Hadis Tenkidi ile Hadis İnkarcılığı Arasındaki Fark

abdullah birisi

Kıdemli Üye
Katılım
12 Mar 2013
Mesajlar
10,357
Tepkime puanı
517
Puanları
0
Konum
istanbul
mesela Buhari şerifte aynı ravilerle gelen iki sahih hadisn birini kabul diğerini inkar eden adamda akıl var demek akılsızlığın işareti değilmidir...
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Bir hadisin analizi;

Hz. Aişe anlatıyor: "Kur'an olarak inenler meyanında "Malum on emme ile haram sabit olur" ayeti de vardı. Sonra (Rab Teala) onları, malum beş emme ile neshetti. Bu (beş emme) ayetleri, Kur'an'ın okunan ayetleri arasında iken Aleyhissalâtu vesselâm vefat etti." [Müslim, Rada 24, (1452); Muvatta, Rada 17, (2, 608); Ebu Davud, Nikah 11, (2062); Tirmizî, Rada 3, (1150); Nesaî, Nikah 51, (6, 100).]

Peygamber vefat edince eh ayet de Kuran'a giremedi. Nasıl oluyor bu? Açıklama hazır;

Şu halde ayetlerin bilahare tilaveti neshedilmiş fakat hükmü baki kalmıştır. İşte bu sonuncu nesih, Resulullah'ın vefatına öylesine yakın bir tarihte olmuş ki, Ashab'tan bir kısmı henüz duymamış ve Kur'an ayeti olarak okumaya devam etmiştir. Sonradan, bunun neshedildiğini herkes duymuş ve onu okumaktan vazgeçmişlerdir.

Bah bah bah komediyi görüyonuz değil mi? Ayet varmış tilaveti neshedilmiş ama hükmü devam ediyormuş. Hatta ilk inen ayet 10 emme imiş sonra tekrar bir ayet inip onu neshetmiş ve süt emme 5'e inmiş, sonra da her iki ayet nolmuş? Uçup gitmiiiiş :D

Pekala madem bu Allah'ın bir ayetidir o halde neden Kuran'da yok? Cahil bir müslüman cehaletini giderip ilme talip olsa ve bunu görse ve "Kuran'a girmeyen başka ayetler de var mı" diye kafasında şüpheler oluşsa ve bu dine sırtını dönse ve "ben böyle bir dini kabul etmiyorum, Kuran'da bile eksikler var" dese bunun sorumlusu kim olacak?

Allah Kuran'da hiç bir eksiklik yoktur, din olarak size İslam'ı seçtim ve dininiz ikmale erdirdim/tamamladım diyor bu ahbariler/her gördüğü hadise bodoslama dalanlar eksik diyorlar. Allah yalan mı söylüyor?

Şimdi biz sırf hadis diye bu saçmalığa inanacak mıyız? Hadis "Peygamberin söylediği iddia edilen sözleridir". Dolayısıyla tenkide tabidir çünkü birilerin iddiasıdır. Sahih, mevzu, hasen şeklinde tasnif edilmesi de bunun içindir. Sünnet ise peygamberimizin pratik uygulamaları ve doğruluk derecesi en yüksek olan fiili uygulamalarıdır.

Aradaki farkı anlamaktan aciz kopyala-yapıştır zihniyete ne söylesek boş. Bak bu hadisi mesela hiç duymamışlardır. Zira göstermezler, kuşkulanırlar diye köşe bucak saklarlar. Bu millet uyanıp hakikati gördüğünde soru sormaya başlayacaklarını bildiğinden hiç bunları gündem yapmazlar.
 

