Kudsi Hadis;
Sayet bu tur hadislerin sihhatindan emin olursak, sahabenin peygamberden isittikleri gibi manasini Allah'a izafe ederek yaptiklari bu rivayetlerde vahy lafzini kullanmamalarindan hareketle, onlarin boylesi ilahi iletisim veya bildirisimleri ilahi ilham olarak gormus olduklarini soyleyebiliriz. Fakat sahabenin bu tur hadislere, diger nebevi hadislere nispetle herhangi bir ayricalik verdiklerine dair hicbir ip ucuna da rastlayabilmis degiliz. Nitekim Allah'a izafe edilen bu hadislere "kudsi hadis", "ilahi", "Rabbani" hadisler gibi isim verilmesi de, ayrica onlar uzerine mustakil calismalar yapilmasi da sahabe doneminden asirlar sonrasina rastlamaktadir. Sahabe asrindaki bu tavrin aksine sonraki asirlarda kudsu hadislere ilgi fevkalade artmistir.
Yine Hz Muhammed'in yuce Allah'tan, meleklerden, peygamberlerden, olum otesinden, ahiret, hesap, cennet, cehennem, ceza ve mukafat gibi gaybi konular hakkinda verdigi malumat ile "Allah sunu farz kildi, haram veya helal kildi, emretti yasakladi, bunu sever sunu sevmez vs" Allah hakkinda, Allah adina soyledikleri de, sayet peygamberin Kuran vahyinden anlayip cikardigi manalarin kendi diliyle yeni bir ifadesi, tefsiri ya da tekidi degilse-ki bircogu boyledir- ( ki boyle de olmalidir aksi mumkun degildir, bu da benim yorumum) bunlar da kudsi hadisler gibi peygamberin ilahi bir iletisim yolu ile Allah'tan aldigi manalari kendi uslubuyla ifade ettigi sozlerdir.
Gercekten de bu tur beyanlar Hz Peygamberin İCERİGİNİ TAMAMEN VAHİYDEN aldigi "tevkifi" denilen KURAN'A MUVAFİK (uygun, uyum icerisinde olan) ogretilerdir. Ya da Resulun bir insan olarak akil, tefekkur ve ictihatlariyla ulasmasi mumkun olmayan, yuce Allah'tan ve gaybi alemden verdigi haberlerdir.
Konuya bir misal vererek aciklik getirelim;
"Resulullah soyle buyurdu; " Allah herseye iyi davranmayi yazdi, farz kildi. Dolayisiyla savasta, kisasta vb dahi oldurdugunuzde oldurme tarizini iyi yapin. Hayvanlari kestiginizde de kesim isini guzel yapin. Bu sebeple sizden birisi bicagini guzelce bilesin ve kesecegi hayvanini rahatlatsin" Muslim, Ebu Davud
İlk bakista, peyganberin, Allah'in herseye iyiligi farz kildigini soylerken, Rabbin'den verdigi bu haberi, ilahi bir iletisim yoluyla yine O'ndan aldigi akla gelebilir. Fakat peygamberin, Allah'in bu tavrini, O'nun kuran'da iyilik, guzellik veya kisaca ihsan hakkinda zikrettigi cok sayidaki ayetlerin toplamindan cikardigi bir netice oldugu da dusunulebilir. Kaynak hangisi olursa olsun, burada bizim icin onemli olan peygamberin Allah'in "hersye iyilik" tavrindan hareketle, ummetine hayvan kesmeden tutun da, herhangi bir haddin uygulanmasi veya savas esnasinda oldurmeye kadar, eziyet vermeden en pratik ve kolay olan bir yol ile yapilmasini dahi insan insan prensibine dayandirmasi ve bunu emretmek suretiyle bir sunnet ortaya koymasidir.
i9703 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi