söyledim.Fukahanın da çoğunluğunun bu hadisi kabul ettiğini söyledim.

İmam Ebu Hanife’nin usulünde Kur'an-ı Kerim'e arz metodu olduğu için,İmanın artmayıp,eksilmediği görüşünü kabul ettiği için ve Müminin hangi günahı işlerse işlesin Mümin olarak kaldığını söylediği için bu rivayeti reddetmiştir.

Ama bu metod bu büyük imamı Deccal, Hz.İsa(a.s.)’nın nüzulu, kabir azabı, Sırat, Mizan, Hz. Peygamber (s.a.v)'in kevnî mucizeleri... gibi gaybî hadiseleri ve varlıkları reddetmeye götürmemiş bilakis İmam Ebu Hanife, eseri El-Fıkhul Ekber'de Deccâlin çıkışı ve Hz.İsa’nın nüzulünü inanılması gereken hususlardan saymıştır.





Hadisin Ravilerine tek tek bakalım

أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ : Ahmed b. Meni' : Hadis Hafızları bu Ravi'nin güvenilir olduğunu söylemiştir.
عبيدة بن حميد :Ubeyde b. Humeyd : Bu ravide Hadisçiler indinde güvenilirdir.
الْأَعْمَشُ : A'meş : Tabiin devrinde yaşayan Güvenilir bir ravi ve Alim bir Muhaddistir.
أَبُو صَالِحٍ السَّمَّانُ : Ebu Salih Es-Semman : Tabiindendir.Güvenilir bir Alim ve Sahabelerle görüşen bir Ravidir.
أَبِي هُرَيْرَةَ : Ebu Hureyre : Sahabenin Hadis Alimlerinden ve Fetva Ehlindendir

Bu şekliyle 5 ravi senediyle naklediliyor.Ravilerin tümü Sahihin Ravileridir.Tümü güvenilirdir.

Hadisin Metni

''Zina eden kişi mü’min olduğu halde zina etmez. Hırsızlık eden de mü’min olarak hırsızlık edemez ama tevbe ettiği takdirde tevbesinin kabulü umulur''


Manası : İmanı kamil olan kimse Zina ve Hırsızlık fiilini yapmaz.

مَعَ إِجْمَاعِ أَهْلِ الْحَقِّ عَلَى أَنَّ الزَّانِيَ وَالسَّارِقَ وَالْقَاتِلَ وَغَيْرَهُمْ مِنْ أَصْحَابِ الْكَبَائِرِ غَيْرِ [ ص: 314 ] الشِّرْكِ لَا يَكْفُرُونَ بِذَلِكَ

Ehli Hakkın İcmasına göre , Bir kimse Şirk dışında Zina ve Hırsızlık yapmışsa Kafir olmaz.
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0

Tekrar ifade edeyim belki anlarsınız.

Fukaha denince -Usulde bununla 4 Mezhep İmamı- kastedilir.

3 Mezhep İmamı (Şafi,Malik,Ahmed) bu rivayeti kabul etmişlerdir.Ebu Hanife ise Mezhep İmamı olarak diğerlerine göre tek kalmıştır.Cumhuru Fukaha denince Dört Mezheb İmamı'nın 3'ünün görüşü kastedilir.

Ayrıca rivayet İmanın aslının gittiğine değil , kamil kısmının ve nurunun gittiğine işaret etmektedir.

Anlaşıldı sanırım.

Rivayette imanin aslimi diyor veya kamil,cürük diye ayrimimi var ?
"Iman gömlek cikarir gibi cikmis" deniliyor . Bu rivayeti yukardaki gibi tevil ederseniz "gömlegin asli sirtinda " demis olursunuz.


Birde "cumhuru fukuha" demediniz, kavrami bölerek ayri ayri farkli cümlelerde kullandiniz. Kastiniz o olmus olabilir, ancak cagrisimlar , büyük olasiliklada anlasilan bambaska birsey.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Rivayette imanin aslimi diyor veya kamil,cürük diye ayrimimi var ?
"Iman gömlek cikarir gibi cikmis" deniliyor . Bu rivayeti yukardaki gibi tevil ederseniz "gömlegin asli sirtinda " demis olursunuz.


Birde "cumhuru fukuha" demediniz, kavrami bölerek ayri ayri farkli cümlelerde kullandiniz. Kastiniz o olmus olabilir, ancak cagrisimlar , büyük olasiliklada anlasilan bambaska birsey.

1-Cumhuru Fukaha dememişim ama Fakihlerin Çoğunluğu demişim.

(Fakihlerin Çoğunluğu)Arapçası ne bunun? Arapçan yoksa reddin batıldır.

Fakihlerin Çoğunluğu : Arapçası (Cumhuru'l Fukaha)

:)

Hadisi tevil etmeyerek inkar ediyorsunuz Peki .

2-O zaman İmanı nefyeden ayetleri de tevil etmeyerek inkar mı edeceksiniz?

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

Kim Allahın indirdikleriyle hükmetmezse işte onlar Kafirlerin ta kendileridir.(Maide,44)

Allahın indirdikleriyle hükmetmeyenleri niye tekfir etmiyorsun?

Bunun gibi 10'larca ayeti söylerim.Tevil etmek zorunda kalırsın.İş Kurana gelince tevil et , Hadise gelince inkar et

Oh ne güzel dünya..

 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0

1-Cumhuru Fukaha dememişim ama Fakihlerin Çoğunluğu demişim.

(Fakihlerin Çoğunluğu)Arapçası ne bunun? Arapçan yoksa reddin batıldır.

Fakihlerin Çoğunluğu : Arapçası (Cumhuru'l Fukaha)

:)

Hadisi tevil etmeyerek inkar ediyorsunuz Peki .

2-O zaman İmanı nefyeden ayetleri de tevil etmeyerek inkar mı edeceksiniz?

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

Kim Allahın indirdikleriyle hükmetmezse işte onlar Kafirlerin ta kendileridir.(Maide,44)

Allahın indirdikleriyle hükmetmeyenleri niye tekfir etmiyorsun?

Bunun gibi 10'larca ayeti söylerim.Tevil etmek zorunda kalırsın.İş Kurana gelince tevil et , Hadise gelince inkar et

Oh ne güzel dünya..


-Yani kasitiniz fakihlerin cogunlugu ...

Iyide fakihlerin cogunlugu hanefi ekolündendir, bunu nereye koyacaz.
Vermek istediginiz mesaji ben anladimda bu pek dogru bir tutum degil. Tekrar vurgulamak gerekirse Ebu Hanife bu görüsünde yalniz degildir.


- Kurana uymayan, en azindan lafzen uymayanki burda bu durum zaten var, tevil edilmesi bizimde usulümüzdür.
Hanefenin usulü budur , ancak Imam tevil etmemis , nasil edecekse artik.

Gömlek ciktigi halde, gömlegin asli sirtinda demeye varmis hadise .

Imama bosuna Imami Azam dememisler, fikhi derinligi en üst düzeyde, mantik, zeka zaten zirve. Eminim tevili olsa Imam bunu yapardi.

Anladigima göre benim üzerimden imama cakiyorsunuz. Fark etmez, biz hanefiligi, metodunu gercek manada benimsemisiz.
Bazilari gibi hanefilikten dem vurup bam baska ekolün agziyla konusmuyoruz.

vesselam
 
Üst