DENİZKRTL

Ordinaryus
Katılım
14 Şub 2010
Mesajlar
2,267
Tepkime puanı
475
Puanları
0
iyi o zaman sahih hadilsler ile mevzu hadisleri nasıl ayıracağız, şimdi riyazü's salihin tamamen sahih hadisleri almıştır, kütüb-ü sitte sahih hadisleri almıştır o zaman mevzu hadisler nerede var? nasıl ayırt edeceğim, her sahih buhari, müslimi nasıl olurda sahih olmaz, ravisinin Ebu Hureyre(radıyallahu anh) olduğu bir hadis nasıl olur da sahih olmaz...
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
iyi o zaman sahih hadilsler ile mevzu hadisleri nasıl ayıracağız, şimdi riyazü's salihin tamamen sahih hadisleri almıştır, kütüb-ü sitte sahih hadisleri almıştır o zaman mevzu hadisler nerede var? nasıl ayırt edeceğim, her sahih buhari, müslimi nasıl olurda sahih olmaz, ravisinin Ebu Hureyre(radıyallahu anh) olduğu bir hadis nasıl olur da sahih olmaz...

sevgili kardeşim piyasada bu konuda kitaplar var ancak yeterli değildir. "Uydurma hadisler nasıl anlaşılır" şeklinde kitaplar da var mesele İbn-i Kayyim'in böyle bir kitabı var.

Diğer konuya gelirsek biraz uzun baştan almak gerekiyor aksi halde peşin kabulleri ve tabuları yıkmak çok zor.
 

DENİZKRTL

Ordinaryus
Katılım
14 Şub 2010
Mesajlar
2,267
Tepkime puanı
475
Puanları
0
bu konuda yeterli bir bilgiye sahip değilim hata yapmaktan Allahu teala'ya sığınırım....
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Hadisleri ve onları rivayet eden kişileri değerlendiren hadis alimleri masum değildirler, hatadan uzak değildirler. Bu alimlerin hiçbirine vahiy gelmiyor, yaptıkları yanlışlar vahiyle düzeltilmiyordu. Dolayısıyla gösterdikleri çabalardan tam inanç elde edilemez. İnsanlar, daha Peygamber hayattayken, onun bir sözü söyleyip söylemediği, söylemişse şöylece bir anlama gelip gelmediği hususunda ihtilafa düşmüşlerdir.

Alimlerin yanılgılarının değişik şekilleri olabilir: örneğin: hadisleri nakleden ravileri yanlış değerlendirmiş olabilirler. Güvenilir olmayan kişiler, -kusurları bilinmediğinden, tesbit edilemediğinden, saklı kaldığından- güvenilir kabul edilmiş olabilir, alimler ravilere aldanmış olabilirler. (Peygamberimiz de "siz beni aldatabilirsiniz" diyordu), çünkü insanların iç hallerini bilmek çok zor.

Şuraya 10 kişiyi dizin ve ilk baştakine bir söz söyleyin. Onuncu kişiye kadar hiç bir değişikliğe uğramadan ulaşması mümkün mü? Hele hele hadisler gibi üzerinden 200 yıl geçtikten sonra tasnife tabi tutulan bir konuda bu hiç mümkün müdür? Allah aşkına yapmayın.

Bir hadis aliminin zayıf saymadığı bir raviyi veya hadisi, diğer bir hadis alimi zayıf saymıştır. Muhaddisler Buharinin 80 ravisini zayıf görmüşlerdir. Siz Ebu Hureyre'den gelen hadis nasıl sahih olmaz diyorsunuz. Buhari'de bile uydurma rivayetlerin varlığını alimler söylüyor. Cerh ve tadil alimlerinin önde gelenlerinden olan Abdurrahman ibn Mehdiye göre güvenilir olan nice raviler vardır ki, Yahya b. Said el Kattan’a göre güvenilir değildirler. Böyle ve daha nice belirsizlikler varken her önümüze gelen hadisi nasıl doğru kabul edebiliriz?
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
bu konuda yeterli bir bilgiye sahip değilim hata yapmaktan Allahu teala'ya sığınırım....

eyvallah
en azından gerçeği söylediniz
dilerim en kısa zamanda bu durumunuzu giderirsiniz
ancak o zaman bize hak verebilirsiniz

siz bize de lütfen inanmayın
gidin okuyun, araştırın kendiniz karar verin
 

DENİZKRTL

Ordinaryus
Katılım
14 Şub 2010
Mesajlar
2,267
Tepkime puanı
475
Puanları
0
bir arkadaşım sadece "müntehab ehadis (M. yusuf kandehlevi)" sağlam kaynak olarak görüyor ve okuyor, bu kitap hakkında ne dersiniz? bilgisi olanlar varsa faydalanmak isterim...
 

DENİZKRTL

Ordinaryus
Katılım
14 Şub 2010
Mesajlar
2,267
Tepkime puanı
475
Puanları
0
unutmadan; müntehab ehadisi sadece tebliğ cemaati mensubları okuyor..
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Şunu da söyleyeyim içimde kalmasın.

Ben hadisleri inkar etmiyorum, asla. Bunu şiddetle reddediyorum ve beni bununla itham edenlerin ahirette ellerim yakalarındadır.

Kuran'ın nasslarını yorumlayan Hz. Muhammed'in sünneti benim için en temel önceliği oluşturmaktadır ancak yukarıda ve daha önce belirttiğin nedenlerden dolayı toptancı bir anlayışla kayıtsız şartsız ne kabul ne de reddederim. Belirleyici olan Kuran'dır bununla uyum sağlayan bütün hadisler benim kabulümdür.
 

abdullah birisi

Kıdemli Üye
Katılım
12 Mar 2013
Mesajlar
10,357
Tepkime puanı
517
Puanları
0
Konum
istanbul
gülermisin ağlarmısın.. Deniz kardeşim geleneksel islam anlayışından vazgeçme.. bu yeni kendinden menkul işkembei kübracı, çorba mezhebli kişilerin söyledikleri ile kafanı bulandırma... bunların kılavuzları ,,, abduh, efgani, islamoğlu, bayındır. nuri öztürk. z. beyaz gibidirler.. ötesine geçemezler.... hadisleri inkar etmiyorum yalanını gitsinler bebe giysisi sattıkları çocuklara anlatsınlar... akılları bir gram ileri gitmemiş bu sanal çorba mezhebliler kendilerini kurtaramamışlarki başkalarına sadre şifa şeyler söylesinler...
 

maksut ibrahim

Kıdemli Üye
Katılım
6 Kas 2009
Mesajlar
5,889
Tepkime puanı
139
Puanları
0
Düsünelimki bir camide iki bin kisi cuma namazi kiliyor

imamda bir sayfaya yazilmis hutbeyi okuyor

iki bin kisi camiden ciktiktan sonra iki binkisiye sorsaniz

hic bir tanesi imamin okudugu hutbeyi aynisini söyleyemez

Bir hafta sonra imam yeniden hutbeye ciksa ayni hutbeyi kendisi bile

aynisini söyleyemez.

Tanidigim hocanin birisi bana gecen hafta hangi hutbeyi okudun diye

sorsaniz hatirlayamam diyor.

Gerisini siz düsünün
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Düsünelimki bir camide iki bin kisi cuma namazi kiliyor

imamda bir sayfaya yazilmis hutbeyi okuyor

iki bin kisi camiden ciktiktan sonra iki binkisiye sorsaniz

hic bir tanesi imamin okudugu hutbeyi aynisini söyleyemez

Bir hafta sonra imam yeniden hutbeye ciksa ayni hutbeyi kendisi bile

aynisini söyleyemez.

Tanidigim hocanin birisi bana gecen hafta hangi hutbeyi okudun diye

sorsaniz hatirlayamam diyor.

Gerisini siz düsünün

Günümüz insanıyla o zamanın insanını bir tutmayınız. Unutmak nedir bilmeyen alimler vardı.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Düsünelimki bir camide iki bin kisi cuma namazi kiliyor

imamda bir sayfaya yazilmis hutbeyi okuyor

iki bin kisi camiden ciktiktan sonra iki binkisiye sorsaniz

hic bir tanesi imamin okudugu hutbeyi aynisini söyleyemez

Bir hafta sonra imam yeniden hutbeye ciksa ayni hutbeyi kendisi bile

aynisini söyleyemez.

Tanidigim hocanin birisi bana gecen hafta hangi hutbeyi okudun diye

sorsaniz hatirlayamam diyor.

Gerisini siz düsünün

Aklın yolu birdir, çok da zeki olmaya gerek yok değil mi maksut :D
azıcık akıl kırıntısı olsa yeter ama görüyorum ki bazılarında o bile yok

Allah Rasulünün geniş bir kalabalığa seslendiği (yanılmıyorsam 100 binin üzerindeydi) Veda Hutbesi dahi 3 ayrı tarikle gelir. Düşünsenize ;

1- Size iki şey bırakıyorum; Kuran ve Sünnet
2- Size birşey bırakıyorum; Kuran
3- Size iki şey bırakıyorum; Kuran ve Ehl-i Beytim

hangisi?

Arkadaş bir de demiyorlar mı "onlar masumdu,hata etmezlerdi" diye. Ama bunlar bilmiyor ki Hz Ayşe başta Ebu Hureyre olmak üzere Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer ve daha nice sahabelerin rivayetlerini tashih etmiş yani düzeltmiştir. Bunu asla onları kınamak için söylemiyoruz Allah'tan korkarım. Sadece onların da insan olduklarını, masum olmadıklarını Peygamberin sözlerini bazen eksik ve yanlış anladıklarını söylüyoruz. Burada bunun sayısız örneklerini verebilirim

602016_632640486762394_1994802339_n.jpg
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
selam aleykum kardesler,

Bu konuyla ilgilernirken, üstünde durulmasi gereken bir sey varki, bunu söylemezsek görüs ayriliklarinin esas nedenini anlamamiz mümküm olmaz diye düsünüyorum.

Bir yede bir hadis okudugunuzda bunun dogru olup olmayacagi nasil anlasilir?
Bunu tespit etmede iki metod gecmiste ve günümüzde de kullanilmistir. Burada yine "hadis ehlinin" ve "rey ehlinin " usul olarak farki öne cikmaktadir.

Kisaca söylemek gerekirse, "hadis ehli" hadislerin korunmus oldugundan yola cikarak, hadisleri bir nevi vahiy gibi degerlendirir. Okudugu , gördügü hadisi, senedine veya sahihlik derecesine bakarak derecelendirir.
Rey ehli ise, rivayetin degerlendirirken, sened sahih dahi olsa , hadisleri KURAN cercevesinden, yani vahy baglaminda degerlendirdigi icin sened veya rivayeti ne kadar güclü olursa olsun, KURAN´a ters düsüyorsa red eder. Buda genelde hadis inkarciligi gibi görüldügü icin, gecmiste oldugu gibi günümüzdede tenkit edile gelmistir. Ancak bu metodu basta sahabe Efendilerimizden bir kismi olmak üzre bu ekolün bir nevi Imami konumunda ki EBu Hanife de kullanmistir.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Aklın temel kurallarına, mantığa aykırı olmamalıdır.


:) Kuranda karınca konuşuyor, hüdhüd kuşu konuşuyor. Kayadan deve doğuyor. Bu olaylar da yukardaki maddeye giriyor, hadi inkar et.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Ve aleykum selam

Aynen öyle kilicarslan kardeşim. Yalnız bu Ebu Hanife ile değil Hz Ayşe ile başlar. Siz de biliyorsunuz ki bunun sayısız örnekleri var.

Maalesef sizin belirttiğiniz bu hakikati görmek istemiyorlar. Onlar için ya vardır ya da yoktur, ikisinin arası bir usul yoktur. Halbuki Hz Ayşe ve Ebu Hanife bu usulün başını çekmiş kimselerdir. Ebu Hanife demiyor mu; bir hadisi inkar Peygamberi inkar değildir. E bu Hanefilere ne oluyor da bizi hadis inkarcılığıyla itham ediyorlar? Hadi edecekseniz Ebu Hanife'yi de edeyin de görelim diyoruz çıt yok.
 
Üst